waterlek - hoge waterfactuur

midbroek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

waterlek - hoge waterfactuur

#1 , 08 aug 2018 15:58

Wij hebben een dik jaar geleden grote verbouwingen gedaan aan ons huis. Er is toen bij graafwerken door de aannemer een sonarex overgetrokken met de kraan. De loodgieter is deze komen herstellen en heeft deze getest op waterdichtheid. Als dit in orde was, is de aannemer verder gegaan met de werken o.a. betonplaat boven de darm die voordien stukgetrokken was door de kraan.
Vandaag geef ik de jaarlijkse meterstand in van de watermeter. Blijkt dat we een waterverbruik hebben van 2524m3 op jaarbasis!!! Er zit hoogstwaarschijnlijk een gigantische lek ter hoogte van de darm die voordien stukgetrokken was. We hebben de watertoevoer naar daar dichtgezet en de meter draait nu niet meer door.
De waterfactuur zou op een 16000€ neerkomen. We hebben de aannemer en de loodgieter al gecontacteerd om de waterfactuur via de verzekering van de aannemer te regelen. Hopelijk wordt dit aanvaard.
Heeft iemand ervaring met dit soort casus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2018 16:51

Contacteer ook alvast jullie eigen verzekeringsmaatschappij. Mogelijk kunnen jullie beroep doen op jullie rechtsbijstandsverzekering. Als blijkt dat er inderdaad een lek is waarvoor de aannemer en / of de loodgieter verantwoordelijk is, zullen zij de gevolgschade moeten vergoeden, maar dit zou wel eens een getouwtrek kunnen worden waarbij volgende argumenten zouden kunnen gebruikt worden:

1. Aannemer had geen brokken moeten maken...
2. Loodgieter had het lek deftig moeten dichten...
3. Jullie hadden ook tussentijds eens naar het verbruik kunnen kijken om het waterverlies niet zo hoog te laten oplopen.

Los daarvan: wat is een "sonarex"? Ik heb daar even op gegoogled maar kom niet meteen op iets terecht dat met water te maken heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

midbroek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2018 16:54

De sonarex moest de socarex zijn, een waterbuis. De woordenboek had er sonarex van gemaakt.
We hebben inderdaad al onze verzekering gecontacteerd. Zij halen ook aan dat de BA-verzekering van de aannemer dit normaal moet dekken. Let's hope so.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 aug 2018 17:29

Het is nooit een goed idee een verbinding te maken aan een stuk waar men later niet meer aan kan. De mogelijke gevolgen zie je hier.
Door die buis zichtbaar te leggen had je het lek zeker al de eerste week opgemerkt en kunnen herstellen. Nu zal er toch nog een zichtbare buis gelegd moeten worden, want verzekering gaat niet heel de vloer opbreken om dat lek te laten herstellen .
Waarvoor diende die buis?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2018 10:25

De verzekering gaat inderdaad niet de vloer openbregen, dat zal de aannemer doen die de schade moet herstellen. Ik denk niet dat we hier de technische kant moeten behandelen. Juridisch gezien heeft de aannemer en / of de loodgieter een fout gemaakt en moeten zij instaan voor de gevolgen. Als dat betekent dat om dit te repareren, héél de vloer moet opengebroken worden, dan is dit zo en zullen zij voor die kosten moeten opdraaien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanneming”