Mondelinge afspraak

ffk
Topic Starter
Berichten: 14

Mondelinge afspraak

#1 , 17 jul 2018 15:11

Beste leden.

De aannemer had voor onze werken een m² prijs voorgesteld, mondeling.
Van in het begin hadden we gevraagd naar een raming. ( tot 6 x toe en dit schriftelijk ) , dit wel tijdens de uitvoering.
Telkens beloofde hij een raming, en vertelde ons dat het wel allemaal goed komt.
Van 1 maand werk , werd het plots 2 maanden en 2 weken voor het einde vertelde hij ons om alles te rekenen in uurloon.
We waren daar natuurlijk totaal niet mee akkoord.
Nu krijgen we de afrekening en het bedrag is 3 x hoger dan de mondelinge afspraak en in uurlonen

Hoe lossen we zoiets best op ? ( juridisch correct ) . We hebben wel intussen 2 voorschotten betaald.

Alvast bedankt

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2018 16:28

Niks moeilijker dan mondelinge afspraken te bewijzen .
Is er geen enkele mail of gsm bericht ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ffk
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 17 jul 2018 16:35

Beste Lowie,

thx voor reactie.
Nee, enkel een paar mails of hij nu uiteindelijk zijn raming wou doorsturen, maar zonder resultaat.

grt

Reclame

waterproof
Berichten: 225

#4 , 19 jul 2018 16:19

snap niet dat je hem laat starten zonder een offerte, zeker als hij een maand aan het werk zou zijn. Nu zal het woord tegen woord zijn. Als hij mondeling een prijs had gezegd, had je mail moeten sturen om dat te bevestigen, had je een bewijs in handen

ffk
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 25 jul 2018 14:16

@Waterproof
Weet ik en je hebt gelijk. We moesten snel verhuizen en hadden weinig tijd om alles klaar te krijgen.
Maar besef ook dat dit geen excuus mag zijn. We hadden nochtans veel ervaring met aannemers en altijd met offertes gewerkt, en deze had ik nu anders ingeschat met het spijtig gevolg ....
Vraag me gewoon af, als ik het verschil tussen m² en factuur met uren niet betaal , welk gevolg dit kan geven.
We zijn natuurlijk bereid om te betalen wat er is uitgevoerd , maar dan in m² . Hoe kwetsbaar staan we juridisch als ik de rest niet uitbetaal ?

waterproof
Berichten: 225

#6 , 27 jul 2018 16:15

Zowiezo betalen wat mondeling is overeengekomen. Aangetekend sturen waarom je enkel dat bedrag wil betalen. Als hij alsnog zijn geld wil hebben, moet hij dan maar een rechtszaak inspannen. Moet hij alvast de experkosten betalen, die ontzettend hoog kunnen uitvallen

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2018 21:46

Als er geen overeenkomst gevonden wordt, dan zal een marktconforme prijs gelden, mocht het voor de rechtbank komen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanneming”