Dak vervangen dakwerker overleden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Dak vervangen dakwerker overleden

#16 , 26 feb 2018 13:31

het gaat inderdaad over een bvba die in vereffening is gegaan. ik heb de akte van vereffening in het staatsblad teruggevonden; daterend van 14/03/16. er is daarin wel sprake van passief voorbestaan van de vennootschap voor de periode nog van 5 jaar.
Vraag is dus: is de vennootschap die momenteel passief bestaat nog verantwoordelijk voor de 10-jarige aansprakelijkheid? Ik kan niet meteen een sluitend antwoord vinden.

Meer info over een passieve vennootschap: http://www.elfri.be/vereffening-van-ven ... onlijkheid , maar daar kan ik enkel uit opmaken dat er wel nog vorderingen kunnen ingesteld worden, niet welk soort vorderingen. Indien alle soorten vorderingen nog kunnen ingesteld worden, moet de TS zich dus tot de vereffenaar(s) wenden ivm de 10-jarige aansprakelijkheid.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 26 feb 2018 15:45

het gaat inderdaad over een bvba die in vereffening is gegaan. ik heb de akte van vereffening in het staatsblad teruggevonden; daterend van 14/03/16. er is daarin wel sprake van passief voorbestaan van de vennootschap voor de periode nog van 5 jaar.
Vraag is dus: is de vennootschap die momenteel passief bestaat nog verantwoordelijk voor de 10-jarige aansprakelijkheid? Ik kan niet meteen een sluitend antwoord vinden.

Meer info over een passieve vennootschap: http://www.elfri.be/vereffening-van-ven ... onlijkheid , maar daar kan ik enkel uit opmaken dat er wel nog vorderingen kunnen ingesteld worden, niet welk soort vorderingen. Indien alle soorten vorderingen nog kunnen ingesteld worden, moet de TS zich dus tot de vereffenaar(s) wenden ivm de 10-jarige aansprakelijkheid.
Ja tot de vereffenaar. Niet tot de erfgenamen van de zelfstandige die via een vennootschap werkte.
Komt omdat een vennootschap een aparte entiteit is, afgescheiden van de zaakvoerder en daardoor een eigen leven leidt.

Ingeval van eenmanszaak zijn het dan weer wel de erfgenamen.

In sommige gevallen, waar een oorspronkelijke eenmanszaak werd omgevormd tot een vennootschap kunnen de erfgenamen
wel aansprakelijk worden gesteld, anders zou het nogal simpel zijn om snel de eenmanszaak om te vormen tot quasi lege vennootschap en die dan
onmiddelllijk in vereffening te stellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 26 feb 2018 16:49

Dus moraal van het verhaal: TS kan best de vereffenaar aanspreken en kijken wat er uit de bus komt. Wel benieuwd om te horen hoe dit afloopt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Alex76
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#19 , 27 feb 2018 20:27

bedankt voor de opmerkingen.

morgen komen alvast een dakwerker+leverancier+architect langs om de schade te beoordelen. dan kan ik toch al zeker zijn of er een link is tussen de schade en de dak-aannemer (wat nu ook al wel voor 99% duidelijk is).


ik kan dan een aangetekend schrijven klaarmaken om naar de vereffenaar te versturen.
of andere optie:
een raadsman aanstellen ipv zelf brief schrijven?, gezien bepaalde vragen nog onduidelijk zijn:
-moet architect ook aansprakelijk gesteld?
-moet er een objectieve expertise van het dak gebeuren ipv verslag van een ander bedrijf/leverancier?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 28 feb 2018 08:59

Als je naar de rechtbank stapt, zal de rechter zowiezo een gerechtelijk expert aanstellen, waarvan jij het voorschot zal moeten betalen alvorens die een stap verzet. Indien je gelijk krijgt, terug te vorderen van tegenpartij.
Reken echter wel op een paar maanden en meer alvorens zijn verslag bij de rechter raakt.

Terug naar “Aanneming”