Vraag ivm afhandelen oplevering woning

JBOLV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm afhandelen oplevering woning

#1 , 10 apr 2018 23:19

Beste,

Bij de oplevering van mijn woning (heeft plaats gevonden in Oktober 2015), zijn er rode strepen aangetroffen op de buitengevel van de woning. Dit werd dan opgeschreven als: "Buitengevel te poetsen."

Na heel wat heen en weer communiceren, heb ik uiteindelijk volgend antwoord gekregen:
"Bij navraag blijkt dat men de rode strepen op de achtergevel van Uw woning helaas niet kan verwijderen.

In een dergelijk geval staan de kosten voor een eventuele herstelling van dit euvel evenwel geenszins in verhouding tot het voordeel die u hierbij zou bekomen zodat u zulks redelijkerwijs niet kan verwachten.

De rode strepen betekenen aldus inderdaad een minwaarde voor u, die ex aequo et bono wordt geraamd op 50 €."

Concreet maak ik er uit op dat ze van mening zijn dat de strepen niet te verwijderen zijn (ik heb hier niemand meer gezien sinds de oplevering in 2015.) en dat ze toegeven dat dit een minwaarde geeft voor de woning. Hiervoor zouden ze dan een vergoeding van 50€ voor willen uitbetalen.

Aangezien we al een paar jaar verder zijn, heb ik zelf al geprobeerd om de rode strepen te verwijderen, maar helaas geen succes. Hierdoor ben ik van mening dat de gevelstenen dienen uitgebroken en vervangen te worden als ik de rode strepen wil weg hebben. De gevelstenen laten uitbreken en vervangen, kost helaas een pak meer dan de 50€ die ze mij als vergoeding willen uitbetalen.

Wat kan ik in dit geval doen?
Kan ik "eisen" dat de aannemer dit komt uitbreken en de stenen vervangt of kan ik een hogere vergoeding vragen om de effectieve kosten vergoed te krijgen op basis van een offerte van een aannemer?

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 apr 2018 09:21

Uit werk materiaal is uw geven opgetrokken?
Gevelstenen worden doorgaans door de aannemer in z'n geheel door de aannemer besteld (ttz ineens voor de hele woning + nog een kleine reserve) dit om allemaal stenen van eenzelfde lot te hebben. Anders is er een kleurverschil.
Nu, bijna 3 jaar later, een deel van de muur gaan uitbreken en vervangen door nieuwe stenen, gaat dit kleurverschil nog 10 x meer zichtbaar zijn, gezien de anders stenen door de UV straling een deel van hun oorspronkelijke kleur hebben verloren.

Wil je van de aannemer toch iets bekomen, zal je naar de vrederechter moeten stappen, die dan een gerechtsexpert zal aanstellen (duur voorschot door u te voldoen), die dan zijn onderzoek zal starten, om dan mogelijks al na amper 1 jaar zijn verslag zal neerleggen bij de VR. De uitslag zal helemaal niet vaststaan, en mogelijks zullen de strepen blijven bestaan, maar jij hebt een paar 1000 € minder in kas.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 13 apr 2018 22:05

Als het een fout in de baksteen is, zijn fabrikanten meestal bereid om dit op te lossen. De meeste producenten zijn sterke firma's die een goed product willen afleveren.
Techniek die toegepast kan worden, vind je in onderstaande link. Zelf al nodig gehad en het resultaat is op korte termijn en middellange termijn goed. Mijn conclusie op lange termijn zal ik pas over een aantal decennia kunnen vormen.

http://www.gon.nl/index.php?option=com_ ... &Itemid=55

Reclame

Terug naar “Aanneming”