regenpijpen niet aangesloten wegens fout op plan

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

regenpijpen niet aangesloten wegens fout op plan

#1 , 10 mar 2018 07:29

De architekt van onze verbouwing heeft de plaats van onze regenpijpen foutief getekend, nl. teveel naar de hoek van het huis toe (op de 3 hoeken).
Hij was immers vergeten dat de buitenisolatie (17cm) geen bruikbaar materiaal is voor de dakwerker om zijn regenpijpen aan vast te maken.
Gevolg:
a) Aannemer plaatst rioolbuizen (voor regenwater) volgens plan
b) Dakwerker plaatst regenpijpen volgens wat mogelijk is, nl. 20cm meer naar links/rechts zodat hij ze aan de bestaande muur kan vastmaken.
Gevolg: geen aansluiting tussen regenpijp en buis in de grond, zonder buizen in de grond te verplaatsen.

Deze situatie bestaat sinds maart 2017. Eerst ging, volgens de architekt, de aannemer het 'gratis' oplossen. Ondertussen is dakwerker betaald.
November 2017 zegt de aannemer dat hij niet wil opdraaien voor de fouten van de architect.
Er waren bovendien nog verschillende andere fouten in het plan, dus de aannemer heeft geen zin meer om nog ook maar iets te doen.
Volgens de architect gaat de dakwerker het nu komen oplossen. Ik heb geen concrete toegeving van niemand, ... lange baan.

Ik heb zelf bestaande regenpijpen vervangen door tijdelijke PVC regenpijpen (met 2 bochten) om te vermijden dat ik waterschade heb: hierin heb ik meer dan 1 dag werk en materiaal moeten investeren om schade te voorkomen.
Onze vernieuwde afwatering moet gekeurd worden (verplichte scheiding regenwater - septisch water).
Bovendien vergeet de architect vergeet ons te melden dat onze vernieuwde riolering niet (meer) aangesloten is op stadsriolering: alles begint hier over te lopen: kosten ontstoppingsdienst 320,00€.
Waren de regenpijpen in orde geweest, hadden we kunnen laten keuren en was het "niet aangesloten zijn" wellicht aan het licht gekomen.
Zelf heb ik de riolering tijdelijk moeten heraansluiten (zonder keuring), want we zijn ondertussen verhuisd sinds begin januari: 1 dag graven.
Ik heb een andere aannemer een offerte gevraag om regenafvoerbuizen in de grond te verplaatsen: 470,00€.
Ik heb de architect een briefje gestuurd met al de kosten die ik heb moeten maken, ten gevolge van zijn fout op plan en het dralen om deze fout te verhelpen.

Het antwoord op mijn vraag op een tegemoetkoming in het resterende saldo is:
- volgens hem alles is afgerond
- mijn tijdelijke oplossingen "als goede huisvader" kunnen niet als kost kunnen ingebracht worden
- ik moet zijn resterende erelonen moet zo spoedig mogelijk betalen (750,00€)

Op papier spreekt hij steeds over 'oplossen van het probleem' maar geeft nooit een fout toe.

Wat kan ik het best doen?
Kan ik een vergoeding eisen voor het tijdelijke werk dat ik (zelf) heb moeten doen wegens zijn fouten?
Kan je niet zeggen dat na 1 jaar de redelijke termijn voor een oplossing van zijn kant is overschreden?
Hoe kan ik hem motiveren om toch tot een akkoord te komen?
Hij werkt voor een architectenbureau dus ik voel het incassobureau al aankomen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2018 08:18

Heb je hem al aangetekend in gebreke gesteld, en als er geen oplossing dan is zal je naar de vrederechter moeten stappen.

