discussie over eindafrekening na meerwerken

TimoV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

discussie over eindafrekening na meerwerken

#1 , 22 jan 2018 18:39

Beste allen, graag even jullie hulp/visie aub.

We hebben een tijdje terug een offerte laten opmaken voor metsel en dak werken.
In deze offerte waren we overeengekomen 25% bij aanvang der werken, vervolgens schijven van 20% volgens verloop der werken en tot slot de laatste 15% bij voltooiing der werken.
Tijdens de werken zijn we op enkele problemen gestoten waardoor we een nieuwe bouwvergunning moesten aanvragen en waarbij er vervolgens met gevelplaten ipv bakstenen gewerkt moet worden.
De plaatsing van deze gevelplaten zijn toch wel behoorlijk duurder dan een doorsnee baskteen. De aannemer heeft ons hiervan de prijzen ook medegedeeld en we zijn hier dan ook mee akkoord gegaan.
Tot daar alles koek en ei.
Nu met dit slecht winterweer is het blijkbaar uit den boze om gevelplaten te verlijmen. Waardoor de aannemer nu van de fabrikant het advies heeft gekregen (mbt aansprakelijkheid) om te wachten met verlijming van platen tot het warmer weer is. Men schat dus in de periode maart - april hier pas verder te kunnen doen.
Ik ga er van uit dat de meerwerken na prijsbespreking mede mogen opgenomen worden in de totaalfactuur endus tel ik op de totale eindfactuur de 15% na voltooiing der werken. De aannemer vraagt echter zijn geld al voor al het geleverd werk en vraagt uiteindelijk enkel nog een gedeelte van de materiaalkost en de werkuren te laten open staan.
Uiteindelijk blijft dus ongeveer een 5% ipv 15% nog open staan tot na voltooiing der werken. Moest ik hier op in gaan.
Nu vraag ik me af of ik hier in mee moet gaan of niet. Ik vrees voornamelijk dat er met zo'n klein percentage nog weinig achter de hand te houden is en dat bvb de aannemer niet meer zal komen opdagen om de werken af te ronden of iets dergelijks ..
Wat zijn de rechten en verplichtingen aub?
Alvast dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2018 19:50

Ik vrees dat de aannemer je niet eer zal zien dan je heeft betaald, en dit kan zeer lang duren hoor, ik speek over geen weken maar maanden, en dan nog eerst naar vrederechter gaan dus je raad het al, en de uitspraak nooit gewaarborgd dat je gaat winnen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Advocaat St-Truiden
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja
Locatie: Sint-Truiden

#3 , 23 jan 2018 11:23

De aannemer heeft een adviesplicht en heeft er dus goed aan gedaan te wachten met de uitvoering.

De gemaakte afspreken qua betaling dient hij wel te volgen. Het is bovendien reëel dat u hem bij een klein openstaand saldo moeilijk nog ter plaatse zal krijgen.

In eerste instantie is het best om hem te wijzen op de betalingsmodaliteiten in het contract.

Werd er een uitvoeringstermijn van x weken/maanden voorzien in de overeenkomst?
Een advocaat, beter vroeg dan laat.

Reclame

lukasi
Berichten: 1138

#4 , 23 jan 2018 15:36

Als er in de algemene voorwaarden staat dat de betaling van meerwerken op elk moment kan opgevraagd worden dan heeft dit voorrang op de betalingsmodaliteiten in de offerte.
Aldus kan het inderdaad dat deze aannemer de meerwerken opvraagt voor het einde der werken.
Lees de kleine letters. Staat er geen aparte bepaling over de betaling van meerwerken dan kan dit natuurlijk niet.

TimoV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2018 01:10

Er is in onze overeenkomst geen uitvoeringstermijn voorzien noch vermelding gemaakt in het contract dat meerwerken op elk moment kunnen opgevraagd worden. Ik heb hen eergistern per mail vriendelijk verzocht de 15% te hanteren. Zij hebben vandaag geantwoord dat aangezien we van de oorspronkelijke offerte zijn afgewijkt mbt productkeuze en uitvoeringsmethode, en het feit ze intussen materialen hiervoor hebben aangekocht ze niets kunnen doen aan de wachttermijn mbt het plaatsen van de gevelplaten en dus nu hun geld bijna volledig al opeisen. Ik snap ze wel maar ik heb gewoon ernstige zorgen mbt het feit of ze al dan niet de werken nog zullen uitvoeren als het zo ver is.. Ben ik hier te streng in?

waterproof
Berichten: 225

#6 , 31 jan 2018 19:49

Hier ook problemen met schrijnwerker. Probleem is dat hij al 90% van zijn geld heeft. De slotfactuur hebben we geprotesteerd, maar we zullen hem niet meer zien en. Het blijft miserie. Jammer dat er geen sites bestaan waar een particulier hulp kan vragen of "fout" aannemers kan melden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2018 20:02

Je zou de aannemer voor de keuze stellen:
Ofwel redelijk saldo achterhouden.
Ofwel boetebeding met vergoeding per dag vertraging en mogelijkheid na een maand om door andere aannemer te laten afwerken op kosten van de oorspronkelijke aannemer.

Leg uit dat je voldoende achter de hand wil houden om zeker te zijn dat het nog de moeite loont voor de aannemer om te komen afwerken. Mijn ervaring is dat aannemers hiervoor begrip hebben.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 12 feb 2018 21:58

ik denk dat als je een aannemer hebt die op deze wijze al serieus het opneemt om geen risico's te lopen en je dat ook meld je niet teveel moet gaan redetwisten over uw eigen groot gelijk. Wees al blij dat hij het u meld en de zaak ernstig op neemt door te wachten.
Stel dan ook voldoende vertrouwen in hem en daag hem niet teveel uit. Klanten die dat bij ons doen met het argument dat we dan niet meer willen of zullen langskomen omdat er te weinig geld mee is gemoeid krijgen bij ons meestal het deksel op de neus. Dan wachten wij gewoon wat langer als vertrouwensvolle tegenprestatie. :o))))
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”