factuur duurder dan offerte + aanmaningen

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Re: factuur duurder dan offerte + aanmaningen

#31 , 02 aug 2017 16:05

Ik las hier wel iets interessants op het bouwinfo-forum, dat is dan wel geen juridisch forum, maar iemand's commentaar werd bevestigd door een ander die beweerde dat zijn advocaat dit ook zei. Het gaat dus ook om de vraag hoeveel tijd je hebt om een factuur te kunnen protesteren:
8 dagen = larie en apekool en nooit bindend tav een particulier.

alleen een handelaar dient binnen korte termijn (hangt af vd omstandigheden, doorgaans één maand) te protesteren.

een particulier kan dat nog zelfs een jaar na datum

... wat niet wil zeggen dat lang wachten verstandig zou zijn - elke zaak wordt apart beoordeeld, dus duidelijk en bewijskrachtig reageren als je't niet minnelijk en met een beetje goede wil van alle partijen opgelost krijgt : niet te veel uitleg, maar kernachtig omschrijven waar je niet mee akkoord bent en waarom + gebruik fax en e-mail én aangetekende brieven.

neem ook foto's, dat makt het geheel wat bevattelijker als je het aan de rechter moet overlaten.

voor het overige : betalen wat je niet betwist
Waarop een ander voorgaande comment bevestigd:
Het antwoord van dixie is hier het enige en juiste antwoord.

Voor particulieren is er géén termijn van toepassing.

Weet ik pertinent zeker van mijn advocaat.
@asperger:
..ook bij een niet-handelaar is het niet uitgesloten dat het stilzwijgen als een aanvaarding wordt aanzien. ..
het is niet uitgesloten, maar het is daarom niet pertinent zeker in alle gevallen dat het stilzwijgen als aanvaarding wordt aanzien.
..Om aan het stilzwijgen van de consument enig rechtsgevolg te kunnen geven, dient het stilzitten echter wel omstandig te zijn, zodat een ondubbelzinnige instemming met de factuur en haar voorwaarden kan worden aanvaard. Te denken valt bijvoorbeeld aan het geval wanneer de houding van de bestemmeling in het geheel van de omstandigheden die het stilzwijgen vergezellen als een aanvaarding kan worden uitgelegd.
Dus als ik het goed heb begrepen betekent dit dat het dan aan de partij van de aannemer is om nog te kunnen aantonen of mijn stilzwijgen (initieel) wel degelijk een aanvaarding is. Dat wil toch zeggen dat nu nog protesteren niet verloren is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#32 , 02 aug 2017 16:14

Aangezien u een deel hebt betaald kunt u niet meer ontkennen dat er geen factuur was en ziet het plaatje er wel anders uit.
De gevallen zijn niet vergelijkbaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#33 , 02 aug 2017 16:15

Het is nooit te laat en men kan altijd iets protesteren, maar het zal de rechter zijn op dit ogenblik die daarover zal beslissen, mocht je dit verliezen voor de rechtbank zal het een zeer dure en zure appel wezen, want 100% zekerheid dat je dit wint heb je zeker niet, ik geef je zelfs geen 50/50 !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#34 , 02 aug 2017 16:16

Het is nooit te laat en men kan altijd iets protesteren, maar het zal de rechter zijn op dit ogenblik die daarover zal beslissen, mocht je dit verliezen voor de rechtbank zal het een zeer dure en zure appel wezen, want 100% zekerheid dat je dit wint heb je zeker niet, ik geef je zelfs geen 50/50 !
Dit illustreert met cijfers hetgeen ik met woorden trachtte duidelijk te maken....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

habis
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#35 , 02 aug 2017 16:30

Het is nooit te laat en men kan altijd iets protesteren, maar het zal de rechter zijn op dit ogenblik die daarover zal beslissen, mocht je dit verliezen voor de rechtbank zal het een zeer dure en zure appel wezen, want 100% zekerheid dat je dit wint heb je zeker niet, ik geef je zelfs geen 50/50 !
Ok bedankt voor de duidelijkheid dan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#36 , 02 aug 2017 16:39

Bron ondernemersdatabank

Redelijke termijn
U moet een factuur altijd binnen een redelijke termijn na de ontvangst ervan protesteren. Hoe sneller u dat doet, hoe beter. Probeer alleszins te reageren binnen de week na de ontvangst van de factuur. Die termijn is echter niet ‘absoluut’. De rechter bepaalt zelf, afhankelijk van de concrete omstandigheden, wat een redelijke termijn is.

Of de termijn waarbinnen u reageert redelijk is, hangt immers ook af van wat u precies protesteert. Hoe complexer de factuur en hoe meer nazicht die vraagt, hoe langer u tijd heeft om te reageren. Ook als de factuur door uw leverancier laattijdig bezorgd werd of als u kunt aantonen dat u zo snel mogelijk protesteerde, maar dat u bv. op reis was of eerst een bijkomende vraag moest stellen, beschikt u over meer tijd om te protesteren.

Als u na meer dan een maand de factuur gaat protesteren, is de redelijke termijn voorbij.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 02 aug 2017 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#37 , 02 aug 2017 16:41

Mensen het gaat over hooguit een paar honder euro.
Als een advocaat zijn hersens opstart ben je dat of meer al kwijt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#38 , 02 aug 2017 16:43

Inderdaad asperger, het is het sop van de kolen niet waard
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#39 , 02 aug 2017 16:45

8 dagen = larie en apekool en nooit bindend tav een particulier.

alleen een handelaar dient binnen korte termijn (hangt af vd omstandigheden, doorgaans één maand) te protesteren.

een particulier kan dat nog zelfs een jaar na datum

... wat niet wil zeggen dat lang wachten verstandig zou zijn - elke zaak wordt apart beoordeeld, dus duidelijk en bewijskrachtig reageren als je't niet minnelijk en met een beetje goede wil van alle partijen opgelost krijgt : niet te veel uitleg, maar kernachtig omschrijven waar je niet mee akkoord bent en waarom + gebruik fax en e-mail én aangetekende brieven.

neem ook foto's, dat makt het geheel wat bevattelijker als je het aan de rechter moet overlaten.

voor het overige : betalen wat je niet betwist
1 jaar na datum welke rechter gaat dat aanvaarden. Dit zijn fabeltjes.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#40 , 02 aug 2017 18:49

Wat het protesteren betreft, als mer reeds twee aanmaningen gekregen heeft en er niet gereageerd heeft hoe sterk sta je dan nog in je schoenen ???

[quote]maar hij heeft mij een herinneringsbrief/factuur gestuurd met aanmaning om te betalen die ik genegeerd heb. Nu een tweede met een extra 12% bijgerekend wegens laattijdige betaling + een waarschuwing dat ik indien ik niet betaal binnen 5 dagen ,[quote]
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”