Boktor in zolder balken

2444
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Boktor in zolder balken

#1 , 11 jun 2018 20:15

Hallo iedereen

Een vraagje, een vijftal maand geleden werd onze akte verleden. Wij kochten een net gerenoveerde stadswoning van iemand die oude huizen opkoopt, renoveert en opnieuw verkoopt.
Alle kamers werd gestript en opnieuw geverfd, geplakt, nieuwe vloer, nieuwe aanbouw met keuken, badkamer,... Alles nieuw dus. Behalve het dak.

Op de zolder werden gyprocplaten geplaatst en een zolderkamer gemaakt die nu onze slaapkamer is. Nadat we een knagend geluid hoorden 's nachts, iemand laten langskomen en blijkt nu dat de balken vol zitten met boktor. Nu zullen volgens die mens alle wanden er uit moeten, laminaat, en balken behandeld moeten worden. Een kostelijke grap dus.
Het is ons niet gemeld, en toen we het aan de immomakelaar vroegen zei hij dat er niets in de balken zat. Nu mijn vraag: kan deze schade op de verkoper worden verhaald? Of wat zijn mogelijke opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jun 2018 09:24

Je zal een verborgen gebrek moeten aankaarten t.o.v. de verkoper, dat dan nog waarschijnlijk moedwillig is verborgen. Terwijl men die gipsplaten aanbrengt kan men niet over die vele gaatjes heen kijken. Ook ziet me bijna altijd houtpoeder op de zoldervloer liggen.
Je zal daarom, als die niet vrijwillig meewil, wel naar de rechtbank moeten stappen. Dus best een advocaat nemen.
Tijdens de behandeling zal uw woning wel een aantal weken/maanden niet bewoonbaar zijn. Men gebruikt hiervoor een zeer giftig gas of spuitmiddel, dat ook schadelijk is voor mensen, en dat na aanbrengen zeker een paar weken moet wegtrekken voor je er terug in kan wonen. Als ze zeer plaatselijk zitten (wat ik betwijfel) kan het mogelijks aangebracht worden met een borstel en is het minder schadelijk. Mogelijks moeten ook enkel stukken hout (van de dakstoel) compleet vervangen worden als de aantasting te erg is.

Reclame

Terug naar “Aanneming”