Onderaannemers hebben een fout gemaakt

Kevin Fieu
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Onderaannemers hebben een fout gemaakt

#1 , 23 dec 2017 16:40

Ik ben zelfstandige elektricien en ik had een werf waarvan ik de elektriciteit mocht doen.
De klant zocht nog mensen voor het sanitaire en gas gedeelte te doen. Ik heb toen iemand voor mij laten werken in onder aanneming. Er waren 2 delen een nieuwbouw en het oud gedeelte. Ik heb een offerte getekend dat ze de werken zullen uitvoeren in de nieuwbouw.
De werken worden afgeraakt en de klant verhuist terug naar haar woning. Een week later belt ze mij op voor te zeggen dat ze niet meer kon koken en dat ze geen verwarming meer had in de living, dus allemaal het oude gedeelte. Ik had toen mijn onder aanneming gebeld voor dat te zeggen. Er liep 1 leiding van het gas door het oude gedeelte en die onder aanneming heeft de leiding vergeten aan te sluiten aan de nieuwe boiler, hebben ze mij telefonisch verklaart.
Ik heb een document opgemaakt dat ik zal opdraaien voor de kosten die NODIG zijn voor de veranderingen van de gasleidingen op voorwaarde dat ze mijn andere facturen betaalt. Die onder aanneming zijn begonnen met een nieuwe koperen gasleiding te leggen zonder te kijken wat het probleem is, dus die leiding is onnodig gelegt. Ze hebben de factuur van die verandering opgezonden naar mij, maar ik heb geweigert voor dit te betalen. Omdat ik vind dat ik in mijn recht ben. Wat denken jullie hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 23 dec 2017 16:52

U hebt een overeenkomst met de klant en met de onderaannemer. De klant en de onderaannemer hebben geen overeenkomst. Dus de fouten van de onderaannemer bij de klant zijn voor uw rekening, u moet dan maar zien dat u het regelt met de onderaannemer.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2017 17:37

Plus valt in principe onder de 10-jarige aansprakelijkheid van aannemers/architecten. Wat dus de bewijslast in jouw korf legt.
Klant mag wel niet herstelling door anderen laten gebeuren zonder instemming of minstens ingebrekestelling.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Kevin Fieu
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2017 17:42

Ik heb een document laten opmaken dat ik niet verantwoordelijk ben voor het sanitaire en gas gedeelte.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2017 17:56

Ik heb een document laten opmaken dat ik niet verantwoordelijk ben voor het sanitaire en gas gedeelte.
Onder wiens hoofding staat de offerte?
Wie heeft gefactureerd aan de klant?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 23 dec 2017 18:13

ik snap het niet ; u bent electriker en neemt werk aan voor gas en sanitair??

Kevin Fieu
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2017 19:37

Ik heb gefactureerd naar de klant. Ze vroeg of ik niemand kende. En ik heb die firma laten komen en heb ze laten facturen naar mij.

Kevin Fieu
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2017 19:44

In principe was er wel nog gas in die oude leidingen maar er was een hendel toegedraaid. Ze hebben gewoon een nieuwe leiding gelegd, absurd gewoon.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 dec 2017 20:05

Ik heb gefactureerd naar de klant. Ze vroeg of ik niemand kende. En ik heb die firma laten komen en heb ze laten facturen naar mij.
Dan ben jij hoofdaannemer en aansprakelijk naar de klant.
Ondanks de verklaring.
Aansprakelijk aannemer is van dwingend recht - kan niet weggecontracteerd worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Kevin Fieu
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2017 10:38

Het Belgisch recht gaat uit van de vrijheid van contracteren. Elk rechtssubject is vrij om contracten te sluiten en de grenzen van de overeenkomst met de wederpartij(en) te bepalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 dec 2017 11:09

Ik denk dat je ergens totaal fout zit man !

Een klein voorbeeldje, een arbeider komt overeen om voor 8€ per uur te werken , wel bij een controle zal je het verschil bv 3 a 4€ per uur bijleggen.
Nog een duidelijk voorbeeld, je komt overeen met je werknemer om je GEEN EINDEJAARSPREMIE te geven, wel dit zal je zeker daarna moeten betalen want in die bepaalde sector zal het waarschijnlijk in de cao staan.
Contracten tegen de wetgeving in kan niet in Belgie !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 dec 2017 11:54

Het Belgisch recht gaat uit van de vrijheid van contracteren. Elk rechtssubject is vrij om contracten te sluiten en de grenzen van de overeenkomst met de wederpartij(en) te bepalen.
Goed geprobeerd.
Maar er is ook nog zoiets als openbare orde, goede zeden en dwingend recht.
Daar kan je in alle contracteervrijheid niet tegenin gaan.
En de aannemersaansprakelijkheid valt net onder dat dwingend recht.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanneming”