Nieuw dak buigt door, geen schuldigen!

Steraleken
Topic Starter
Berichten: 8

Nieuw dak buigt door, geen schuldigen!

#1 , 28 aug 2017 12:24

In 2013 zijn wij gestart met onze nieuwbouwwoning in samenwerking met een architect. De aannemers die ons huis bouwden werden allemaal voorgesteld door onze architect.

Het dak van onze woning is gedeeltelijk plat en gedeeltelijk hellend. Het hellende dak overspant een lengte van 14,5 meter. Na het afwerken van het dak, viel meteen op dat het dak in de breedte doorboog, waardoor de pannen los lagen en je bij hevige wind oordopjes mocht insteken om een oog toe te kunnen doen.

Volgens de aannemer ontbreekt er een balk op het plan waardoor het dak niet voldoende wordt ondersteund. Die balk staat niet op het plan van de architect en ook het studiebureau meldde niets over de nood aan een extra balk in de stabiliteitsstudie. Toen ik de architect hiermee confronteerde zei die dat de aannemer voldoende ervaring moet hebben om te weten dat daar nog een balk onder moest.

Na veel mailen en bellen werd er uiteindelijk met alle partijen samengekomen ter plaatse en afgesproken dat er 2 extra balken gestoken zouden worden die het dak zouden recht duwen (balken die verticaal op de muren bevestigd zouden worden en waarop een balk horizontaal zou komen). Op het moment van de herstelling stelde de aannemer vast dat dit niet mogelijk was en plaatste 2 balken in het midden van onze zolder waarop de balk horizontaal geplaatst werd (hij zei nog al lachen dat ik misschien een nieuwe hobby kon beginnen :roll: ). Resultaat: wij hebben een ruime zolder waar wij later onmogelijk nog een extra kamer kunnen plaatsen door de balken. Toen ik mijn ongenoegen na de herstelling aan de aannemer kenbaar maakte zei die dat hij niet meer kon doen en ik hem maar in gebreke moest stellen.

Nu is mijn vraag, hoe begin je aan een ingebrekestelling? wat moet daar juist instaan? moet ik de architect en het studiebureau ook in gebreke stellen? Wat als niemand reageert? en last but not least, wat kan dit grapje ons gaan kosten?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Ellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2017 12:31

Je zal zeker de aannemer moeten in gebreke stellen met een aangetekende zending.

wat de architect betreft heb ik mijn twijfels of hij daarvoor verantwoordelijk is, langs de andere kant is het hij die toezicht moet uitoefenen op de werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 28 aug 2017 12:37

Hebt u uw akkoord dan gegeven voor de aanpassing van de balken of hoe is dat verlopen?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 28 aug 2017 12:44

Ik ben niet akkoord "dat de aannemer dat maar had moeten weten ...". Da's misschien wel zo maar van aannemers verwacht ik dat ze de plannen van de architect uitvoeren en hier lijkt de architect (of stabiliteitsingenieur) een professionele fout gemaakt te hebben.

Dit valt dus onder de tienjarige aansprakelijkheid want het betreft (op basis van uw beschrijving) een probleem die de stabiliteit van de woning aantast.

Ik zou er een advocaat op zetten en tegen de architect een procedure aanspannen. Vraag desnoods aan een neutraal expert (stabiliteitsingenieur) een advies. Dit advies is weliswaar niet tegenstelbaar aan de tegenpartij (=rechter zal dit advies niet gebruiken om te oordelen doch zelf een (door u te betalen) expert aanstellen) doch 't geeft je inzicht in je kans tot slagen en tekst voor je advocaat om z'n conclusies te schrijven.

Antwoord vanzelfsprekend onder voorbehoud.

Steraleken
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 28 aug 2017 13:27

Bedankt voor jullie antwoord!

Denlowie,

Wij hebben de architect 6000 euro betaald voor opvolging van de werken. Houdt dit dan ook niet in dat de werken goed zijn uitgevoerd? Onze architect heeft ons hierbij volledig aan ons lot over gelaten. Iedereen in gebreke stellen en een expertise laten uitvoeren is zijn advies.

LeenW,
Wij hebben ons akkoord mondeling gegeven om het dak te herstellen zoals werd besproken in samenspraak met de architect. Voor de herstelling zoals ze werd uitgevoerd hebben wij noch de architect een akkoord gegeven.

Sirkii,
Niet voor het één of ander, maar is een advocaat niet verschrikkelijk duur. Ik heb echt geen zin om duizend(en) euro's uit te geven aan iets waar wij geen schuld bij treffen.

Steraleken
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 28 aug 2017 13:28

Heeft er trouwens iemand een voorbeeld van een ingebrekestelling? Ik heb geen idee hoe ik hier moet aan beginnen!

Alvast bedankt!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 28 aug 2017 13:36

Zonder advocaat gaat dit volgens mij niet lukken.
Ik ben zo goed als zeker dat de betrokkenen niet zulle reageren op je ingebrekestelling.
Uiteindelijk zal je moeten dagvaarden. En wees er zeker van de de rechter een expert zal aanstellen die jij ook zal moeten betalen,
evenwel met kans op terugbetaling indien je gelijk krijgt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Aanneming”