Persoonlijk denk ik dat de aannemer ook fouten heeft gemaakt, als dit een bekwame vakman was had hij dit moeten zien en de architect onmiddellijk op de hoogte moeten stellen.
Het is daarom dat er op grote bouwwerken altijd een bouwcoördinator is, om zo fouten te vermijden en op te lossen, want eerlijk gezegd wie legt nu buizen die nergens naar toeloopt, zoals je schrijft, vernieuwde riolering niet (meer) aangesloten is op stadsriolering , dit doet geen enkel bekwaam vakman, die zal in de eerste plaats er zich vragen bijstellen en het oplossen.
Wat dakwerker of loodgieter betreft en zijn materialen genoeg in omloop en andere werkwijzen om je regenpijp sterk verankeren in harde isolatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 mar 2018 09:11

Wat dakwerker of loodgieter betreft en zijn materialen genoeg in omloop en andere werkwijzen om je regenpijp sterk verankeren in harde isolatie.
Dacht ik ook al. Bij mijn zoon is er 15 cm gevelisolatie en zijn regenwaterbuizen zijn wel stevig vastgemaakt. Weet niet juist hoe want was die week juist ziek en kon niet gaan kijken, en de zoon zelf was aan het werk.
Mogelijks werden draadstangen gebruikt, door de isolatie. Met gewone pluggen uit de doe het zelf lukt zo iets niet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2018 09:58

Mava wat ik van TS lees is om van te wenen, met welke vakmannen, als ik al dit woord mag gebruiken is die in zee gegaan ?

Ik ben geen bouw werker maar ken van zulke zaken toch zeer veel hoor en zeker van lood en zinkwerk, dus ook afvoeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 mar 2018 11:06

Tegenwoordig noemen ze zich al loodgieter als ze 2 PVC buizen aan elkaar kunnen plakken, en dan ben je nog niet zeker dat ze niet zullen lekken. :mrgreen:

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 10 mar 2018 11:26

Even ter verduidelijking: de dakwerker heeft zijn taak uitgevoerd voordat de buitenisolatie er was. Er was dus nog niets om aan vast te maken. Ik begrijp de dakwerker.

Even een concretere vraag:
Is het mogelijk om je eigen werkuren te bewijzen? Met wat PVC buis ga ik niet verder geraken dan 60,00€.

@denlowie
quote: "wie legt nu buizen die nergens naar toeloopt,"
Het eerste wat de ontstopper zei: "Bent u wel zeker dat uw rioolbuis is aangesloten ipv verstopt? Dat zou niet de eerste keer zijn!"
Het ergste vind ik dat de architect, die toezicht en controle en as-built plan zou moeten leveren niet op de hoogte is/was wegens nooit/nauwelijks aanwezig op werf.

Lijkt jullie een verzoeningscommissie bouw een optie of is het beter dadelijk naar de vrederechter te stappen?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 mar 2018 12:22

Lijkt jullie een verzoeningscommissie bouw een optie of is het beter dadelijk naar de vrederechter te stappen?
Dat zou u meer kunnen kosten dan uw werkuren en materialen.
Rechtbank zal een bouwkundig deskundige aanstellen, waarvan jij het hoge voorschot zal moeten betalen (voorschieten)
Na enkele maanden (6 tot 12) zal er dan een verslag zijn , waaruit VR dan zal opmaken wie wat dient te betalen.
Uitslag is zeer onzeker.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 mar 2018 12:23

Heb ooit geweten dat een nieuwbouw huis geen rioolaansluiting had aan de openbare riool.
Aannemer had buis gelegd tot aan de stoep maar niet aangesloten.
Normaal dient de bouwheer een aansluiting te vragen aan zijn gemeente. Aannemer zelf mag die werken niet doen.
Bouwheer had dat pas ondervonden na ernstige reukhinder toen ze al bijna 6 maanden in het huis woonden.
De kruipkelder was helemaal vol gelopen met beer en afvalwater (meerdere tankwagens vol)
Uiteindelijk procedure rechtbank, waar bouwheer aan het korstte eind trok. In de offerte van de aannemer stond nl in dat de aanvraag voor de rioolaansluiting voor de bouwheer was, hetgeen die had nagelaten.
Is uiteindelijk een zeer dure grap geweest. Kelder leegpompen (meerdere tankwagens) kelder kuisen en ontsmetten, Muren gelijkvloers behandelen tegen optrekkend vocht, schilderen en herbehangen, + gerechtskosten en advokaat, terwijl ze meer dan 1 jaar met geurhinder hebben gezeten, alsof een landbouwer pas zijn veld had bemest.

Dus duidelijk de offertes van de aannemers lezen en herlezen ook de allerkleinste lettertjes.

