Werfverslag

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

Werfverslag

#1 , 21 nov 2017 17:06

Wij hebben een werfverslag van de architect, dit is doorgestuurd, door de architect, naar de aannemer. Reactie van de aannemer is: "Aangezien u in opdracht werkt voor xxxxxx aanvaarden wij u verslag niet wegens partijdigheid.

Wij zullen geen gevolg geven aan deze mail (=mail met werverslag)."

Kan dit zomaar. Nooit enig probleem gehad bij andere aannemers. Kunnen wij hiermee naar vredegerecht gaan?

Bedankt.

PS. via google niets gevonden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2017 12:21

U geeft wel erg weinig informatie... Even alles op een rijtje:

1. Wie is de bouwheer?
2. De architect waarover sprake, is ook de architect die het bouwproject getekend heeft? In opdracht van de bouwheer?
3. Aannemer is ook aangesteld door de bouwheer?

Waarover gaat het verslag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#3 , 22 nov 2017 19:17

Wij zijn de bouwheer en de architect heeft de plannen getekend. Het betreft binnenschrijnwerk en aannemer is door ons aangesteld. Bij andere aannemers werd er steeds rekening gehouden met werfverslagen.

In werfverslag staan ook opmerkingen die niet voldoen aan de EPB wetgeving en omtrent veiligheid trap (architect had hier voorschrift van WTCB aangehaald ivm afmetingen, waar de aannemer zich totaal niet heeft gehouden)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 22 nov 2017 22:28

In een VME heeft deze een onafhankelijke architect ingenieur aangesteld om de werken mee op te volgen.
Dus er is daar de aannemer (met meerdere onderaannemers) de veiligheidscoördinator (via firma) - de werfleider - en de onafhankelijke architect en twee leden van de raad ME aanwezig bij de wekelijkse vergaderingen.
Zij maar gerust dat firma alle opmerkingen van architect opvolgt anders worden de facturen niet betaald.
In dit geval is de architect zelfs niet verantwoordelijk voor de bouw - en toch zal aannemer volgen.

In uw zaak wordt de rekening niet betaald gezien opmerkingen van architect - denk niet dat hij zijn gelijk zal halen voor de rechtbank.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#5 , 22 nov 2017 22:47

Bedankt voor de info.
Misschien domme vraag, maar wat/wie is VME?
Bedankt!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2017 11:44

Wij zijn de bouwheer en de architect heeft de plannen getekend. Het betreft binnenschrijnwerk en aannemer is door ons aangesteld. Bij andere aannemers werd er steeds rekening gehouden met werfverslagen.

In werfverslag staan ook opmerkingen die niet voldoen aan de EPB wetgeving en omtrent veiligheid trap (architect had hier voorschrift van WTCB aangehaald ivm afmetingen, waar de aannemer zich totaal niet heeft gehouden)
De aannemer moet uitvoeren wat u vraagt. U hebt hen gevraagd te doen wat op het plan staat, vermoed ik, dus als de tekenaar van dat plan opmerkingen heeft, zie ik niet in waarom de aannemer daar geen rekening zou mee houden. :shock: .

Misschien samen met de architect alvast een AS opstellen waarin u wijst op de werfverslagen en hem meldt dat u de factuur niet zal betalen voor alle werken die niet conform de plannen en aanwijzingen van de architect uitgevoerd worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#7 , 23 nov 2017 14:26

Is allemaal al gebeurt, probleem is dat hij een voorschot vroeg van 90%. En omdat wij hem via vrienden, waar hij goed werk had geleverd, gecontacteerd, hebben wij dat betaald. Hij weet goed genoeg dat zijn werk absoluut niet voldoet, maar wil niks toegeven.
Rechtbank is allemaal goed en wel, maar ben je vertrokken voor een paar jaar. Vraag mij af of we met het werfverslag en/of het openstaand bedrag (< 1800euro), niet naar vrederechter kunnen gaan om hem gevolg te laten geven aan werfverslag.
Verzoeningscommissie is ook iets van lange duur, weten we via vrienden die al meer dan een jaar aan het verzoenen zijn.
Kan zo iemand niet ergens aangegeven worden voor onprofessioneel werk?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 23 nov 2017 15:54

