bijgebouw

audirecht
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

bijgebouw

#1 , 20 feb 2018 15:02

Beste,
Wij hebben een huis dat tot op iets meer dan 3m van de perceelgrens staat. Nu zouden we daar graag een constructie maken voor houtopslag. Het zou dus wel overdekt zijn. Ik lees op veel plaatsen dat je een vergunning nodig hebt in het geval dat je binnen 3m van de perceelgrens een gebouw plaatst. Is dat altijd zo of zijn er mogelijkheden om dat zonder vergunning te doen? We komen goed overeen met de buren dus dat is niet het probleem. Ik heb al eens gehoord dat je voor een modulaire constructie voor bijvoorbeeld een paar jaar niet altijd een vergunning nodig hebt (enkel melden) maar geldt dit ook binnen die 3m?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 20 feb 2018 17:52

Wel, het is geen carport, tuinhuis, of veranda. Het gaat trouwens niet om een gebouw maar om een modulaire constructie, zichtbaar vanaf de openbare weg; het is gewoon een bescherming voor hout tegen de weersomstandigheden.
Op het eerste zicht lijkt mij dat geen probleem om te plaatsen.

Natuurlijk gelden de regels bij Ruimte Vlaanderen: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... e-houtkot- maar het gaat dan om losstaande bijgebouwen.
In dit geval wil u de constructie tegen het huis aanbouwen, en het eventueel later terug kunnen verwijderen.
Je kan het houtberghok eventueel als een tuinaccessoire zien, dan geldt deze regelgeving: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/B ... ccessoires:
De plaatsing bij een woning van allerhande kleine tuinconstructies zoals tuinornamenten, brievenbussen, barbecues, laadpalen voor een elektrische wagen en speeltoestellen is vrijgesteld van vergunning.

Binnen deze categorie zijn er geen meldingsplichtige werken.
Het lijkt me beste om bij uw gemeente na te vragen, maar kijkt u alvast eerst eens op de website van uw gemeente wat de dienst Ruimtelijke Ordening daarover vermeldt.

audirecht
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2018 19:46

Dan kan ik inderdaad beter eens langsgaan bij de gemeente. Er is namelijk niet echt iets concreet te vinden op de website.
Aan een tuinaccessoire voldoet het ook niet echt aangezien het toch wel meer dan 10m3 zal worden.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2018 10:40

Eerste vraag die je u moet stellen; mag het?

Tweede vraag; heb ik een vergunning nodig?

Informeer u bij de dienst stedenbouw. Een afdak wordt zeker niet als een losstaand bijgebouw gezien, en volgens mij ook niet als tuinaccessoire. Volgens mij gaan ze het gewoon zien als uitbreiding van de bestaande bouwblok.

In veel gevallen mag dat inderdaad niet in de vrije zijstrook...

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 22 feb 2018 16:42

Met een constructie voor houtopslag had ik iets bescheiden in gedachte. Meer dan 10m3 is natuurlijk andere koek en dan vrees ik ook dat dit niet zal lukken maar u kan proberen.

audirecht
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2018 19:53

het zou 3mx10mx2,5m zijn dus dat is vrij groot. Ik ga volgende week eens wat uitleg vragen bij het gemeentehuis. Hopelijk kunnen ze me een goed antwoord geven (liefst een positief antwoord)

Terug naar “Aanneming”