Dakwerker - gaat later starten dan in contract voorzien

professionalgamer
Topic Starter
Berichten: 117

Dakwerker - gaat later starten dan in contract voorzien

#1 , 17 jul 2017 11:21

Beste leden van het forum,

Ik heb in februari een contract getekend met een aannemer. Hij zou eind august/begin september beginnen met de herstelling van ons dak. Dit stond zo bijgeschreven op de ondertekende offerte. Voor de rest staan er geen boetes/clausules op.
Ons dak is in slechte staat en kan geen herfst/winter overleven. Toen ik vorige week vroeg wanneer de aannemer zou starten meldde hij dat hij pas ten vroegste eind september kon beginnen.

Hij vermelde het slechte weer. Dit leek me een excuus. Want er is een grote droogte geweest (ergste sinds 1976). En op het einde dat hij pas tegen eind september een grote stelling kon huren. Ons dak is zeer hoog gelegen en hij wilt daarom een onderaannemer aanspreken.

Nu ben ik bezorgd dat van uitstel afstel komt. Wat kan ik doen dat deze aannemer toch op tijd zou beginnen. En wat zijn de gevolgen als de aannemer veel later begint en ik bijkomende schade heb?

Dank u bij voorbaat voor uw tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2017 11:47

Het slechte weer ???? de droogste maanden gehad uit de geschiedenis.

Een dakdekker zonder stelling of andere voorziening ???? hij heeft misschien nog nooit gehoord van verhuring.

Je zal je dakdekker toch eens voor de keus moeten stellen als je u werk voor november wil uitgevoerd hebben.

Ik denk dat hij u blaaskens wijsmaakt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 jul 2017 14:07

Als het te warm is werken die mannen ook niet op een dak, en al zeker geen plat.
Wie heeft er al gehoord van een aannemer die op tijd begint?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2017 14:58

Dit zal van streek tot streek verschillen zeker, ik ben altijd mijn afspraken stipt na gekomen en heb dat ook van anderen geëist
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2017 23:03

Als je in de problemen komt bij niet-tijdige start, en de aannemer wist dit (of behoorde dit te weten) - dan kan je de ontbinding via de rechtbank vorderen.
Je kan het ook riskeren zonder de rechtbank (zeker als je nog geen voorschotten hebt betaald).

Ik zou alvast de aannemer aangetekend op de hoogte stellen van de dwingende termijn waar je niet buiten kunt en dat je bij gebreke van een antwoord en gelet op de richtperiode van zijn schrijven, ervan uitgaat dat hij binnen deze termijnen kan het werk afleveren en in het andere geval instaat voor de gevolgschade.
Indien de termijnen niet haalbaar zijn, kan je tot een minnelijke ontbinding van de overeenkomst komen en een andere aannemer aanstellen (op eigen kosten).

Was de tijdsbepaling essentieel, dan ware het beter geweest dit expliciet op te nemen in de overeenkomst. Dit lijkt nu niet het geval geweest te zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanneming”