Dakwerker blijft onbereikbaar - contractbreuk?

Fathalia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dakwerker blijft onbereikbaar - contractbreuk?

#1 , 13 aug 2018 22:06

Hallo,
In april 2018 heb ik een offerte getekend voor de vernieuwing van een dak. Deze werken zouden eind mei, begin juni van start gaan maar dit staat niet in de offerte, het was mondeling afgesproken. Ik heb een voorschot betaald van 9600€ voor de aankoop van het materiaal (per overschrijving) zoals voorzien in de offerte.
Op 18.06 heb ik de dakwerker nog aan telefoon gehad die me zei heel binnenkort te beginnen, afhankelijk van zieke werknemers. In juni is er een container en wat materiaal geleverd (enkel wat hout en isolatiemateriaal). Sinds die laatste telefoon kan ik de dakwerker niet meer bereiken. Heb al meer dan 10x gebeld en boodschappen achtergelaten, een mail gestuurd maar ik krijg geen reactie.
Vorige week zijn er problemen geweest met het geleverde isolatiemateriaal (panelen weggevlogen en plastiek kapot) en heb ik en boodschap gelaten, vragend om hier iets aan te doen. Weer geen teken van leven. Ik ben naar zijn adres geweest maar dit blijkt enkel een brievenbus te zijn. Aan 4 huizen aangebeld, niemand deed open. De container staat er nog altijd ongebruikt.
Ik vermoed dus dat er iets ernstigs aan de hand is. Ik vind niets over een huidig faillissement maar blijkbaar is hij in 2016 al eens failliet geweest (op faillissementen en faillissementendossiers). Hij is nog altijd 'actief' (kruispuntbank) sinds 2009 met hetzelfde BTW nr. Ik heb zijn firma in maart wel aan het werk gezien. Deze vertraging geeft me heel veel problemen ivm de volgende werken die niet uitgevoerd kunnen worden en binnenkort moet ik naar dat huis verhuizen.
Ik zou een aangetekend schrijven willen opsturen maar weet niet wat ik er kan inzetten om mezelf te beschermen. bv kan ik hem eisen om tegen een bepaalde datum contact met me op te nemen, of een datum van einde werken te geven, dat ik het anders als contractbreuk beschouw en mijn voorschot terug wil? Kan hij mij dan schadevergoeding vragen? ...
Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 aug 2018 10:15

Hoeveel was het totale bedrag van de aanneming? Je hebt blijkbaar eer zeer hoog voorschot betaald, dus is het mogelijks oplichting.
Een aannemer die nog niet eens zelf zijn materialen kan voorschieten in niet betrouwbaar.

Fathalia
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2018 20:43

Het totale bedrag is ong. 32000€. Ik heb ondertussen nog steeds geen nieuws van hem maar na wat zoekwerk heb ik wel zijn leverancier van bouwmaterialen gevonden. Blijkbaar zijn mijn dakpannen al sinds juni besteld maar aangezien deze niet in stock zijn moeten die nog gemaakt worden (in Frankrijk) en zouden deze pas in september geleverd worden. Volgens hem heeft mijn dakwerker bij hen een goede naam, hebben ze geen problemen met hem en vraagt hij telkens als hij bij hen komt (2x/week) achter mijn dakpannen. Hij zou er dus wel mee bezig zijn om het in te plannen. Volgens hem zou ik mij geen zorgen moeten maken. Maar het is wel niet correct van niets van hem te laten horen. Dus ondertussen ben ik toch wat meer gerustgesteld. Mijn dakpannen gaan zowiezo geleverd worden dus, moest er nog iets gebeuren met die dakwerker, zal ik toch het materiaal voor mijn voorschot hebben. Ik leef op hoop ;-)

Reclame

Terug naar “Aanneming”