factuur duurder dan offerte + aanmaningen

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

factuur duurder dan offerte + aanmaningen

#1 , 02 aug 2017 11:00

Beste,

Ik had een offerte ondertekend voor verbouwingen, maar de aannemer beweerde achteraf dat hij een ander materiaal moest gebruiken voor bepaalde delen die duurder zijn, maar dat is dus zijn fout want ik kon dit niet weten, het stond niet zo op de offerte. Het gaat om een paar honderd euro.

Er moesten ook nog een paar dingen van de prijs afgetrokken worden want iets was niet geleverd die op de offerte stond en dan nog een paar beschadigingen waardoor ik reductie kreeg. Ik heb de prijs betaald, maar omdat ik nog een kleine reductie te goed had (wat hij ook op de herinneringsfactuur en op mail heeft bevestigd), heb ik daardoor iets teveel betaald. Hij daarentegen wil nog een paar extra 100 euro's voor het duurdere materiaal die hij heeft gebruikt. Ik heb dat niet betaald, omdat ik hier niet voor gehandtekend heb, maar hij heeft mij een herinneringsbrief/factuur gestuurd met aanmaning om te betalen die ik genegeerd heb. Nu een tweede met een extra 12% bijgerekend wegens laattijdige betaling + een waarschuwing dat ik indien ik niet betaal binnen 5 dagen , stelt hij een incassobureau aan om de schuld te innen en de kosten voor het incassobureau zijn dan ook voor mij.

Wat kan dat incassobureau doen en kan ik een advocaat aanstellen om hem een brief terug te sturen om hem mijn tegoed te betalen of..?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 02 aug 2017 11:04

Hebt u de factuur officieel geprotesteerd?

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2017 11:07

neen, ik heb het genegeerd

Reclame

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2017 11:08

kan ik dat nog doen?

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 02 aug 2017 11:10

Normaal moet dit binnen de maand, dacht ik. Problemen negeren tot ze erger worden is zelden een goede oplossing.

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2017 11:19

En wat is dan het beste advies in deze situatie?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2017 11:26

wat staat er op de algemene voorwaarden daarom trend?

Is de factuur groter dan 375€?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2017 11:44

de extra die hij eist is lager dan 375€

De algemene verkoopvoorwaarden werden niet meegeleverd bij de offerte, ondanks er op stond 'akkoord vlgs algemene voorwaarden'. Die waren wel meegeleverd bij eerste herinneringsbrief die pas later werd opgestuurd waar oa op staat dat de koper de goederen en diensten moet nakijken na ontvangst, en de klachten zijn enkel geldig indien ze binnen 8 dagen na levering aangetekend worden geformuleerd. Daarna worden klachten niet meer aanvaard. De algemene verkoopsvoorwaarden zijn dus pas meegedeeld later dan de periode waarin ik alsnog kon protesteren en waren nooit bij de offerte meegeleverd.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 02 aug 2017 11:46

Dan hoeft u alvast geen rekening te houden met die voorwaarden. Ze op de achterkant afdrukken is trouwens niet voldoende om consumenten ermee te laten instemmen.

Negeer de herinnering en protesteer de originele factuur met een aangetekend schrijven.
"sowieso" schrijf je zo.

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2017 11:50

Ok bedankt. Ik kan eigenlijk wel een 2delijns pro deo advocaat krijgen. Zouden die dan gratis een brief kunnen schrijven? Dat zal wellicht een betere impact hebben.

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2017 12:20

En kan ik ook nog de minder dan 100€ die ik teveel heb betaald terugeisen?

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2017 13:32

sorry nog een vraag; is het bet dat ik de laatste herinneringsfactuur protesteer of de eindfactuur die ik eerst kreeg, aangezien ik lees dat je nog moet opletten wat je schrijft omdat dit eventueel tegen je kan gebruikt worden. Aangezien de verkoopsvoorwaarden hier niet gelden, kan ik gewoon tegen de originele factuur protesteren ?

Meeboo
Berichten: 1488

#13 , 02 aug 2017 13:37

uw eerste factuur. hebt u die volledig betaald of enkel het deel dat u overeengekomen bent met de offerte?

Wanneer heeft de aannemer de extra kosten gefactureerd?

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 02 aug 2017 14:05

Veel hangt ook af van wat exact op de offerte stond. Richtprijzen / eenheidsprijzen tegenover een vaststaand bedrag, maakt uiteraard een wereld van verschil.
Als het voor de rechtbank zou komen, zijn er mijns inziens nog zaken die een rol kunnen spelen:
- hoe lang geleden werd de eindfactuur gestuurd ? als dit ondertussen bvb 2 maand geleden is, kan het zijn dat de rechter oordeelt dat de factuur niet binnen redelijke termijn betwist werd.
- wat is het totaalbedrag ? Een eindfactuur van 600€ op een offerte van 300€ is niet hetzelfde als een eindfactuur van 15.800€ op een offerte van 15.500€.

Ik denk dat je sowieso beter advies inwint bij een advokaat.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 02 aug 2017 14:14

door een factuur volledig te betalen gaat u in principe akkoord met de factuur. om nadien deze nog te protesteren zijn vijgen na pasen.

Misschien moet TS eens duidelijk maken of de aannemer 1 factuur stuurde voor het offertebedrag + extra kosten, dan wel 2 facturen (1 met offerte bedrag en een andere met de extra kosten) Wat bedoelt TS met herinneringsfactuur?

Terug naar “Aanneming”