contract architect

Vince2015
Topic Starter
Berichten: 2

contract architect

#1 , 06 feb 2018 12:48

Beste,

ik zit met een vraag betreffende de samenwerking met een architect. Via email had ik een offerte gekregen voor een verbouwing. Ik had daarop geantwoord dat ik graag met hen had samengewerkt. Toen ik vroeg of ik een contract moest tekenen of een voorschot moest betalen werd mij gezegd dat ik nog niets moest betalen omdat ze "nog maar begonnen waren". Dus is er ook geen contract getekend geweest.
Ondertussen heb ik 4 eerste voorontwerpen verkregen en heb ik hierover samengezeten met de architect om mijn feedback te geven. De architect gaf toen aan dat de communicatie niet vlot verliep naar zijn gevoel, oa omdat mijn feedback niet voldoende was en omdat hij het gevoel had dat ik nog niet wist wat ik wou. Ik was wel wat geschrokken van deze feedback omdat ik dacht dat het een deel van de taak was van een architect om uit te zoeken wat het meest aansluit bij de wensen van de klant.
Ik heb toen een tweetal maanden alles laten bezinken en dan terug contact opgenomen met enkele kleine, concrete vragen. Dit is een maand geleden ondertussen maar ik krijg geen antwoord meer.
Nu zit ik verveeld met de situatie omdat het goede gevoel ondertussen ook wat weg is door de gemaakte opmerkingen en het nu genegeerd worden.
Mijn vraag is of ik hen iets verschuldigd ben mocht ik niet meer met hun samenwerken, maakt het door hen geleverde werk deel uit van prospectie? Misschien ziet hij het project ook niet echt zitten en is dat de reden waarom hij niet antwoordt.
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 feb 2018 13:15

Er lijkt me wel een overeenkomst te zijn, ook al is er nog geen document getekend. Je hebt na een duidelijk voorstel (offerte) gezegd dat je met de architect wil samenwerken.

Als het gaat om een overeenkomst tegen vaste prijs moet je volgens artikel 1794 BW het volgende betalen:
De opdrachtgever kan de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid, en alles wat hij bij die aanneming had kunnen winnen.
Het maken van vier voorontwerpen kan je m.i. ook moeilijk prospectie noemen.

Je kan ze misschien wel in gebreke stellen, zeggen dat er geen goede communicatie is en dat de samenwerking zo moeilijk verder kan. Dan kan je voorstellen de samenwerking stop te zetten en bedrag x te betalen voor het reeds uitgevoerde werk.

Reclame

Terug naar “Aanneming”