Factuur +€1600 voor ongevraagde tekeningen/architect

Lomiray
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Factuur +€1600 voor ongevraagde tekeningen/architect

#1 , 14 feb 2018 08:38

Dag lezers van dit forum

Vorig jaar kochten mijn vriendin en ik een huis. Als eerste project in dit huis hadden we graag een badkamer laten renoveren.
We kwamen uit bij een bedrijf in Schoten. Een week later stonden twee mensen in ons huis en vertelde we aan hen wat onze plannen waren.

De verantwoordelijke zei ons: "we gaan onze architect dat schoon laten uittekenen en dan kunnen we a.d.h.v. een plan verder praten".
We stemden mondeling in. De verantwoordelijke zei: "Ik schat toch dat dit een project gaat worden van 8 à 10 duizend euro."
Paar weken later kregen we wat losse 3D foto's doorgestuurd via e-mail.
Geen concreet plan met afmetingen, geen afgedrukte exemplaren, enkel en alleen een 5-tal 3D foto's van onze badkamer.

Omdat we over een aantal zaken nog niet tevreden waren, werden er nog een aantal andere 3D foto's doorgestuurd in de volgende weken en kwamen twee personen van de firma in totaal nog eens 3 keer langs bij ons thuis.

Enkele weken geleden krijgen we de definitieve offerte van plots €21.000. We laten via e-mail weten dat deze prijs serieus afwijkt van de initieel gemelde prijs en vertellen dat we niet verder willen werken met de firma.

Gisteren krijg ik een e-mail met een factuur.
- €900 tekenen van plan.
- 2 pers. x €60 per uur x 4 keer langskomen = €480
Daarbovenop nog eens de BTW, een factuur voor werkelijk NIETS van in totaal €1669,80!

Wij vinden dit zeer onwaarschijnlijk om te betalen, zeker mits het feit er:
- niets op papier staat.
- geen schriftelijke overeenkomst op voorhand gemaakt werd.
- op geen enkele manier een verbintenis tussen ons en de firma werd gemaakt.
- we op geen énkele manier op de hoogte werden gebracht van het feit dat dit alles ons iets ging kosten, het enigste wat we wilde was een offerte.

Tenzij ik onzin uitkraam, zou ik dat uiteraard graag willen weten.
Maar €1669,80 is wel een serieuze som geld voor een 'offerte-aanvraag'.

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Vriendelijke groeten

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 feb 2018 09:37

Staat er in hun algemene publiciteit dat offertes gratis zijn? Hebben zij u niet verwittigd dat er kosten zouden volgen bij niet bestelling?

Lomiray
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2018 10:05

Beste mava105

Alvast bedankt voor uw snelle antwoord.
Op hun website staat geen algemene publiciteit.
Wel het volgende:
"Bent uw geïnspireerd, stuur ons een mail xxx@xxx.xxx en wij bellen u terug voor een vrijblijvende afspraak!"
en
"Nieuwsgierig? Advies nodig? Graag een bezoek bij u aan huis?
indien u vrijblijvend een afspraak wenst te maken of wenst u specifiekere informatie
stel u vraag per mail en wij nemen onmiddellijk contact met u op."

Wij werden op geen enkele manier verwittigd (nog schriftelijk/mondeling) dat er kosten zouden volgen bij niet bestelling.
Vriendelijke groeten

Tom

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 feb 2018 12:02

Betwist dan aangetekend die factuur, en verwijs naar de vrijblijvendheid

Terug naar “Aanneming”