Aannemer dreigt met ongeldige factuur

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

Aannemer dreigt met ongeldige factuur

#1 , 24 okt 2017 00:41

Wij hebben begin dit jaar een verbouwing gestart (bouwvergunning vereist).
Omdat de offerteprijzen (op basis van bestek van de architect) zo dicht bij elkaar lagen hebben we geopteerd voor de aannemer die de architect ons aanraadde en met wie hij veel samenwerkt.
We vertrouwden erop dat we zo het minste verrassingen zouden hebben...
Voor de veiligheid hebben we een 5% waarborg afhoudings clausule laten opnemen in het contract met de aannemer:
Een laatste schijf van 5% wordt vrijgegeven wordt na "voorlopige oplevering".

De tussentijdse facturen van de aannemer waren zeer summier, datum en bedrag.
Bij een derde tussentijdse factuur kregen we de indruk dat er veel minder gepresteerd was dan dat er gevraagd werd.
Dadelijk werden we door de aannemer gechanteerd: "geen vooruitgang mits betaling".
De architect raadt ons aan om toch maar te betalen, en daarna heeft de aannemer verder gedaan.

Bij het afwerken van de laatste dingen, maar ... net voordat alles af is, krijgen we weerom een (laatste) tussentijdse factuur van de aannemer: 5000,00€.
Rekening houdend met de offerte prijs +geschatte supplementen -5% afhouding waarborg, kan dit bedrag onmogelijk kloppen.
Weerom werden we gechanteerd: "geen vooruitgang mits betaling".

Na discussie met de aannemer blijkt:
a) het bestek van de architect heeft belangrijke posten vergeten, die nochtans gemakkelijk door de aannemer voorzien waren ("bekisting" voor beton, noodzakelijke "afbraak").
b) de aannemer bepaalde posten heeft onderschat
Dit komen we pas te weten na 6 maand, maar de architect en aannemer wisten dit natuurlijk al heel lang.

De architect geeft ons gelijk dat de laatste tussentijdse factuur een onterecht bedrag vermeldt.
De architect stelt voor dat wij akkoord gaan met 900,00€ voor "meerwerk" van de aannemer, eigenlijk een "onderschatte" post.
Na telefonisch contact met de aannemer blijkt dat hij hier nog niet tevreden mee is; hij denkt eerder aan 4000,00€ "extra".
Meer nog, de aannemer is ervan overtuigd dat "wij alles wat hij uitgevoerd heeft" dienen te betalen, kortom voor hem is het werken in regie.
De architect zelf argumenteert dat de aannemer verantwoordelijk is voor zijn offerte (zie "kleine lettertjes bestek") en dat foutjes onvermijdelijk zijn.

Ik heb de aannemer een vriendelijke doch aangetekende brief gestuurd met
a) de boodschap dat ik zijn factuur contesteer
b) mijn schatting van eindafrekening (met mijn lijstje van supplementen, duurtijd x dagkost, op basis waarvan ik het factuurbedrag contesteer)
c) de vraag om zijn eindafrekening kenbaar te maken (definitieve supplementen)
d) dat ook de architect dit factuurbedrag contesteert

De aannemer weigert hierop te reageren en zolang ik geen eindafrekening van hem heb ben ik machteloos.
Ik zou van hem graag een bindende eindafrekening hebben om "de kosten te begrenzen" en te vermijden dat de supplementen hoger gaan worden.
Is het zo dat als je mondeling instemt om meerwerk uit te voeren, dat je de aannemer een carte blanche geeft om je te chanteren?

Ik ben van plan om de aannemer nog een tweede aangetekende brief te sturen, maar daar ga ik waarschijnlijk niks mee bereiken.
Zijn er dingen die ik zeker moet vermelden in deze brief om mij in te dekken?

Voor mijn part hoeft de aannemer niet meer te komen afwerken:
ik denk dat we qua betalingen, volgens mij (maar dus niet volgens de aannemer), neutraal zitten als ik ervan uit ga dat ik de 5% waarborg al betaald heb en er nog een deel werk niet is uitgevoerd.
Het resterende werk kan ik zelf wel afronden.

