Aannemer plaatst andere isolatie dan op de offerte

Tiglet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aannemer plaatst andere isolatie dan op de offerte

#1 , 23 aug 2017 08:22

Hey,

Heb dit ook op een ander forum geplaatst maar niet veel reactie dus hoop hier op iets meer.

Op dit moment is een aannemer gevelwerken aan het uitvoeren aan onze gevel, isoleren + crepi.

Nu was ik op de werf gaan kijken tijdens de isolatie werken en merkte ik op de isolatie verpakkingen op dat er andere isolatie geplaatst word dan degene die op de getekende offerte vermeld staat. De isolatie op de offerte heeft namelijk een lambda waarde van 0.032 en deze die geplaatst is een van 0.040. Dit blijkt een verschil te geven van 0.75 in de R-waarde.

Ik heb de aannemer hierover aangesproken en heb gevraagd achter tenminste een prijsvermindering op de eindelijke factuur.
De aannemer stuurt mij een mail terug dat dit verschil te verwaarlozen is en dat door de isolatie schaarste ze deze moesten plaatsen (Het gaat hier over EPS isolatie en ik dacht dat het alleen PIR en PUR isolatie was dat last had van de schaarste) en de prijs dus eigenlijk hetzelfde blijft (100% hetzelfde toevallig). Deze informatie hadden ze ook gekregen van hun leverancier.

Natuurlijk is dit niet waar. betere isolatie = beter, niks te verwaarlozen, waarom zou ze anders duurder zijn...

Nu heeft onze aannemer ons daar nooit op voorrand over ingelicht en ons iets daarover gevraagd. Dus we hebben zelfs niet de kans gehad om deze zogezegd duurder geworden isolatie toch te nemen. In zijn voorwaarden staat wel dat ze een aanpassing van de prijs kunnen doen door onvoorziene omstandigheden etc..., maar niets in verband met andere materialen gebruiken dan waarover een akkoord bereikt is.

Ik heb nog niet geantwoord op zijn mail, maar ben natuurlijk niet akkoord. Ons idee is om hen de werken te laten afronden en daarna een aangetekende brief te versturen met onze klacht (binnen de 8 dagen na factuur). Al de rest van de werken zijn tot nu toe wel perfect uitgevoerd en we zouden deze natuurlijk wel willen betalen.

Nu heeft hij wel het plaatsen van de isolatie en de isolatie zelf onder dezelfde regel geplaatst op de offerte, dus is het natuurlijk een stuk lastiger om te bepalen hoeveel we al dan niet zouden betalen voor dit deel. Mijn idee is om naar de producent van de isolatie die ze hebben gestoken een mail te sturen en te kijken wat het prijs verschil tussen de 2 is en dit verschil niet betaal.

Is dit een goed idee en hebben we een poot om op te staan? Ik heb fotos genomen van de pakken isolatie, het etiket op de verpakking, hun vrachtwagen op de achtergrond en de werkmannen die de isolatie aan het plaatsen zijn. Dus bewijs heb ik normaal gezien wel genoeg.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2017 11:46

Nog een belangrijke vraag; maakt de verminderde R waarde dat de premie niet kan aangevraagd worden? Want dan verlies je daar natuurlijk ook nog...

jef007
Berichten: 1679

#3 , 23 aug 2017 15:07

u dient niet enkel rekening te houden met de prijs van die andere isolatie maar ook het levenslange meerverbruik in stookkosten

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 aug 2017 18:54

en ook met de meerkost omdat de werken anders maand stilliggen wegens geen isolatie, hetgeen je NIET kan terugvorderen van de aannemer wegens overmacht
Vraag eens aan uw architekt een berekeing te maken van het verkleis aan isolatiewaarde;

Terug naar “Aanneming”