Werken aannemer

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Werken aannemer

#1 , 09 jun 2017 08:30

Drie maand geleden hebben wij ingetekend voor een gesloten nieuwbouwwoning. De grond moest appart worden aangekocht. Hiervoor is bij de notaris de voorlopige overeenkomst al getekend.
Nu de aannemer is blijkbaar al begonnen met de werken terwijl de uiteindelijke akte nog niet getekend is. Voor de eigenaar van de grond was dit geen probleem omdat hij de vlotheid van de werken niet in de weg wil staan. Op zich hebben wij nooit de toestemming gegeven om de werken al te starten.

Nu deze eigenaar van de grond woont in de woning waar onze gesloten bebouwing tegen moet komen. Deze is zelf ook aannemer en heeft in de tijd bij het zetten van zijn huis funderingsputten laten gebruiken. Hij heeft deze in de tijd zo geplaatst dat deze "ruiter te paard" zijn. d.w.z. dat deze nu zo'n 60 cm over de scheidingslijn komen met de bedoeling onze woning daar mee op te laten rusten. Hij heeft langs zijn kant van het huis ook al isolatie gestoken voor on huis.
Nu wil hij deze overgenomen zien tegen een democratische prijs van 1900 euro wat ook blijkbaar meevalt.
Wij hebben een mail naar onze aannemer gestuurd om te vragen of zij dit verder gingen afhandelen aangezien wij voor de woning genoeg hebben betaald en die funderingsputten mee op de plannen staan van het huis. Zij hebben gemaild dat ze dit gingen regelen met onze toekomstige buurman.

Gisteren kreeg ik telefoon van die toekomstige buurman dat hij van onze aannemer had vernomen dat ze enkel de isolatie gingen overnemen omdat ze die funderingsputten niet gaan gebruiken maar hun eigen fundering die reeds gegoten is (ZONDER de architect te verwittigen).
Nu zegt onze buurman dat ze sowieso deze fundering moeten gebruiken om de vloerplaat op te leggen en het huis te laten aansluiten (wat mij ook logisch lijkt) ook naar stabiliteit toe aangezien er een gemeenschappelijke muur opkomt van 100 m2. Deze kan volgens mij niet enkel op een zwevende vloerplaat rusten van 15 cm.

Enige tips voor de eerste werfvergadering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jun 2017 09:01

aangezien er een gemeenschappelijke muur opkomt van 100 m2. Deze kan volgens mij niet enkel op een zwevende vloerplaat rusten van 15 cm.
Een nog te bouwen muur kan niet meer gemeenschappelijk zijn, gezien buurman al een muur heeft. Het is niet uw aannemer die beslist hoe een fundering er moet uitzien, maar de architect en de ingenieur.

Reclame

Terug naar “Aanneming”