Hoe vaak mag je failliet gaan

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 63

Hoe vaak mag je failliet gaan

#1 , 01 mar 2018 18:27

Mijn aannemer en ik zitten in een juridische procedure rechtzaak wegens wangedrag en wanprestatie naar ons toe.

Na onderzoek blijkt dat deze in 2015 failliet is gegaan als eenmanszaak, natuurlijk persoon.

Nu is hij terug een eenmanszaak gestart in 2016, natuurlijk persoon. Kan hij terug failliet gaan?

Kan ik ergens zijn vorig vonnis opvragen of opzoeken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2018 19:03

Waarom zou hij niet kunnen failliet gaan ??

Maar een persoon kan maar één maal verschoonbaar verklaart worden maar onbeperkt in faillissement gaan, na een paar keren kan men beroeps verbod uit spreken wat zeer weinig gedaan word, maar mensen die 4 a 6 maal in faillissement zijn gesteld zijn geen uitzonderingen.
Bij een vennootschap word de vennootschap ontbonden.

U heeft misschien ook nog nooit gehoord van een doorstart .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

waterproof
Berichten: 225

#3 , 01 mar 2018 19:24

is het niet zo dat, wanneer iemand met een éénmanszaak failliet gaat, hij toch persoonlijk aansprakelijk is/blijft, anders dan bij een vennootschap?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2018 20:14

is het niet zo dat, wanneer iemand met een éénmanszaak failliet gaat, hij toch persoonlijk aansprakelijk is/blijft, anders dan bij een vennootschap

?
Als daar geen fraude mee gemoedt is heeft de gefailleerde recht op verschoonbaar en worden alle schulden gewist, maar dit kan maar één keer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 63

#5 , 01 mar 2018 22:04

Stel je dus voor dat ik de rechtzaak win en hij moet me 12.000€ dan kan hij failliet gaan, maar de schulden na het faillissement blijven hem dan achtervolgen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2018 08:56

Stel je dus voor dat ik de rechtszaak win en hij moet me 12.000€ dan kan hij failliet gaan, maar de schulden na het faillissement blijven hem dan achtervolgen?
Als hij den eerste keer in faillissement gaat kan je niks doen daar hij verschoonbaar verklaart word.

Bij een tweede faillissement wel maar niet voor de schulden van voor het eerste faillissement.

Op 1 mei gaat er een nieuwe wet in voege dat het nog moeilijker zal maken om je geld terug te krijgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 63

#7 , 02 mar 2018 09:46

Hij is al failliet gegaan met verschoonbaarheid. (zelfstandig, natuurlijk persoon)
Dus als hij nu een tweede keer failliet gaat (zelfstandig, natuurlijk persoon) zou hij dus geen tweede keer verschoonbaarheid kunnen krijgen?


Ik heb uren dit proberen opzoeken op het internet maar ik vind nergens iets dat bovenstaande onderbouwd of bevestigd. Zoals een wet tekst of info

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2018 11:44

Art 80 van de faillissementswet zegt de voorwaarden om verschoonbaar te zijn als volgt

de rechtbank spreekt verschoonbaarheid uit van de ongelukkige gefailleerde die te goeder trouw handelt

Maar in de faillissementswet staat het niet dat het geen 2 maal kan, maar mij is dit altijd gezegd dat het niet kan, dat dit een éénmalige gunst is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 63

#9 , 02 mar 2018 12:20

Ik heb daar dan toch wel schrik voor dat hij het twee keer gaat vragen.

De gerechtsdeskundige vroeg hem regelmatig om de werken te hervatten zoals in minnelijke schikking afgesproken maar hij komt gewoon niet. En zijn site en GSM zijn al afgesloten.

Ook de rsz heeft hem op de lijst gezet dat bedrijven die hem geld moeten eerst een deel aan hun moeten geven.

Dus ik zie hem zowiezo in faling gaat.
En als hij van zijn raadsman in het oor gefluisterd word dat hij gewoon in faling moet gaan en verschoning vragen dan loopt hij weer met nette handen weg en start hij een nieuw bedrijf he...

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 63

#10 , 05 mar 2018 16:38

Iemand meer inzicht?

Terug naar “Aanneming”