Maar ik voel het incassobureau al aankomen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 okt 2017 09:24

Staan er in het bestek van de architect hoeveelheden vermeld?
Welke hoeveelheden vermeld de aannemer in zijn prijsofferte? Het zijn die cijfers die tellen.
Indien ja, dan kan je toch nameten en tellen in uw bouw of die cijfers kloppen, ook al heeft de aannemer er dubbel zoveel tijd ingestoken, of dubbel zoveel materiaal.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2017 09:51

Vijgen na pasen, natuurlijk: maar bij offertes van aannemers laat ik sowieso opnemen dat de uiteindelijke factuur maximaal 5% zal afwijken van de offerte. Dat een afwijking van meer dan 5% volledig ten laste van de aannemer is, wat de reden ook mag zijn. Dit dwingt de aannemer om een realistische offerte op te stellen. Ik heb in het verleden immers ook al meegemaakt dat de offerte héél erg schappelijk is, maar de factuur uiteindelijk een stuk hoger. Ik begrijp niet dat deze vorm van oplichting nog altijd oogluikend toegestaan wordt, maar bon...

http://www.bouwverzoening.be Misschien kunnen zij helpen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 24 okt 2017 23:40

Voor de post waarvoor we die 900,00 eenzijdig moeten ophoesten heb ik de vraag per mail gesteld aan de architect:
a) Waar staat die post dan in jullie bestek (want ik vind niks)?
b) Waar staat dat in de offerte van de aannemer?
De mail blijft na herhaling onbeantwoord. Dus de architect zit met iets "verveeld".

Het is dansen op een slap koord:
als ik de architect te rechtstreeks aanval, dan is mijn bescherming tegen de aannemer weg,
als ik niet een beetje tegen de architect in ga, dan doet hij met de aannemer mee.
Ze moeten in de toekomst immers nog met elkaar werken. Met mij zal geen van beide nog samenwerken.

Zowel architect als aannemer zijn zich goed bewust van de situatie: er wordt wel van alles gezegd, maar niks op mail of papier gezet.
Maar de weigering van de aannemer is (was) een krachtig wapen als je nog ooit eens wil verhuizen naar je eigen huis.

Dat van die cijfers hebben we al moeten gebruiken tegen de aannemer:
Supplement voor 20m Socarex-buis; ik heb het samen met de aannemer afgestapt: we kwamen aan 9m (zoals in de offerte).
Dan krijg je een uitleg dat er niets van de rol teruggekomen is en dus opgebruikt is, blabla.
Hieruit heb ik al geleerd dat ik een discussie enkel op de werf voer.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 okt 2017 09:02

Als je nog tijd hebt alvorens te verhuizen kan je naar de vrederechter stappen. Die zal dan een expert-deskundige aanstellen, waarvan jij in eerste instantie het voorschot moet betalen (krijg je terug van tegenpartij als je 100 % gelijk hebt) Reken wel op een termijn van zeker 1 jaar. Maar als je uw gelijk haalt kan je hiervoor een schadevergoeding vragen en eventuele gemaakte kosten voor bijkomende huur en/of hotelkosten.
Als je niet uw gelijk haalt of slechts deels, zou het u meer kunnen kosten dan de supplementen die de aannemer u vraagt.

pineut
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 27 okt 2017 11:58

Dank je wel mava105, dat was hetgeen waarop ik hoopte, nl een idee van de procedure en de tijd, geld en energie die een betwisting gaat kosten.
Wat heeft dat verhuizen ermee te maken?

Hoera, gisteren heb ik eindelijk een detail van de supplementen van de aannemer gekregen.
Nu kan ik me eigenlijk pas weren en ken ik de bovengrens (om af te wegen of de soep de kool waard is).
Er zijn nu +-1500,00€ betwistbare supplementen tov de offerte (900,00€ met zijn eigenlijk al akkoord gegaan en eigenlijk heeft de aannemer er nog 600,00€ bijgelapt).
Ik probeer nog eens te onderhandelen, maar de aannemer is hardleers: "Alles wat ik uitgevoerd heb wordt betaald!" Alsof er geen offerte en contract geweest was.

bouwbedrog
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 feb 2018 10:36

Komt mij allemaal zeer bekend voor maar dan ging het over veel hogere bedragen én vooral ernstige gebreken in de uitvoering. Aannemer werd ook aangebracht door architect en speelden onder één hoedje.
Architect keurde steeds alles goed, enkel onder voorbehoud van eindafrekening (m.a.w. veel te laat als het kalf al verdronken is). Ondanks juridische procedures gaan deze gewoon verder met hun bedrog.

Heeft u de geschiedenis van uw aannemer al eens grondig opgezocht via public search (website fod economie)? Aannemers met zulke houding hebben dikwijls al meerdere BVBA's gehad, niet toevallig meermaals vrijwillige vereffening om ondertussen onder andere naam verder te doen. Er wordt gegoochelt met maatschappelijke zetels, zaakvoerders, stromannen enz.

Als bouwheer sta je nog steeds volledig in de kou, enkel een onbetaalbare, jarenlange juridische procedure rest dan nog en daar rekenen ze dan op. De bouwheer zal wel bijdraaien want de juridische weg kost veel meer en in het slechtste geval zijn er nog de achterpoorten in de wetgeving die wagenwijd blijven openstaan en vanaf mei 2018 worden er nog meer poorten opengezet.

Terug naar “Aanneming”