Onderaanneming

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Onderaanneming

#1 , 28 feb 2018 15:02

Beste,

Als men begint als zelfstandig renovatiecoördinator is het dan toegestaan dat men werkt met verschillende externe onderaannemers (vloerder, dakwerker etc)? Men gaat deze mensen niet vast in dienst nemen maar op basis van nood.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
waterproof
Berichten: 225

#2 , 28 feb 2018 19:39

Ik denk, dat als je werkt als coördinator en gaat werken met onderaannemers, je een aannemer bent. Groot verschil.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 feb 2018 20:07

Ik raad iedereen hier aan nooit met dergelijke personen te werken. Mijn buurman heeft door een dergelijk coördinator zijn dak laten vernieuwen. Uiteindelijk, en na veel geduld, komen er 4 buitenlanders opdagen, waarvan er geen enkel een verstaanbare taal spreekt, ze vegen iedere veiligheidsmaatregel aan hun laars (bvb werken zonder ladder 2 verdiepingen hoog), en hebben een pak rommel achtergelaten. Tevens lekken zijn nieuwe goten in zink aan iedere naad. Vooreerst was het zeer moeilijk om hem terug vast te krijgen (volgens zijn echtgenote veel werk, en laat thuis, enz..) Uiteindelijk na brief advokaat is hij toch eens komen kijken terplaatse, en had na amper 2 minuten de oorzaak gevonden. Het was niet de zink die lekte, maar slecht uitgevoerd metselwerk, waarvan de voegen water door lieten (nb: Huis staat er al meer dan 60 jaar)
Zelf heb ik ook waterschade in mijn garage hierdoor, en mijn verzekering is er mee bezig. Heb eens zijn zakencijfers bij de NBB bekeken, en die zijn ronduit negatief. Ook heeft hij al 2 gerechtelijke procedures lopen, zodat ik vrees dat er binnen een paar weken/maanden een faling zal zijn.
Op zijn webpagina geeft hij zich ook uit als coördinator.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2018 22:44

Op zich geen probleem. Wel zorgen voor duidelijke overeenkomst van (onder)aanneming zodat er geen vermoeden van schijnzelfstandigheid kan zijn.
Weet ook dat jij aansprakelijk blijft voor je onderaannemers tav je klant.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

waterproof
Berichten: 225

#5 , 01 mar 2018 11:49

dus ben je een aannemer en geen coördinator. Coördinator kan iedereen zijn, aannemer niet

Terug naar “Aanneming”