Weigering voorlopige oplevering

leonjur
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Weigering voorlopige oplevering

#1 , 02 jan 2018 11:55

Ik had twee dagen geleden de voorlopige oplevering van mijn appartement.
Echter waren er een heleboel (in mijn ogen niet geringe) gebreken waardoor ik weigerde om de voorlopige oplevering te tekenen.

Concreet bv:

- Er ontbreken 20 tal stopcontacten (in elke ruimte wel een).
Deze stopcontacten zijn verrekend als meerkost op een factuur en reeds voldaan.
Probleem hier is wel dat ik niet over een plan beschik of over communicatie beschik waarbij sprake is van deze stopcontacten, enkel over een factuur.

- Gescheurde veluxraam.

- Carport afmeting is 2m37 ipv 2m50.

- Foutieve omkaderingen van alle deuren

Volgens mij kan er enkel overgegaan worden tot een voorlopige oplevering in geval dat een normale bewoonwaarheid kan gegarandeerd worden.
Om bovenstaande in orde te brengen kan het pand mijn inziens niet bewoond zijn.
Ik was van plan om dit eerstdaags per aangetekend schrijven te laten weten zoals de Wet Breyne voorschrijft.
Aannemer in kwestie belde me net op en zet me onder druk "ik geef nog de kans om vandaag te tekenen en anders vertrekt er een aangetekende brief van de weigering en zijn alle financiële gevolgen voor u en blijven niet alle besproken punten staan" en nog meer blabla die als halve dreigementen kunnen tellen.

Heb ik een punt om niet over te gaan tot voorlopige oplevering?

Bijkomende info: de voorlopige oplevering werd besproken via email terwijl dit volgens de akte via aangetekende zending moet gebeuren.
In de verkoopsovereenkomst staat echter dat ook email kan. Is een verkoopsovereenkomst ook van tel als er een akte is?

*edit* Een video/parlofoon is ook niet voorzien ondanks dat dit in het lastenboek staat. Hij weigert om dit te noteren als punt op de PV van de voorlopige oplevering omwille van "Ik heb dat weggelaten maar in mindering gebracht van de meerkosten". Er is op geen enkele factuur echter iets terug te vinden over deze mindering. Hoe pak ik dit aan? Van zodra ik teken kan ik hier geen punt meer van maken lijkt me, wat doe je als een aannemer een punt weigert op te nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2018 10:43

Moeilijke situatie. Dit zijn geen kleine mankementjes die je opnoemt, maar in se is de woning wel bewoonbaar.

Ik stel me wel enkele vragen (punten die het voor jou moeilijk zouden kunnen maken):
1. Die stopcontacten had je toch vroeger kunnen opmerken? Toen mijn huis gebouwd werd heb ik ook enkele stopcontacten laten verplaatsen die verkeerd geïnstalleerd werden, maar dit heb ik wel gedaan vlak na het trekken van de electriciteitsleidingen. Er was toen nog niet bezet of gevloerd, dus die dingen konden vrij eenvoudig verplaats / bijgeplaats worden. Ben je tijdens de werken niet op de werf geweest?
2. Als van die extra stopcontacten niets op plan staat (geen electriciteitsplan?), hoe ga je dan aantonen wat waar moest komen? Nu heb je enkel de meerkost voor extra stopcontacten die je kan bewijzen, maar nergens iets op papier over de plaatsing ervan. Als de aannemer die alle 20 in de garage placeert, sta je daar mooi...
3. Staan de afmetingen van de carport + omkadering van de deuren ergens op papier? Zodat je dit toch al kan aantonen?
4. Waar is de architect in dit verhaal?

Meldt de aannemer dat je wil tekenen voor de voorlopige oplevering, als alle punten die nog moeten opgelost worden, ook vermeld worden op het document van de voorlopige oplevering. Op die manier heb je op zijn minst al een rechtsgeldig document in handen waarbij de aannemer verplicht wordt die zaken te corrigeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 03 jan 2018 12:26

Volgens gaat de bewering van niet-bewoonbaar hier NIET op.
Maar dat beperkt niet het recht om te eisen dat alles in orde wordt gebracht voor de definitieve oplevering.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Aanneming”