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

#9 , 10 mar 2018 14:54

@mava105:
Dank je wel voor de feedback. Wij mogen ons gelukkig prijzen zo te horen (slechts 320,00€ en 1dag werk + materiaal).
In ons geval kunnen/konden we aanvraag tot aansluiting niet starten omdat de architect (misschien wel opzettelijk) draalt met oplossen van het probleem.

Voor onze doorblowertest zitten we in hetzelfde schuitje. Dakwerker heeft ook nagelaten om Veluxen winddicht te maken (3x). Architect heeft dat niet gezien bij controle. Wij dus alles betaald. Nu we er wonen en het stormt, dan waait het gewoon op zolder. Dakwerker treuzelt ... tot dat ik het waarschijnlijk zelf ga moeten doen.
Conclusie: als huisbaas trek je altijd aan het kortste eind.
Ik begrijp niet waarom ik een architect betaal om controle uit te voeren :-(.
Probleem was m.i. op zicht vast te stellen (geen PUR of dergelijke).

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 mar 2018 15:34

Waarom ook alles betalen? En al helemaal zeker aan aannemers die je nog niet kent.
Hou gewoon een waarborg van 5 of 10 % achter en betaal die 1 of 2 maand later. Nog steeds binnen de termijn, en je hebt de tijd om de eventuele fouten te zoeken.
Of betaal pas nadat ze u een rappel sturen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mar 2018 16:08

Ja velux ramen winddicht ?, in al de renovaties heeft geen enkele dakwerker de velux raam 100% dicht gemaakt, deze heb ik altijd zelf geïsoleerd en opgespoten met pur en volledig met hout en laminaat uitgewerkt, je merkt dit maar best als het buiten zeer hard waait, waar zoon nu woont op een dijk in het Meetjesland zie je dit snel hoor, ook de garage poorten ben je beter dat je zelf dit afwerkt dan ben je zeker, de timmerman die de garage poort geplaatst heeft die heeft zelf foto's genomen hoe ik die wind vrij heeft gemaakt, dit was de tip uit zijn leven denk ik , daar zit geen 100/mm speling tussen poort en vloer, halve dag werk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

#12 , 11 mar 2018 00:10

Ik krijg veel technische reacties van hoe ik het zelf moet uitvoeren of oplossen.
Juridisch advies ivm een architect die ik betaal om toezicht te houden en controle te doen, maar zelfs flagrante fouten niet ziet, daar hoopte ik wat tips over te krijgen.
Betrouwend op de technische controle van de architect, zijn mijn aannemer en dakwerker betaald.
Nu is het moeilijk om die aannemer of dakwerker nog in beweging te krijgen.

Heeft een architect dan geen verplichting qua kwaliteit of competentie?
Of ligt die verantwoordelijkheid volledig bij mij?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 11 mar 2018 09:12

Dan zal je bij de orde van architecten moeten zijn en er klacht neerleggen tegen uw architect, maar dat is zoals te biechten gaan bij de duivel. Die beschermen elkaar.
Mogelijks verzoeningscommissie bouw? Maar zoals reeds vermeld, is dat de kosten wel waard?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 mar 2018 09:18

Maar de grote vraag is de architect wel in fout, het is niet omdat de loodgieter geen verstand heeft van een regenpijp te bevestigen, dat dit de fout van de architect is, en het is niet omdat er geen aansluiting aan de stads riool is dat dit de fout van de architect is ?

De architect de zwarte piet toeschuiven is zeer gemakkelijk, maar als dit zal aanvaard worden nadat er een expert aangeduid door de rechtbank ook nog zo zal zijn heb ik persoonlijk mijn twijfels, maar als je voldoende geld teveel heeft kan je dit altijd proberen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

#15 , 11 mar 2018 11:27

Aannemer en architect was al één pot nat:
Verkeerde/inconsistente maten op plan van architect, aannemer metst muur 20cm te hoog op. Kan niet meer afgebroken worden (nog meer kosten).
Onderhandeld met architect, architect geeft fout toe: -1000,00€ (hij blijft het wel steevast een "commerciële tegemoetkoming" noemen).
Tegelijkertijd kwam er een vraag naar supplement van de aannemer, "gesteund en bepleit" door de architect: +900,00€.
Communicerende vaten of allen tegen één, je verliest altijd.

Bedankt voor jullie raad, ik weet wat me te doen staat.

Terug naar “Aanneming”