Aannemer in faling

Ianka
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aannemer in faling

#1 , 18 sep 2017 09:09

Onze situatie is als volgend....

maart 2016 begonnen wij offertes te vragen voor het renoveren van onze badkamer, we kozen voor een aannemer die zelf met heel goede ideeën aankwam en waar we ons goed bij voelde. Hij garandeerde ons dat ze begin mei 2016 aan de badkamer konden beginnen en dat deze voor eind juni 2016 volledig af zou zijn.

Over de eerste fase van de renovatie (afbraak, opnieuw betegelen, plaatsen inloopdouche, toilet en lavabo) waren wij zeer tevreden.
Er werd ons echter meegedeeld dat fase 2 (het bad afwerken met een hi-macs plaat) iets langer zou duren aangezien ze nog offertes aan het aanvragen waren bij officiële verdelers. Wij zagen hier niet echt een probleem in aangezien de rest netjes was afgewerkt. Het enige wat we (gelukkig) wel hebben gedaan, is geweigerd het laatste deel van de prijs te betalen voordat dit in orde was.

Enige tijd later komt er iemand ons bad opmeten op een hi-macs plaat te maken..... Eens die klaar is en geïnstalleerd is, bemerken we eigenlijk dat deze niet 100% past (terwijl deze wel op maat gemaakt zou moeten zijn) en dat er vlekken op de plaat zijn die er niet uitgaan met poetsmiddelen.

Wij bellen onze aannemer om dit aan te kaarten en na lang zagen stemt hij ermee dat dit eigenlijk niet acceptabel is en beloofd ons een oplossing.

Dan beginnen de problemen pas echt. We horen enkele weken niets van onze aannemer... als we bellen, neemt hij neemt hij niet op, als we mailen, reageert hij niet..... dit gaat enige tijd voort.... Als we heb toch aan de lijn krijgen, horen we niets anders dan smoesjes (het is bouwverlof, het is druk, bedrijven reageren niet op mijn nieuwe vraag naar offertes, ik ga jullie volgende week een planning doorsturen en dan niets te horen krijgen etc).
Dit spelletje is blijven duren tot augustus 2017, we zijn blijven bellen, mailen (alles ook opgeslagen als bewijs dat wij echt wel geprobeerd hebben om hem te contacteren). Nu hebben we te horen gekregen dat hij in faling gaat en we willen eigenlijk weten wat wij als particulieren kunnen doen om toch nog onze badkamer in orde te krijgen. Ik lees vaak aangetekende brief naar curator, maar misschien zijn er nog andere stappen die we kunnen ondernemen of misschien is het gewoon een hopeloze zaak... Het is een kwestie van weten waar we staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2017 09:44

Als hij faillissement verklaart is mag en moet hij niks meer doen voor jullie, de zaak is voor hem afgesloten, en de curator zal zeker niet zorgen dat jullie badkamer in orde komt is ook zijn taak niet, en zal veel meer andere zorgen hebben van de schuldeisers..

Dus zit er niks anders op dan een andere aannemer te zoeken die dit werk nog wil doen.

Het enige wat nog kan en dit is als de factuur van jullie niet volledig is betaald, dat je het restende deel nog zal moeten betalen aan de curator.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 sep 2017 11:38

Je kan dan wel met de curator gaan discuteren over een prijsvermindering voor de nog niet of slecht uitgevoerde werken. Heb dat dikwijls moeten doen, maar lukt niet altijd. Heb zo zelfs eens een curator moeten dagvaarden voor de vrederechter wegens niet uitgevoerde werken maar toch al een factuur van aannemer gekregen. Gelukkig heeft curator voor de VR toegegeven (met rode kaakjes) dat de werken niet waren uitgevoerd. Zaak was rap geregeld.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2017 11:49

Ik zie nog niet snel de curator de werken komen afmaken.

En tegenwoordig zijn het faillissementen waar er geen activa meer voorhanden is, en als er al voorhanden zijn dan zit er een hypotheek op, ook belastingen zijn een vorm van inschrijvingen van hypotheken.

En een curator zal zeker geen geld uit zijn tas geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 sep 2017 12:11

En een curator zal zeker geen geld uit zijn tas geven.
Heb toch ooit bekomen dat een curator huurschade verrekende met de huurwaarborg, die hij eerst volledig terugeiste.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2017 12:42

Ja normaal zou dit niet kunnen, maar is wel iets speciaals de huurwaarborg dient eigenlijk voor de eventuele huurschade.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”