Hoe ver reikt het recht van een schilder om zijn fouten te mogen herstellen?

Gebruiker50
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe ver reikt het recht van een schilder om zijn fouten te mogen herstellen?

#1 , 07 jun 2018 17:25

Afgelopen weekend zijn in onze bestaande woning schilderwerken gestart. Wij hebben daartoe een schilder uit Nederland aangenomen. Alle muren waren al eens eerder geschilderd en/of behangen, de schilder was daar goed van op de hoogte. De schilder deed spuitwerk, niet rollen. Aan het einde van de tweede werkdag bleken er enkele aanzienlijke gebreken te zijn.

Een greep daaruit (deze lijst is nog onvolledig):
•de volledige keukenmuur werd bespoten met latexverf. Die droop al snel van de muren af, en brokkelde af. Toen we de aannemer erop aanspraken, gaf hij aan dat dat helemaal niet zo erg was en vrij vlot te herstellen was de dag erna. Na advies van iemand met kennis van zaken leerden wij dat je nooit latexverf mag spuiten waar er eerder behanglijm heeft gezeten;
•de gespoten deuren, die de schilder als afgewerkt beschouwt, zijn nog heel grof, niet glad gespoten. Verschillende deurkozijnen zijn onvolledig geverfd;
•de muren en verfplinten bevatten veel stof in de verf. Op plekken waar geschuurd werd, werd dit niet schoongemaakt voor er gespoten werd, waardoor het stof mee op de muren en plinten werd gespoten;
•de nieuwe parket is beschadigd: verf in de groeven en op het hout, en een gat in een plank;
•er is verf op de houten trap, op vast meubilair, op de vliegenlintjes...

Allerlei zaken, en vooral het gebeuren in de keuken, hebben ons vertrouwen in deze aannemer volledig doen verdwijnen. Hij heeft wat ons betreft getuigd van een gebrek aan vakbekwaamheid, door de foute verfkeuze te maken, door de feiten te minimaliseren, door daarbij een oplossing voor te stellen die niet afdoende is... Daarnaast heeft hij nog veel nalatigheid getoond en allerlei schade aangericht die niet onmiddellijk te herstellen of schoon te maken is.

Daarom hebben wij bij de start van de werken op werkdag drie, hem 's ochtends gevraagd om niet meer verder te doen. Dit verliep erg moeilijk. Hij eist het recht om zijn fouten te mogen herstellen. Maar wij hebben zodanig veel wantrouwen in zijn vakkennis dat wij dit niet meer in zijn handen willen leggen en nog meer schade willen voorkomen.

Na heel veel heen en weer gemail en gediscussieer, zijn we nu zo ver dat hij ons ten laste legt dat wij hem het recht afnemen om zijn fouten te herstellen, dat hij daardoor recht zou hebben op volledige vergoeding, met dreigementen met deurwaarder, gerechtszaak e.d., omdat wij de samenwerking verbroken hebben.

Ik zou daarom graag meer weten of wat onze rechten en plichten zijn. Ik lees dat een aannemer inderdaad het recht heeft om een fout recht te zetten, maar reikt dat recht oneindig? Ook als hij getuigt van onvoldoende vakbekwaamheid? Mijn gevoel zegt dat het niet kan zijn dat je verplicht bent om iemand iets te laten herstellen, als je op voorhand al bijna zeker bent dat het niet goed komt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 08 jun 2018 20:33

Hebt u hem aangetekend in gebreke gesteld?
Inderdaad heeft hij het recht om alles terug in orde te brengen.
Neem wel van alles foto's.
Contractuele afspraken vallen meestal niet onder uw verzekeringen.
Of u moet specifiek een (rechtsbijstand)verzekering hebben die zoiets dekt.

Reclame

Terug naar “Aanneming”