Aannemer past bestek aan tijdens de werken

Budenaertspat
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aannemer past bestek aan tijdens de werken

#1 , 22 jun 2018 10:12

Wij hebben met een klusjesdienst een overeenkomst dat het dak van ons tuinhuis zal afgewerkt worden voor de som van 2200€ exclusief.
De werken nemen een aanvang begin juni maar vorderen moeizaam wegens allerhande redenen.
Nu zegt de klusjesdienst dat er een meer prijs moet betaald worden, mede doordat we enkele zaken anders wilden, door enkele fouten van de aannemer zelf en waarschijnlijk door een verkeerde raming in eerste instantie.
Al bij al vraagt hij nu een extra 1000€.
Mijns inziens kan dit helemaal niet maar alvorens hem hiermee te confronteren wens ik me in te lichten over mogelijke stappen?
Iemand al iets dergelijks meegemaakt?

Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2018 10:19

mede doordat we enkele zaken anders wilden,
Terecht dat daar een meerprijs voor gerekend werd.
door enkele fouten van de aannemer zelf en waarschijnlijk door een verkeerde raming in eerste instantie.
Daar mag normaal gezien geen significante meerprijs voor gevraagd worden. (kleine afwijkingen kunnen uiteraard wel, door bijvoorbeeld materialen die iets duurder geworden zijn tussen opmaak offerte en uitvoering van de werken, maar dit mag uiteraard niet bijne 50% meer zijn).
Al bij al vraagt hij nu een extra 1000€.
Moest je niet gepsroken hebben over de zaken die jullie anders wilden, zou ik zeggen dat dit véél te veel extra is ten opzichte van de offerte. Maar aangezien we niet weten wat jullie anders wilden, kan niemand hier een uistpraak over doen of dit een redelijke meerprijs is of niet.
Mijns inziens kan dit helemaal niet maar alvorens hem hiermee te confronteren wens ik me in te lichten over mogelijke stappen?
1. Bespreek dit met de aannemer en meld hem dat je de meerprijs niet redelijk vind (argumenteer waarom) en vraag of jullie tot een compromis kunnen komen, zodat een betwisting van de factuur niet nodig is in de toekomst.
2. Als dit niet luket, en je krijgt de factuur, betaal dan het stuk waar je mee akkoord gaat, en betwist via een aangetekend schrijven de rest van de factuur (beargumenteer ook waarom).
3. Als de aannemer niet akkoord gaat met uw argumentatie zal hij de rest van de som via de rechtbank moete opeisen. Jij kan daar voor de rechter beargumenteren waarom je het betwiste stuk niet wil betalen.
4. De rechter zal een uitspraak doen over wie het bij het rechte eind heeft.

Wat ik doe bij aannemingswerken: ik vraag de aannemer om op de offerte te vermelden: "Het gefactureerde bedrag zal nooit 10% hoger zijn dan het bedrag op de offerte. Afwijkingen die meer dan 10% van het bedrag van de offerte bedragen moeten besproken EN formeel goedgekeurd worden door de oprachtgever." Ik heb reeds een tuinaannemer gehad dit dit niet wou opnemen in zijn offerte. Ik heb hem vriendelijk bedankt en voor een andere tuinaannemer gekozen die er geen probleem mee had om dit in zijn offerte op te nemen (en die uiteindelijk exact heeft gefactureerd wat in de offerte stond). Sorry, maar als je als aannemer geen 10% kan / wil incalculeren als je een offerte maakt, weet je niet waar je mee bezig bent, en wil je dat risico afschuiven op de opdrachtgever. Dat is uw goed recht, maar daar werk ik niet aan mee...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 22 jun 2018 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2018 10:22

Raar geval, maar je schreef zelf !

mede doordat we enkele zaken anders wilden

Ik denk dat daar je aannemer wel een punt van zal maken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Budenaertspat
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2018 10:40

Idd, we wilden enkel kleine zaken veranderd zien, maar voornamelijk omdat we vonden dat hij dat zelf al uit eigen initiatief had moeten doen. Immers hij is de vakman.
In totaal gaat het hier echter maximaal over een 2-tal werkuren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2018 10:47

Als het extra werk echt enkel maar 2 werkuren was (en geen wijziging in gebruikte matialen en dergelijke), dan is €1000 extra er wel wat over (dit zou niet meer dan €150 extra mogen zijn in dat geval).

Verder verwijs ik naar mijn eerste antwoord: tracht er eerst uit te komen met de aannemer. Als dit niet lukt, kan je het deel van de factuur dat je betwist niet betalen (de rest wel) en via aangetekend schrijven de betwisting sturen. De bal ligt dan in het kamp van de aannemer. Aan hem om al dan niet naar de rechtbank te stappen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Budenaertspat
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2018 12:00

Bedankt voor jullie inzage!
Hiermee rekening gehouden heb ik de aannemer gecontacteerd.
Zijn standpunt is nu dat hij geen bestek heeft gemaakt maar enkel een' raming' van de kostprijs.
Ik heb het even nagekeken en hij spreekt inderdaad over een raming maar ik betwijfel het ten zeerste dat hij zich hierachter kan verschuilen. Tussen de regels kan ik opmaken dat hij wellicht ook naar een oplossing wil zoeken indien de meningen niet te ver uit elkaar liggen.
Eigenlijk komt het erop neer dat hij de werkuren nodig voor uitvoering van de werken verkeerd heeft ingeschat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2018 12:47

Ik ging er in mijn antwoord van uit dat er een getekende offerte was. Dit is dus niet het geval? In principe moet er voor werken boven de €375, een getekende offerte zijn. In de bouw kan daar al eens van afgeweken worden zolang het over relatief kleine bedragen gaat, maar als uw aannemer met een factuur afkomt van meer dan €3500 (oorspronkelijke bedrag + BTW + €1000 meer), dan is er toch echt een voorafgaande offerte nodig, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 jun 2018 15:39

Hoe groot is dat dak van jullie tuinhuis dan wel? En wat werd er veranderd tov de oorspronkelijke raming?

Budenaertspat
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2018 20:31

Het dak is 45m² groot.
Wij vroegen slechts een paar kleine veranderingen.
Zo moest er ongeveer 2m² pannetjes terug afgenomen worden omdat wij de pannetjes liever over de gevelplank wilden zien komen.
Hij had ze net gelijk met de gevelplank geplaatst. Eveneens moest de onderste daklat (4 stuks= 12lm)terug afgenomen worden omdat er nog een extra plank (gootbevestiging) moest geplaatst worden.Ik had hem dat al gezegd bij het plaatsen van de eerste daklat maar blijkbaar heeft ie daar geen rekening mee gehouden.
In ieder geval was het maar een paar uur extra werk waarvoor hij mijns inziens deels zelf aansprakelijk was.
Nu verschuilt hij zich dus achter het feit dat het geen bestek was maar een raming.Het kan toch niet dat er dan plots een meerkost van 50% aangerekend wordt omdat hij de werken verkeerd heeft ingeschat...of vergis ik mij?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jun 2018 21:02

Zonder getekende offerte heeft de aannemer geen been om op te staan. Als jij zegt dat er €2200 afgesproken was, en dat bedrag is realistisch voor de uitgevoerde werken, dan zal het aan de aannemer zijn om te bewijzen dat de afgesproken prijs meer was dan dat. En dit kan hij enkel met een door u ondertekende offerte...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanneming”