Twijfel over aannemer

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Twijfel over aannemer

#1 , 21 okt 2017 20:33

Enkele maanden geleden heb ik een contract getekend voor de bouw van een houtskelet woning/chalet. Omdat de opbouw en afwerking in de eigen atelier van de aannemer gebeurd, moet er zowat 80% procent in schijven vooraf betaald worden (voor de plaatsing op mijn bouwgrond). Omdat die opbouw nu 6 weken is uitgesteld (de aannemer was nog een ander woning aan het bouwen) ben ik op het internet gaan zoeken wat mijn rechten zijn en ben ik te weten gekomen dat er inhoudingsplicht is bij deze aannemer. Mijn vertrouwen in deze aannemer is daardoor deels weg. Deze aannemer levert goed werk, dat is niet het probleem, maar ik ben bang dat ik 80% procent betaal en bij faling van de aannemer de curator de woning in aanbouw opeist of dat de aannemer de woning niet meer wil plaatsen. Ik vind het minder risicovol als de woning ter plaatse zou worden opgebouwd. Het is voor mij moeilijk om de ernst van de inhoudingsplicht in te schatten, laat staan de jaarrekening te interpreteren die ik heb gedownload bij de NBB.
Wat kan ik best doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2017 20:47

Jaar rekening wat ben je met een rekening van het jaar 2015 ????

Inhoudings-plicht dit zal van de rsz zijn, dit kan niemand die de boekhouding niet kent inschatten.

Het kan zijn dat er niks aan de hand is, maar kan ook een voorbode zijn van een faillissement.

Maar naar ik lees heb je een contract getekend en dit zal je toch moeten naleven of een verbreking vergoeding betalen, wat zeker niet min zal zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2017 21:15

Inhoudingsplicht van RSZ kan ik niet inzien, wel kan ik zien dat er een inhoudingsplicht is van FOD financiën. De aannemer (eenmanszaak) werkt meestal met zelfstandigen ik denk niet dat hij schulden heeft bij RSZ. Ik heb een contract getekend en reeds 20% betaald (10% voorschot en 10% voor de aankoop/start opbouw).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2017 21:29

als je u contract verbreekt vrees ik voor je voorschot.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 22 okt 2017 09:47

Ga telkens als je een factuur krijgt, bij de aannemer langs, en zie hoever de montage van de losse onderdelen van uw woning is gevorderd.
Stel je vast dat er veel meer voorschot wordt gevraagd dan dat er al hout en/of werk is geleverd in het werkhuis, hou je de factuur in. Aan hem te bewijzen dat er geen te hoog voorschot wordt gevraagd.
Ik deed dat destijds ook zo bij de bestelling van ramen en veranda's.
Heb ooit aannemers gekend die tot 90 % voorschot vroegen en nog geen slag gedaan hadden of nog geen materiaal besteld hadden voor hun bestelling .

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2017 11:32

Mava105, dat ga ik nu zeker doen. Maar toch, dat helpt me niet als bij faillissement (voor de woning af is en geplaatst) de curator de deuren sluit, de onafgewerkte woning blijft dan in het atelier staan en misschien wel verkocht om de schulden te betalen. Misschien is er hier weinig aan de hand maar ik kan dat moeilijk inschatten, ik heb hier helemaal geen ervaring mee. Bedankt voor jullie hulp.

Terug naar “Aanneming”