VME is vereniging mede eigendom meestal een appartementsgebouw.
90% voorschot ... dat is al verdacht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 nov 2017 16:05

Even buiten topic, ik heb ook reeds een paar keer gebouwen zelfs zeer grote gebouwen, en ik heb een werfverslag ook nooit gezien, wat is dit en waar dient dit voor ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#10 , 23 nov 2017 19:24

ivm 90% voorschot, vonden wij ook zeer veel, maar omdat we referentie hadden via kennissen, hebben we het toch maar gedaan. Hebben we ons dat al beklaagd.
Hebben hem nu gevraagd om zelf met een architect te komen om alles te laten vaststellen, samen met onze architect. Gaat hij zowiezo weigeren, omdat hij goed genoeg weet wat er allemaal fout is gelopen.


Werfverslag:
- samenvatting van de werken, die tussen 2 werfvergaderingen uitgevoerd zijn
- planning van de werken die nog komen
- bespreking van de problemen en de oplossingen die beslist zijn
- zaken die gedaan moeten worden tegen een bepaalde datum + partij die deze moet uitvoeren

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 nov 2017 20:01

Nooit gezien en nooit gehoord !

Ik begin het te begrijpen waarom alles zo duur is als men er eerst een dagje moet over vergaderen, dit bestond vroeger niet, ieder aannemer wist zeer goed wat hij moest doen en ik de bouwheer regelde alles.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#12 , 23 nov 2017 21:10

Probleem is dat er nu veel meer malafide en onbekwame bedrijven/aannemers/stielmannen zijn dan vroeger. Vroeger was een stielman fier op zijn werk, nu draait het allemaal om geld.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 24 nov 2017 11:34

Nooit gezien en nooit gehoord !

Ik begin het te begrijpen waarom alles zo duur is als men er eerst een dagje moet over vergaderen, dit bestond vroeger niet, ieder aannemer wist zeer goed wat hij moest doen en ik de bouwheer regelde alles.
Ik heb er duizenden geschreven. Alle aannemers op de werf die dag op de werf werden erop vermeld, met hun aantal werknemers, de opmerkingen en / of vragen die tijdens de werfrondegang werden gemaakt of gesteld. De door de architect of bouwheer gestelde voorstellen, de vordering van de planning,, kortom alles wat met de werf te maken had, en tegen wanneer het moet uitgevoerde worden. Ik schreef dan meteen uit op doordrukpapier, en iedereen moest tekenen. Tegen de volgende vergadering gaf ik hun iedere en kopie van het verslag

Voor openbare werken, moet er zelfs een dagverslag gemaakt worden, waarin het aantal arbeiders op de werf
worden vermeld, met telkens hun kwalificatie, de dagelijks aangevoerde materialen, de dagelijks uitgevoerde werken , enz..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 nov 2017 12:36

In u geval kan ik dit wel begrijpen maar bij mij was dit voor mij en niet voor een firma en ik heb daar nooit weet van gehad.
Als ik mijn werkplaats bouwde 650m² heeft de architect enkel getekend en heeft zelfs nooit op de werf geweest, heb ook zeer zelfs zeer weinig betaald, 75.000Bef in het jaar 1997, dus 1875€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

waterproof
Topic Starter
Berichten: 225

#15 , 24 nov 2017 22:22

@denlowie en ooit meegemaakt dat een aannemer zei, steek u verslag waar de zon niet schijnt? Wat doe je daar dan aan? Buiten naar rechtbank lopen, want die gasten blijven dat trekken, net zoals de rechtbank. Degoutant eigenlijk, de werking van het gerecht. Altijd in nadeel van particulieren. Waarom moet dat allemaal jaren duren?

Terug naar “Aanneming”