Hallo,
In april 2018 heb ik een offerte getekend voor de vernieuwing van een dak. Deze werken zouden eind mei, begin juni van start gaan maar dit staat niet in de offerte, het was mondeling afgesproken. Ik heb een voorschot betaald van 9600€ voor de aankoop van het materiaal (per overschrijving) zoals voorzien in de offerte.
Op 18.06 heb ik de dakwerker nog aan telefoon gehad die me zei heel binnenkort te beginnen, afhankelijk van zieke werknemers. In juni is er een container en wat materiaal geleverd (enkel wat hout en isolatiemateriaal). Sinds die laatste telefoon kan ik de dakwerker niet meer bereiken. Heb al meer dan 10x gebeld en boodschappen achtergelaten, een mail gestuurd maar ik krijg geen reactie.
Vorige week zijn er problemen geweest met het geleverde isolatiemateriaal (panelen weggevlogen en plastiek kapot) en heb ik en boodschap gelaten, vragend om hier iets aan te doen. Weer geen teken van leven. Ik ben naar zijn adres geweest maar dit blijkt enkel een brievenbus te zijn. Aan 4 huizen aangebeld, niemand deed open. De container staat er nog altijd ongebruikt.
Ik vermoed dus dat er iets ernstigs aan de hand is. Ik vind niets over een huidig faillissement maar blijkbaar is hij in 2016 al eens failliet geweest (op faillissementen en faillissementendossiers). Hij is nog altijd 'actief' (kruispuntbank) sinds 2009 met hetzelfde BTW nr. Ik heb zijn firma in maart wel aan het werk gezien. Deze vertraging geeft me heel veel problemen ivm de volgende werken die niet uitgevoerd kunnen worden en binnenkort moet ik naar dat huis verhuizen.
Ik zou een aangetekend schrijven willen opsturen maar weet niet wat ik er kan inzetten om mezelf te beschermen. bv kan ik hem eisen om tegen een bepaalde datum contact met me op te nemen, of een datum van einde werken te geven, dat ik het anders als contractbreuk beschouw en mijn voorschot terug wil? Kan hij mij dan schadevergoeding vragen? ...
Alvast bedankt voor het advies.