Verbouwing

Annefrank
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verbouwing

#1 , 26 dec 2017 11:34

Eerste vraag is er manier in België om paal en perk te stellen aan malafide bouwbedrijven. Bij ons verbouwing veel niet goed maar na raad van Avokaat opletten de rechtbank doet hier gemakkelijk een jaar of 2a3 over tegen die tijd faillissement en de gewone burger terug in de kou kunnen we de rechtbank daar niet verantwoordelijk voor stellen rechters laten betalen bv . Het zullen u kinderen maar zijn die de bank moet betalen voor geld dat deze kerels opstrijken en het werk niet afwerken en niet goed doen en nadien nog de kans moeten geven voor het werk goed te doen als er al rechter in dit decennia tijd vind het is niet normaal.wij zijn einde raad want het kost dan ook nog geld voor te bewijzen dat het niet goed is en dan gaat die rechter denk ik ook nog een een expert aanstellen die ge moet betalen en dat is niet min

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 26 dec 2017 12:17

Nooit betalen voor het werk af is, want failliet gaan is inderdaad te eenvoudig in België.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2017 12:19

Wie heeft deze aannemer gekozen?

De Rechtbank of u ???

Als u de aannemer gekozen heeft daar heeft de rechtbank geen enkel schuld, want als ik tekst lees zou je de schuld van de aannemer op de rechtbank willen verhalen !

En het is niet de aannemer die naar de rechtbank trekt maar het is u die naar de rechtbank trekt, en het is u die een expert eist, wel dan moet u betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2017 12:21

Nooit betalen voor het werk af is, want failliet gaan is inderdaad te eenvoudig in België.
In Belgie doet geen enkele aannemer verder als er niet op voorhand betaald word, ieder aannemer heeft een pak geld tegoed die hij nooit meer kan innen, want het is wel altijd wat die niet 100% is.

Vandaar de faillissementen in de bouw
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 26 dec 2017 12:27

Nooit betalen voor het werk af is, want failliet gaan is inderdaad te eenvoudig in België.
In Belgie doet geen enkele aannemer verder als er niet op voorhand betaald word, ieder aannemer heeft een pak geld tegoed die hij nooit meer kan innen, want het is wel altijd wat die niet 100% is.

Vandaar de faillissementen in de bouw
Naar mijn ervaring is het wel degelijk mogelijk op met een beperkt voorschot te werken. Eindfactuur wordt pas betaald als het afgewerkt en goedgekeurd is. Gewoon een kwestie van goed onderhandelen en afspreken met de aannemer.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 26 dec 2017 21:10

Inderdaad. Onderhandelen om in schijven te betalen met “deelopleveringen” zodat ook de aannemer geld binnenkrijgt naarmate de werken vorderen. Bij projectnieuwbouw op plan is dit ook zo.

@TS: als de brokken er zijn rest je een moeilijke keuze: de brokken zelf lijmen (via andere bonafiede te betalen aannemer) of een jarenlange pokkedure rechtspleging. Je zou ook nog de geschillencommissie bouw kunnen proberen.

Kan je iets specifieker zijn (als je dat wil) over wat volgens u verkeerd ging?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 dec 2017 08:48

[quote="denlowie"][
In België doet geen enkele aannemer verder als er niet op voorhand betaald word, /quote]
Ik heb op mijn 30 jarige loopbaan van beheerder van zowat 1500 gebouwen, NOOIT een voorschot betaald aan eender welke aannemer. Ook privé nier voor verbouwingen, nieuw dak of nieuwe ramen. Door een degelijke keuze van aannemers. Enkel die nemen die geen voorschot vragen , elimineert al grotendeels het risico van faling, en gesjoemel met de materialen, werkuren, dubbele facturatie, enz... want zijn hebben voldoende reserves.
Zelfs bij nieuwe ramen, daken, keukens, kan je zo' aannemers vinden. Ze zijn natuurlijk niet bij de goedkoopste, maar na grondig onderzoek wel te vinden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2017 09:07

@ mava105
Jij werkte nu wel voor een zeer grote firma, maar zeer veel aannemers zorgen er voor dat er maar 10% van het bedrag achter komt, bij keukens de grootste van belgie moet 90% betaald zijn eer ze die installeren, gelukkig, heb ik bij de laatste renovatie die ik gedaan heb bij zoon maar 3 aannemers gehad, en bij de verwarming man bleef er 25% te betalen bij oplevering, bij vloerder enkel werk 50% bij einde werk en die dag onmiddellijk te betalen hij had zijn apparaatje bij voor met kaart te betalen, en de voeger die vroeg geen voorschoot, daar zijn vader en ik jaren samen gewerkt heb en ook enkele jaren werknemer heeft geweest bij mij.

Ik moet wel zeggen alle drie de aannemers die ik gehad heb waren achteraf gezien 100%
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 dec 2017 14:35

Jij werkte nu wel voor een zeer grote firma,
Klopt, maar dat is ook alweer 13 jaar geleden. Sedertdien heb ik privé mijn dak geïsoleerd en vernieuwd (pannen en plat deel), Ramen van hout naar alu vervangen en superisolerende beglazing, deel elektrische installatie gelijkvloers vervangen en uitgebreid, muren gelijkvloers geïnjecteerd tegen optrekkend vocht, spouwmuur opgespoten met isolatie, bepleistering gelijkvloers onderaan afgekapt en opnieuw laten bepleisteren, en hele gelijkvloers nieuwe tegelvloeren geplaatst, evenals een groot buitenterras.
Buiten de dakdekker kende ik geen van de aannemers van tijdens mijn beroepsperiode. Maar door dezelfde selectiemethode te gebruiken als toen, kom ik tot hetzelfde resultaat. Het koste wel wat tijd, zoekwerk en telefoonkosten.

Terug naar “Aanneming”