Volgende situatie:
Aannemer interieurwerken bij een nieuwbouw stuurt zijn 3 laatste facturen op 8/8/2017 (=factuurdatum hoewel plaatsing pas 17/8 is). Alles samen moet er nog 917 euro betaald worden (incl btw).
Op 17/8 telefoneren we met elkaar, waarna ik de afspraken bevestig per email (zonder zijn bevestiging achteraf per email, maargoed): ik schrijf: "Zoals ook aan de telefoon vanmiddag afgesproken hou ik de 3 facturen nog even achter omdat op 23/8 pas iemand komt om de foute openingen in de wand van de douche te herstellen. Als die fout helemaal onzichtbaar gecorrigeerd is zit jullie werk er op."
Ik doe na de herstellingswerken op 23/8, op 11/9, een voorstel per email om 800 euro te betalen ter betaling van de 3 facturen.
Op 12/9 krijg ik antwoord per email op het voorstel: "Als jij de 800 euro stort ben ik bereid om uw een creditnota te bezorgen van 117.19 euro tot slot van alle rekeningen. En dit dan vooral om het hele dossier te kunnen afsluiten en zeker niet als een toegift op uw onterechte veelvuldige financiele klachten."
Dezelfde dag geef ik via email mijn akkoord hiervoor, betaal nog niks, maar op 27/9 ontdek ik nog een fout in de plaatsing en stuur ik foto's door. Een derde zal weer een herstelling moeten uitvoeren, twv ongeveer 300 euro. Ik betaal 500 euro vooraf (van de 800 euro in totaal dus). Op 19/10 krijg ik schriftelijke bevestiging van de belofte: "Het lijkt mij makkelijker dat jij inderdaad de herstelling uit laat voeren. Als je mij een kopie van de factuur doorstuurt kan ik een creditnota opmaken van het resterende bedrag"
Herstelling wordt uitgevoerd en door mij voorgeschoten. De fout blijkt na controle niet echt bij de interieurman maar eerder bij de loodgieter te liggen. Ik krijg dat te horen van de interieurman en hij stuurt mij op 24/11 een herinnering om de drie openstaande facturen te betalen, twv 917 euro.
Daarbij worden dus twee schriftelijke beloftes geschonden:
1. belofte om creditnota 117 euro te maken
2. belofte om de herstelling twv 300 euro te betalen.
de tweede belofte wordt ingetrokken omwille van technische redenen (waar ik nog enigszins in kan komen, hoewel de foto's klaar en duidelijk werden doorgestuurd en de belofte nadien geen voorwaarden stelde), maar dat de 117 euro-belofte nu genegeerd wordt lijkt me zeker niet correct.
Hoe kan ik dit afdwingen zonder kosten. Er wordt al gedreigd met herinneringskosten en advocaat door de interieurbouwer.