Grote schade tijdens zwartwerk, aanklaagprocedure?

soraya_deb
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Grote schade tijdens zwartwerk, aanklaagprocedure?

#1 , 25 jun 2018 13:51

Beste, door budgetaire redenen heb ik mijn schoonbroer, die voor zover ik weet als officiële elektricien werkte bij zijn werkgever, gevraagd om de elektriciteit in mijn aangekochte woning in orde te brengen, zodat deze gekeurd kon worden.

vele centen, maanden en frustraties later heb ik hem bedankt voor niet-bewezen diensten. hij heeft mijn bewoonbare woning omgetoverd naar een ruwbouw, we hebben al 2 nieuwe plafonds moeten steken, er hangen draden met stroom los in de muren van de kinderkamer (die ook naar de vaantjes zijn, net als het plafond), bij de electriciteitskast die in de garage hangt, er zijn vloeren, muren en plafonds vernietigd die moeten vervangen worden, noem maar op. Het is zo erg dat andere electriciens niet aan de werken willen beginnen, omdat ze niet willen verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van het slechte werk dat mijn schoonbroer geleverd heeft (aardingsdraden als stroomdraden gebruiken is maar een klein voorbeeld).

wij willen een gerechtelijke procedure starten. ik heb foto's, conversaties op Messenger, per sms, … waarin afspraken worden gemaakt over wanneer hij komt en soms ook over hoeveel ik hem kan betalen. ik heb ook een aangetekend schrijven met zijn naam waarbij hij stelt niet meer verantwoordelijk te zijn voor de werken, vanaf de datum dat ik gezegd heb dat hij niet meer moet terugkomen. Hij zou ondertussen ook als zelfstandige werken, maar ik vind nergens een BTWnr terug van hem

We hebben al 5800€ betaald + 3000€ voor de plafonds, nu zal het nog zeker 4000€ kosten om alles opnieuw te laten doen. ons geld zit er door.

we zijn er van overtuigd dat we een vrij sterke zaak hebben. klopt dit? we willen hem graag aanklagen. wat is de procedure? op hoeveel tijd moet ik ongeveer rekenen? ik vermoed maanden natuurlijk.
Ik weet vrij zeker dat mijn schoonbroer het geld niet kan ophoesten, indien er een uitspraak in ons voordeel volgt. iemand zei ons dat daar een fonds voor bestaat, zodat de herstellingswerken en nieuwe electriciteitswerken daaruit betaald kunnen worden en dat hij dan aan dit fonds terugbetaald. klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 25 jun 2018 14:18

Als je maar niet zelf gestraft word . Zou goed nadenken .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2018 14:24

Je mag niemand bij je laten werken in het zwart!
Maar je schoonbroer mag bij zijn zus of broer wel werken uitvoeren als familie tot en met de vierde graad, gratis natuurlijk en het geld dat hij kreeg zal ook wel onder tafel gegeven zijn waar je geen bewijzen van heeft ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

soraya_deb
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2018 14:27

er zijn geschreven conversaties waarin we het hebben over hoeveel ik hem moet betalen. de conversaties verliepen allemaal via mijn zus

willyboy
Berichten: 897

#5 , 25 jun 2018 14:38

Bij tewerkstelling van werknemers, is enkel de werkgever strafbaar voor welke irreguliere arbeid dan ook. Boetes worden nooit aan werknemers opgelegd. Integendeel, ook bij irreguliere arbeid kunnen werknemers rechten doen gelden.

Lees goed ...werkgever

soraya_deb
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2018 14:40

ok, ik veronderstel dat ik, ook in deze privé kwestie, als werkgever gezien wordt dan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2018 14:41

Bij zwartwerk is zoals Willy als schreef de opdracht gever die een overtreding begaat, en het is de opdrachtgever die een boete krijgt.
Ik denk dat je best tweemaal nadenkt eer je zoiets doet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jun 2018 14:42

ok, ik veronderstel dat ik, ook in deze privé kwestie, als werkgever gezien wordt dan?
Inderdaad word je dan als werkgever in het zwart aanzien.

Je speelt met vuur !

Normaal is het omgekeerd de klachten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

soraya_deb
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jun 2018 14:49

ok bedankt, zo weet ik al weer iets meer. ik heb, op aanraden van een electricien die langskwam om een offerte te geven, dit verhaal doorgestuurd naar een advocaat. met de vraag wat we kunnen doen. nog geen reactie op gehad. kan en mag de advocaat daar iets mee doen (bv aangifte) indien ze niet officiëel ingehuurd zijn en we enkel (via mail) informatie opvragen?

soraya_deb
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jun 2018 14:53

en puur ter info, stel dat mijn schoonbroer wel gratis was komen werken, had ik dan een poot om op te staan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jun 2018 15:02

en puur ter info, stel dat mijn schoonbroer wel gratis was komen werken, had ik dan een poot om op te staan?
Het is altijd familie en wat de rechter daar zou mee doen, dit kan niemand voorspellen ?

Als je schade kan bewijzen, zou je wel een kans maken, maar anderzijds heb u zelf aan je familie gevraagd of hij dit wou doen, je zou moeten geweten hebben dat hij van elektriek geen verstand had, als broer of zus weet je dit toch.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 25 jun 2018 15:25

ok bedankt, zo weet ik al weer iets meer. ik heb, op aanraden van een electricien die langskwam om een offerte te geven, dit verhaal doorgestuurd naar een advocaat. met de vraag wat we kunnen doen. nog geen reactie op gehad. kan en mag de advocaat daar iets mee doen (bv aangifte) indien ze niet officiëel ingehuurd zijn en we enkel (via mail) informatie opvragen?
Ik hoop dat u tenminste beseft dat een advocaat niet echt gratis werkt ? En informatie geven, dat is net een belangrijk deel van zijn beroep.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 25 jun 2018 15:36

En hou er rekening mee dat de fiscus uw hele verbouwing en zelf de aankoop minutieus zal uitpluizen. Voor iedere vijs of steen zal je een aankoopfactuur moeten hebben. En voor de werkuren een factuur van de werkuren, anders wordt dat voor zwartwerk aanzien, en zal uw boete alsmaar omhoog gaan.

soraya_deb
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 jun 2018 15:47

ja dat besef ik maar al te goed dat een advocaat niet gratis werkt. het is een eerste contact, per mail, met vraag naar wat nodig is om een procedure op te starten + het verhaal dat ik hier ook deed. vandaar dat ik zeg dat ze niet officiëel ingehuurd zijn en wij enkel om informatie vragen (dus info over wat nodig is voor procedure bv.)

soraya_deb
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jun 2018 16:44

er werd trouwens voor de werken mondeling afgesproken dat hij gratis zou werken, de betalingen werden pas geëist toen hij al begonnen was. maar daar heb ik natuurlijk geen bewijzen van, is mondeling afgesproken

Terug naar “Aanneming”