procedure klacht tegen bouwondernemer

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

procedure klacht tegen bouwondernemer

#1 , 20 apr 2018 12:31

Kan iemand mij eens de juiste juridische procedure uitleggen die we dienen te nemen in volgend geval:

Wij kochten 4 jaren geleden een nieuwbouwwoning van een bouwpromotor. Reeds van in het begin bleek dat er door het terras, water doorsijpelde naar de onderliggende garage. tig-keren gemaild en altijd weer zegt de bouwheer dat er iets aan zal gedaan worden, doch na 4 jaar is het probleem er nog steeds en begint een stalen balk roest te vertonen. Nu willen we de bouwheer op een juridische manier aan zijn aansprakelijkheid houden.

Ben ik correct dat ik nu volgende stappen neem?

- aangetekend de bouwheer voorstellen een oplossing voor het probleem voor te stellen en uit te voeren binnen een aanvaardbare termijn? Welke termijn plak ik hier best op?

Wat doe ik als de bouwheer niet ingaat op dit AS en niet binnen de termijn een oplossing aanbiedt?

wat zijn dus de volgende stappen?

nogmaals een AS?
Advocaat raadplegen?
Rechtstreeks naar vrederechter stappen?

Er zijn door de jaren heen een hoop emailberichten en foto's die allemaal afdrukbaar zijn en al een vrij dik dossier vormen.

Kan iemand me de volgende procedurestappen uitleggen die ik dien te nemen?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 apr 2018 15:53

Je had al veel vroeger een aangetekende brief moeten sturen .Vier jaar lang enkel mails sturen was totaal nutteloos.
Je zal een advokaat moeten nemen als je niet een beetje juridische kennis hebt.
VR zal een gerechtsdeskundige aanstellen van wie jij het hoge voorschot zal moeten voorschieten. Als de bouwpromotor als verantwoordelijke voor de lekken wordt aangeduid, kan je dat terugvorderen van die persoon. Reken wel op een klein jaar of langer

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#3 , 24 apr 2018 14:49

Ja we hadden hier eerder op moeten reageren. maar beetje goed gelovig en elk jaar deed de bouwheer wel kleine werken om het probleem op te lossen, tevergeefs. Ik denk dat hij niet echt weet wat de echte oorzaak is van het probleem en daarmee het laat aanmodderen.

Maar mijn vraag was vooral welke aanvaardbare termijn we in ons aangetekend schrijven zetten?

Bij niet naleven van deze termijn kunnen we dan zelf naar de Vrederechter stappen? Dienen wij hem dan te dagvaarden of hoe gaat dat in zijn werk?

Er zal dan inderdaad een deskundige aangesteld dienen te worden. Misschien maar best want ik denk dat de bouwheer niet echt weet vanwaar het probleem komt. Deze kost dragen we met plezier als er maar een oplossing komt. Het probleem doet zich al voor sinds de bouw dus er zit iets structureel fout. De bouwheer zal hier volgens mij toch voor verantwoordelijk gesteld worden en dan kunnen wij de voorschotkosten terugvorderen van de bouwheer? Ben ik hier in correct?

alvast bedankt

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 apr 2018 16:31

Water dat door( een terras lekt wordt meestal (bijna altijd) veroorzaakt door een gebrekkige waterdichte laag onder de tegelvloer. Oplossing is alle opbreken en van nul af aan herbeginnen: waterdichtingslaag, chappe en nieuwe tegels (of tegels op tegeldragers of stelpootjes).

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2018 23:59

Als de bouwpromotor OOK de aannemer was, dan kan je NIET terugvallen op de 10-jarige aansprakelijkheid van aannemers/architecten voor gebreken (artt. 1792 jo. 2270 BW) en moet je in gebreke stellen op basis van een verborgen gebrek onder art. 1641 e.v. BW. Als professionele verkoper wordt de bouwpromotor geacht te kwader trouw te zijn en wordt (weerlegbaar maar quasi onweerlegbaar) vermoed de gebreken gekend te hebben. Echter: hier geldt een korte termijn van mededeling: je moet kort (2-tal weken ?) nadat je het verborgen gebrek hebt vastgesteld, de verkoper op de hoogte stellen (en dit ook kunnen bewijzen). Zolang je realistisch kan rekenen dat het probleem opgelost gaat raken, blijft de termijn geldig. Blijf je echter te lang stil zitten, dan verlies je je rechten hier. Dat is een beoordeling in de feiten (waarbij je van het oordeel van de rechter afhangt).

Als de bouwpromotor NIET de aannemer was, dan kan je terugvallen op de 10-jarige aansprakelijkheid van aannemers/architecten voor gebreken (artt. 1792 jo. 2270 BW). Je hebt dan 10 jaar vanaf voorlopige oplevering om een rechtsvordering in te stellen.
Maar starten dus met een (best aangetekende) ingebrekestelling met een laatste redelijke termijn om het euvel te verhelpen.

Mogelijk kan je je brandverzekering (en dito rechtsbijstand) mee inschakelen. Of een rechtsbijstand op de familiale voor contractuele geschillen (die ik enkel aan iedereen kan aanraden, maar een minderheid van de personen heeft zulke dekking) voor zover dekking voor aanschaf onroerend goed niet uitgesloten is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanneming”