Aannemer levert materialen en ziet daarna af van plaatsing

Haspengouw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aannemer levert materialen en ziet daarna af van plaatsing

#1 , 07 okt 2017 21:38

We zijn onlangs in zee gegaan met een geregistreerd aannemer die overal in huis tegels ging leggen. We kozen zelf een mooie tegel uit en lieten die door de aannemer bestellen en leveren. Het materiaal werd onlangs geleverd en in afspraak met de aannemer legden we de tegels klaar op gelijkvloers en verdiep. We betaalden 6% op de factuur van de tegels, waar dit tarief gehanteerd werd op voorwaarde dat de tegels ook door hem geplaatst werden - wat logisch klinkt.

De aannemer is begonnen aan de werken (uitmeten van de kamers en installeren van de werf) maar moest dan wachten op de levering van de geschikte lijm. Helaas kregen we kort daarna te horen van een collega/vennoot van hem dat hij een lichamelijk letsel opliep en een lange revalidatie moet ondergaan. We kregen de boodschap dat we dus best iemand anders zoeken voor de plaatsing.

Los van de vertraging die we hiermee oplopen, stellen we ons toch ook enkele juridisch/fiscale vragen:
1. Kunnen wij o.b.v. een indirect telefoontje met boodschap dat opdracht wordt opgezegd door overmacht, beschouwen dat deze opdracht eenzijdig is opgezegd zodat wij een andere aannemer onder de arm kunnen nemen?
2. De materialen zijn betaald, geleverd en uitgepakt. We betaalden hier logischerwijs 6% BTW op, maar de voorwaarden om van dit tarief te genieten zijn door deze opzegging langs de kant van de aannemer niet meer voldaan. Mag ik er van uitgaan dat de aannemer ons dan ook geen extra 15% BTW kan na-factureren?
3. Quid fiscus? We laten de tegels natuurlijk leggen door een andere stielman, maar officieel zal die 'onze' tegels leggen. Maken wij ons kwetsbaar bij een eventuele controle op facturen of is het in dat geval de opzeggende aannemer die het risico neemt?

Dank voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2017 10:06

Wie is "we"? Particulier of firma?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 11 okt 2017 14:46

u hoorde dat van een collega/vennoot ?

Kan die vennoot of de aannemer zelf er dan niet voor zorgen dat zijn overeenkomst uitgevoerd wordt door eigen zorgen of door iemand (concullega?) die hij aanstelt en betaalt? op die manier voert hij zijn contract uit, factureert aan u, en blijft die 6% behouden.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 okt 2017 20:07

Heb je die aannemer al een aangetekend schrijven gestuurd?
Dat is het eerste wat je moet doen. Je kan niet zomaar een bestelling aan iemand anders geven zonder zijn toestemming.

Haspengouw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2017 22:09

We = particuliere bouwheren

Ik hoorde het inderdaad via een telefoontje van een collega van hem - dat verrast me eerlijk gezegd ook. De collega in kwestie gaf me aan dat aan hem gevraagd is om de job over te nemen maar dat hij ook geen tijd heeft.

We hebben een mailtje gestuurd naar de aannemer waarmee we een afspraak hadden met de vraag ons hier minstens persoonlijk over in te lichten. Zo weten we tenminste waar we voor staan. Ik ga er vanuit dat als we daar geen reactie op krijgen, we inderdaad een aangetekend schrijven zullen moeten sturen.

Terug naar “Aanneming”