Scheuren binnen muren schilder

rogervinken@ziggo.nl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Scheuren binnen muren schilder

#1 , 27 nov 2017 21:47

Beste......,

Anderhalf jaar geleden heb ik bij paticulieren wanden gelatext.
Hier was 1 scheur zichtbaar.
Op de wanden zit Spackwerk (korrel).
Deze scheur hebben wij ook gerepareerd met kit.
Na onze werkzaamheden was de klant uiterst tevreden over ons resultaat.
Na enige tijd kreeg ik een mail met foto's van 2 scheuren.
1 scheur was voor ons bekend en de ander niet.
Ik heb toen contact opgenomen en de scheuren uit goede wil hersteld.
Wederom was de klant zeer tevreden.
Nu 1 jaar later krijg ik weer een mail en foto's met hetzelfde probleem.
Ik heb aangegeven dat ik hier niks meer aan kan doen, omdat het probleem terug zal blijven komen omdat de scheuren in de muur zelf zitten en dit een bouwkundig probleem is.

Nu komen ze met mijn offerte op de proppen.
Dat staat in.

Alle naden kitten.
Gaten en beschadigingen repareren.

Dit is ook gedaan door ons.
Mondeling heb ik aangegeven dat het altijd mogelijk is dat een scheur terug kan komen.

Ze kaarten nu aan dat ik de scheuren niet naar behoren gerepareerd zijn en dat ze willen dat ik ze blijvend kom herstellen.
Ik heb aangegeven dat mijn schilderwerk geen scheuren door werking van een muur kan tegenhouden.
Bij de tweede scheur is duidelijk de afdruk van van een gipsblok te zien.
Het appartement is ook ongeveer 10 jaar oud.
Zij dreigen nu met juridische stappen.
Hoe gaat dit nu verder?

M.v.g. Roger.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 27 nov 2017 22:03

BE of NL aan uw naam is dat Nederland?
Naar Belgisch recht bent u schilder .... als die muur idd blijft scheuren is het een ander probleem en niet voor een schilder.
Als professionele schilder zal u wel een verzekering hebben ...deze misschien al in kennis stellen of minstens uw makelaar.
Ten minste moet er een oorzakelijk verband (causaal) tussen uw schilderwerk en de scheur.. Blijkbaar scheurt uw verf en dat steeds op de zelfde plaats en enkele jaren later ook nog eens op een andere plaats.
Is bij u bekent dat het door u gebruikte verfsoort scheuren veroorzaakt ...vraag dat in elk geval al na aan de fabrikant. Vraag hem dat op papier te zetten.

Dat u uw werk gedaan hebt lijkt me wel duidelijk gezien u betaald werd.

In principe zullen ze hun verzekering moeten aanspreken die u en uw verzekering zal aanspreken en dan door experten laten bepalen wie zijn schuld het is dat de muur scheurt.
Bijkomend is van wie is de muur van de gemeenschap of bij geen dragende constructie (beton skelet) van de appartement eigenaar - vermoedelijk zullen er nog andere appartementen scheuren hebben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2017 22:09

Staat op je factuur dat ze garantie hebben of hoelang ze garantie hebben en voor wat.

Normaal als de gebreken dus hier barsten als dit niet het gevolg is van je schilderwerken, dan ben je daar niet meer voor verantwoordelijk !

Het is u schuld niet dat de muur zich zet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2017 11:04

Normaal moeten muren zich na 10 jaar toch gezet hebben, niet? Zijn er toevallig werken in de buurt bezig of iets dergelijks, die voor de scheuren kunnen zorgen? Als bij een appartement van 10 jaar oud, de muren nog steeds "leven", zou ik me toch zorgen maken, eerlijk gezegd... Dit kan wijzen op serieuze instabiliteitsproblemen van het volledige gebouw...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2017 11:30

Alle gebouwen bewegen zich horizontaal, hoe hoger hoe meer ze bewegen

De formule is hoogte / 500

een huis met 4 verdiepingen van elk 3,5 meter hoog --> max hor vervorming = 3 cm

Taipei 101 in Taiwan heeft een totale hoogte van 509 m --> max hor vervorming = 102 cm

de Tour du Midi in Brussel is 150 m hoog --> max hor verv = 30 cm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rogervinken@ziggo.nl
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2017 16:24

Bedankt voor jullie reacties.

