Moet factuur betaald worden na slecht uitgevoerde werken.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

Moet factuur betaald worden na slecht uitgevoerde werken.

#1 , 26 jul 2017 03:32

Dit gaat over een totaalrenovatie van de badkamer.
Aannemer laten komen enkele maanden geleden en besloten om hiermee in zee te gaan.
Er is toen niets opgemaakt, geen bestelbon, geen offerte.
Enkel afspraken gemaakt over het te betalen uurloon (mondeling).

Nu zijn de werken achter de rug, maar het is echt rampzalig.
Ze zijn 3 x zo lang bezig geweest als hetgeen ze voorgesteld hadden. (kwamen soms niet opdagen, of laat op de dag en vroeg weg)
Werken vertonen een hele lijst gebreken (o.a: slecht gevoegd (komt los) en sommige stukken niet gevoegd, nis douche loopt af naar de verkeerde kant, verkeerde silicone gebruikt bij dorpels en vensterbanken, plafond niet afgewerkt en inbouwspotjes geraken er niet in, vloer niet meer proper te krijgen, ...)

Een deel van de factuur is reeds betaald (voorschotten), maar nu hebben we de factuur ontvangen met het restbedrag en vinden we dit heel veel tegenover de geleverde werken.

Maar mijn vraag is nu of ik verplicht ben het restsaldo te betalen als er niets van op voorhand op papier stond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jul 2017 08:47

Al beginnen met de aannemer AANGETEKEND in gebreke te stellen. Dan de onbetwiste werken betalen..
Natuurlijk niet slim om geen offerte te vragen en een bestelbon op te maken. Nu heb je niets. Heb werk werd dan ook in regie uitgevoerd (dwz per uur) Nergens heb je een bewijs dat de werken volgens dxe regels van de kunst moesten worden uitgevoerd. Of dat de spotjes in de gemaakte gaten moesten passen. Het zal een zware dobber worden op uw gelijk voor de VR te behalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2017 09:53

Dus alles wat mava reeds schreef eerst toepassen.

Daarna zal je de loodgieter moeten dagvaarden, en zal er een expert aangesteld worden, die dient u eerst te betalen, dan pas kan de rechter een uitspraak doen, voor zo een geval best een advocaat nemen, en pas op die werkt niet voor niks, 1000€ heb je zeer snel zelfs veelvouden wanneer er meerdere zittingen zijn en er beroep moet aan getekend worden.

Heb je een kans?
Natuurlijk heb je een kans, iedereen die naar de rechtbank trekt denkt een kans te hebben anders ga je niet naar de rechtbank.

Maar je kansen zijn enorm klein, je heeft geen offerte, je heeft niks op papier staan, het zijn gezegde woorden die onmogelijk te bewijzen vallen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 26 jul 2017 18:24

Volgens de regels van de kunst? Toch logisch dat dit op een deftige manier moet afgewerkt worden.
Toch logisch dat de inbouwspots in de gaten moeten passen. We zijn nu verplicht om de gaten dicht te maken en opbouwspots aan te kopen, alweer een extra kost voor ons.
Hun fouten rechtzetten zal heel moeilijk zijn, aan het raam hebben ze reeds 5 pogingen gedaan, en tis nog niet goed, ze kunnen het gewoon niet.
Dorpels en vensterbanken zijn in natuursteen, en er zijn vlekken op doordat ze silicone met azijn hebben gebruikt.
Al info genomen in een winkel, en daar bevestigen dat deze vlekken er niet meer uit te krijgen zijn.
2/3 van de factuur is reeds betaald.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2017 19:31

Dus in gebreke stellen en dan naar de vrede rechter die een expert moet aanstellen die u eerst zal moeten betalen met de hoop op winnen voor de rechtbank !

PS. als als je nog eens naar die winkel gaat zeg hun dat ze er niks van kennen om vlekken uit natuursteen te verwijderen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 jul 2017 19:59

We zijn nu verplicht om de gaten dicht te maken en opbouwspots aan te kopen, alweer een extra kost voor ons.
.
Je bent duidelijk niet op de hoogte wat een degelijke afwerking inhoud.
Gaten in een gipsplaten plafond kan je perfect dichtmaken en er nieuwe gaten in maken. Ik heb vroeger spot van 15 cm diameter in mijn Gyproc plafond. Heb deze vervangen door spots met een opening van 8 cm. (op dezelfde plaats) Was je er niet bij tijdens de werken? Je kon toch bij het zien van derglijke kemels, onmiddellijk reageren, mondeling, per sms en/of aangetekende brief. Maar ja, als je nog geen overeenkomst met de aannemer kan opstellen, over wat ga je dan klagen.
Als je er geen 5.000 € wil aan uitgeven voor een procedure, vergeet het dan maar

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 27 jul 2017 02:51

Inderdaad, hoe we die gaten moeten dichtmaken weten we zelf niet, daarom dat we de hele renovatie toevertrouwden aan een vakman (dachten we).
De plafond is reeds 3 maal vernieuwd door die prutsers omdat ze hem reeds 2 keer naar de vaantjes hebben geholpen.
Maar we verwachten dan wel dat ze een plafond afleveren waar onze spots in passen, en niet dat we zelf dan maar de fout van de gaten moeten oplossen.
1ste keer, te kleine gaten, gaten groter gemaakt maar trok op niets, toen hebben ze er op zijn vierkant grotere delen uitgehaald, en nieuwe stukken gyproc ingestoken, da plamuren lukte niet goed, dus de hele plafond er terug uit en nieuwe er in.
Om het probleem te vermijden en de naden niet te hoeven plamuren (wat dat kunnen ze niet), besloten ze om er vliesbehang over te plaatsen (hadden we niet gevraagd). Maar ook dit konden ze niet.
Vliesbehang er terug afgehaald, met resultaat dat de laag van de gyproc meekwam natuurlijk, (hadden ook de verkeerde lijm gebruikt).
Dus voor de 2de keer alles er terug uit.
Dus bij de 3de keer dachten we nu wel dat ze al zouden doorhebben hoe groot die gaten nu eigenlijk moesten zijn, maar dus niet.
Ja, we waren erbij, en hebben niet anders gedaan dan fouten aanwijzen, en beloofden steeds dat alles in orde kwam.

Een overeenkomst wordt normaal trouwens door de aannemer opgesteld, niet door de klant.
We vertrouwden op hen, omdat ze ons aangeraden werden door een vakman waar we heel tevreden van zijn, maar die nu te weinig tijd had om dit werk te doen.

Baileyske
Topic Starter
Berichten: 49

#8 , 27 jul 2017 03:03


PS. als als je nog eens naar die winkel gaat zeg hun dat ze er niks van kennen om vlekken uit natuursteen te verwijderen !!

Kan u dan zeggen hoe die vlekken te verwijderen zijn?
Afschuren gaven ze wel als optie, maar niet op de plaats waar deze nu zitten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jul 2017 07:38

Laten behandelen met krijt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”