Beeindiging aannemersovereenkomst

Kan een aannemer een aannemersovereenkomst beeindiging omdat hij vindt dat die eigenlijk het werk voor te weinig geld aangenomen heeft?

ja, geen probleem.
Geen stemmen
0
Nee, de aannemer moet dan een forse boete betalen en opdraaien voor de meerprijs van een andere aannemer.
60%
3
Nee, de aannemer moet een boete betalen. De hoogte van de boete kan alleen een rechter bepalen.
40%
2
 
Totaal aantal stemmen: 5
Fam. de Groot
Topic Starter
Berichten: 1

Beeindiging aannemersovereenkomst

#1 , 16 mar 2008 16:20

In mei 2007 hebben mijn vrouw en ik een aannemersovereenkomst gesloten met een aannemer. We hebben duidelijke afspraken gemaakt over de verschillende condities en uiteraard ook een boeteclausule op laten nemen in het contract. Daarnaast staat er in het contract dat onze woning binnen een bepaalde periode gebouwd zou zijn. Dit gemeten vanaf het moment dat wij de bouwvergunning zouden hebben. In september 2007 ontvingen we onze vergunningen. Echter deze was voor het traditioneel bouwen van het huis. Onze aannemer bouwt echter met een ander/ nieuw bouwsysteem nm staalframebouw. Hierdoor trok de gemeente de vergunning in (november) en moest de aannemer eerst aantonen dat hun bouwsysteem voldoet aan bepaalde (veiligheids) eisen. Een complexe opdracht. Echter afgelopen week geslaagd waardoor wij opnieuw toestemming hebben gekregen van de gemeenten om te gaan bouwen. Wij opgelucht en enthousiast, de aannemer in eerste instantie ook. Echter gaf de aannemers afgelopen vrijdag aan nog wel een ander porbleem te hebben geconstateerd waar we eens "serieus over moesten praten". Goed, ik weer hun kant op. Conclusie van een half uurtje praten:

De aannemer heeft besloten een punt te zetten achter de overeenkomst en wil deze beeindigen omdat ze geconsateerd hebben (8 maanden na het sluiten van de overeenkomst) dat de hoogte van de aanneemsom niet voldoende is en dat ze voor het afgesproken bedrag niet willen bouwen omdat ze er volgens hun zelf geld bij moeten leggen. Ze willen een nieuwe overeenkomst afsluiten met een andere, ongeveer € 50.000,00 hogere aanneemsom!!!

Hierbij stellen ze dat ze wel 1% boete willen betalen waarbij door hun gemaakte kosten er nog afgetrokken moeten worden. Dit staat nm in het contract. Mijn eenziens is de paragraaf in het contract waar dit in staat bedoeld alszijnde van boete voor de opdrachtgever. En niet andersom.

Nu is mijn vraag uiteraard of dit zomaar kan en of er iemand is die dit of iets vergelijkbaars mee gemaakt heeft. Daarnaast vraag ik me af inhoeverre we een schadevergoeding kunnen eisen vanwege allerlei gemaakte kosten (rente bouwgrond e.d.) en of de aannemer in elk geval de boete voor de veel te late oplevering (gerekend vanaf de eerste vergunning) moet betalen. Dit hebben wij namelijk continu bevestigd gekregen van de aannemer.

Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen hier op te reageren. Ben benieuwd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 mar 2008 09:46

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw aannemer kan dus uw overeenkomst niet EENZIJDIG wijzigen of annuleren.Onderzoek zorgvuldig wat uw overeenkomst terzake inhoudt.Tenzij uw overeenkomst anders bepaalt kan u ALLE schade die u lijdt door het niet-nakomen van uw overeenkomst vorderen.

“Art.1793.Wanneer een architect of een aannemer het oprichten van een gebouw op zich heeft genomen tegen vaste prijs, volgens een met de eigenaar van de grond vastgelegd en overeengekomen plan, kan hij geen vermeerdering van de prijs vorderen, noch onder voorwendsel van vermeerdering van de arbeidslonen of van de bouwstoffen, noch onder voorwendsel van verandering of vergrotingen die in het plan zijn aangebracht, tenzij voor die veranderingen of vergrotingen schriftelijke toestemming is verleend, en de prijs ervan met de eigenaar is overeengekomen.”(B.W.).

Maan uw aannemer aangetekend aan de erin opgesomde schade veroorzaakt door ZIJN NALATEN te vergoeden binnen een door u daarin bepaalde redelijk termijn.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Geeft uw aannemer geen tijdig en afdoende gevolg aan uw aanmaning dan kan u hem laten oproepen bij de bevoegde rechter.De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de Rechtbank van Koophandel.

Onderzoek zonodig of het geschil kan geregeld worden door de Verzoeningscommissie voor de Bouw(VCB) = http://www.bouwverzoening.be/index.php?st=index

Desnoods dient u uw aannemer te dagvaarden voor de Rechtbank van Koophandel.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Aanneming”