Franciscus.

De verf die ik gebruik kan idd geen scheuren veroorzaken het is van het merk Sigma de Sigmacryl matt. (Sigma en Sikkens zijn de twee grootste).
Er werken honderden schilders mee en wij gebruiken dit product ook al jaren.
Mijn fabrikant zal zeker meewerken om op papier te zetten dat de verf die ik gebruikt heb geen scheuren kunnen veroorzaken.

Denlowie.

Er staat in mijn offerte niks over garantie, omdat ik met mijn 25 jaar schilderervaring weet dat scheuren altijd kunnen terugkeren.

Tom.

Het kan zijn dat deze mensen de scheur al een hele tijd in de muur hebben, maar na enkele jaren pas een schilder hebben gebeld.
Dit kan ik dus niet controleren.
Ik weet dat rond het pand ooit verschillende werkzaamheden zijn uitgevoerd, maar wie, hoe en wat precies weet ik ook niet.
Het pand ligt op de onderste verdieping in een berg op een verhoging.

Groetjes Roger.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 nov 2017 16:47

Barsten en scheuren in pleisterwerk zijn zeer moeilijk definitief te herstellen. Je hebt krimpscheuren in het metselwerk en beton, en je hebt scheuren die ontstaan door de trillingen in her gebouw.. Deze komen altijd wel weer eens terug tevoorschijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2017 16:52

Barsten en scheuren in pleisterwerk zijn zeer moeilijk definitief te herstellen. Je hebt krimpscheuren in het metselwerk en beton, en je hebt scheuren die ontstaan door de trillingen in her gebouw.. Deze komen altijd wel weer eens terug tevoorschijn.
Beste manier is behangen met textuurloos vliesbehang en dit schilderen. Kleine scheurtjes zullen dan niet meer te voorschijn komen, aangezien vliesbehang lichtjes elastisch is en de scheurtjes zal bedekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 28 nov 2017 17:03

Zelfs met glasvliesbehang of glasvezelbehang kan men toch nog na een tijd de scheuren (in mindere mate weliswaar) terug zien komen.
Een en ander heeft te maken met verschillende uitzettingscoëfficiënten van de materialen.
Dat behang geeft weliswaar mee maar niet op dezelfde wijze als de verflaag en of de ondergrond met als resultaat dat men na een jaar of langer een aftekening ziet van de vroegere barst, dwars doorheen het speciale behang zonder dat er een open barst is.
Mijn ervaring althans. Tenzij die aftekening quasi onmiddellijk na de schilderwerken optreedt is er geen aansprakelijkheid van de schilder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2017 17:22

Inderdaad speelt het soort verf ook mee. Goed vliesbehang is in zekere mate elastisch (uiteraard kan het geen scheur van 5 mm aan), maar ook de verf moet daarop afgestemd zijn, zodat deze niet scheurt. Mijn ervaringen bij me thuis zijn zeer goed met vliesbehang, maar de scheurtjes in ons pleisterwerk zijn dan ook minimaal (haarscheurtjes die zeker niet meer dan 1mm zijn...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 28 nov 2017 20:30

Laat ze maar dreigen met juridische stappen ... Vrederechter zal dure (door hen voor te schieten) expert aanstellen om een verslag op te stellen. Die zal tot de conclusie komen dat je alle bestaande scheuren correct hersteld hebt; je goodwill getoond hebt door terug te keren en dat die scheuren niet door schilderwerk kunnen opgelost worden. Vervolgens zal de vrederechter dit waarschijnlijk volgen en uw klant ongelijk geven met toekenning van een rechtsplegingsvergoeding voor u.

Antwoord kort en zakelijk dat je de offerte correct uitgevoerd hebt, nieuwe scheuren vrijwillig eens hersteld hebt en je hiermee de overeenkomst nageleefd hebt. Voorts dat hierbij voor u de zaak gesloten is. Met vriendelijke groeten uiteraard.

Antwoord onder voorbehoud doch ‘k kan mij niet inbeelden dat je veroordeeld zou oworden om als schilder constructieproblemen op te lossen....

Terug naar “Aanneming”