Laattijdige faktuur

ManInTheMiddle
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Laattijdige faktuur

#1 , 08 nov 2017 12:57

Beste,

Ik heb een verbouwing gedaan met een architect met volledige opvolging. Deze samenwerking is voorspoedig verlopen, tot hij op een bepaald moment niet meer reageerde op telefoon, mail of brieven. Het laatste verbouwingesgedeelte (de ramen en deuren) heb ik dan noodgedwongen zelf gecoordineerd en zo goed mogelijk opgevolgd. 2 maanden na de plaatsing (!) is hij de werf komen bezoeken en heeft hij tekortkomingen vastgesteld ivm de ramen (die hij had moeten opvolgen maar niet heeft opgevolgd) in een werfverslag. De tekortkomingen heb ik zoveel mogelijk opgelost of laten oplossen maar met het te lage schuifraam aan de achterkant moet ik jammergenoeg leren leven - dat raam vervangen was te kostelijk.
Het laatste dat ik ooit van de architect heb gehoord was het werfverslag. En plots, meer dan 3 jaar later, krijg ik een achterstallige faktuur van enkele duizenden euro's voor niet betaalde diensten. Alle fakturen die ik ervoor heb gekregen waren betaald.
Ook vraagt hij mij een afsluiting van de overeenkomst te tekenen op datum van September 2014.

Los van het feit dat ik liever had gehad dat de opvolging was gebeurd en alles in orde was gekomen moet ik nu nog gaan betalen voor diensten die niet geleverd zijn en waardoor de verbouwing niet volgens plan is afgewerkt...

Heb ik een been om op te staan? Ik heb indertijd geen ingebrekestelling gedaan - ik had wel andere dingen aan mijn hoofd met het opvolgen en oplossen van de problemen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 nov 2017 13:03

Voor het honorarium van een architect geldt normaal een ver­ja­ringstermijn van tien jaar, te rekenen vanaf de beëindiging van zijn op­­dracht (= de oplevering).
Als de architect optreedt als expert is dat slechts 5 jaar.

Of de factuur gerechtvaardigd is moet u afleiden uit de opdracht (contract) die u hem hebt gegeven.
Dat staat los van het laat verzenden van de eindafrekening.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ManInTheMiddle
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2017 13:17

In het contract staat dat hij opvolging moest doen - en dat is dus niet gebeurd, met redelijk wat gevolgen. De factuur is nu het resterende bedrag voor de volledige opvolging - die hij dus niet gedaan heeft...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 08 nov 2017 13:23

In het contract staat dat hij opvolging moest doen - en dat is dus niet gebeurd, met redelijk wat gevolgen. De factuur is nu het resterende bedrag voor de volledige opvolging - die hij dus niet gedaan heeft...
Aangezien u niet schriftelijk in gebreke hebt gesteld in tempore non suspecto (toen de feiten zich voordeden en er nog geen aanwijzing of vermoeden van wanbetaling was) staat u daar nu zonder enig bewijs maar wel met een nog openstaande en inbare schuld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Aanneming”