problemen met op norm zetten van electricteit

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

problemen met op norm zetten van electricteit

#1 , 31 mei 2017 08:50

hallo,
ik moest de woning in orde zetten betreffende de electriciteit. er komt een electricien die een bestek opmaakt om het in orde te zetten. gedurende een week werkt hij aan de electriciteit en laat dan een inspecteur komen. Bij het bezoek van de inspecteur, merkt deze dat er nog zeven overtredingen zijn. dus hij moet terugkomen. intussen heb ik wel de hele faktuur betaald van de werkman. maar het is wel ongehoord: deze professionnele moest maken dat het huis conform werd gezet en ik kan wel begrijpen dat er één of twee dingen ontbreken maar hier zijn er nog 7 gebreken dus die inspecteur moet nog terugkomen.
en die werkman zegt dus: ja ik ga moeten terugkomen maar er moet ook bijbetaald worden (???) ongeveer duizend euro. zonder te spreken van die inspecteur die moet terugkomen. de vraag is dus de volgende; is dit een normaal fenomeen?
want uiteindelijk maakt een professionele een bestek op voor het op norm zetten van de electrciteit: hij moet dus zijn verantwoordelijkheid nemen. het si te gemakkelijk dat ik door zijn onbekwaamheid moet opdraaien voor de bijkomende kosten
bedankt voor jullie hulp (wel een speciale vraag) :lol:
cathy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mei 2017 09:14

Je had de elektrieker een keuring moeten laten aanvragen en betalen, en pas na een gunstig verslag de rekening betalen. Zo gaat dat gewoonlijk. Ik vermoed dat hier jijzelf de keuringsinspecteur het aangevraagd.

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 31 mei 2017 10:13

wel het is zo gegaan: ik kreeg een bestek ging akkoord en de electricien belde zelf naar een inspecteur die gekomen is en ik betaalde de inspecteur want dat zat niet in het bestekinbegrepen. er is wel een probleem

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2017 10:23

Die 7 punten kunnen misschien kleinigheden zijn zoals het schema niet juist, als in je offerte staat het klaar maken voor de controle, en goedkeuring dan moet dit in orde zijn en moet je niks meer te betalen.

Bij een gedeelte renovatie van elektriciteit zijn er meestal nog problemen, het beste is volledig vernieuwen in plaats van stukjes .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 31 mei 2017 11:41

Wat zijn de 7 problemen? Wat stond in het originele bestek (incluis clausules) en wat staat er op de bestelbon die je getekend hebt ?

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 09 okt 2017 22:12

Ik kom dus terug op deze werken omdat ik het aan een "expert" vroeg en zijn redenering lijkt mij wel logisch. Overtredingen worden op papier gezet, een elektrieker komt langs. hij is uiteindelijk de "pro" en moet dus maken dat alles in orde komt. Hij maakt dus een bestek op en wanneer alles in orde is vraagt hij de inspecteur om langs te komen. wanneer die langskomt en er zijn nog overtredingen buiten het bestek dan zijn die voor rekening van de elektrieker..hij moet opdraaien voor de kosten plus tweede bezoek inspecteur. het is uiteindelijk wel zo. als iedereen zomaar een bestek maakt en daarna zegt: ja maar er zijn nog andere kosten waar gaat dat uiteindelijk naartoe???
en eerste overtreding dat er was: geen lamp in de badkamer: iets dat hij toch had kunnen weten...
tweede overtreding : in de centrale elektriciteits kast zelf: een deel moet vervangen worden.
twee dingen die mij logischer wijze toch moesten geweten worden...
gewoon onbegrijpelijk.

berenod
Berichten: 942

#7 , 10 okt 2017 05:55

Dit is een standaard moeilijke situatie.

Het probleem is dat alle inspecteurs niet hetzelfde keuren.
AIB Vincotte is bijvoorbeeld meestal zeer streng, tot het punt dat je bijna zou denken dat ze achter problemen zoeken om enkel een herkeuring te kunnen doorvoeren (=extra inkomen).
Anderen zijn soepeler, uiteraard enkel voor zaakjes die niet echt correct zijn maar verder geen effect op de veiligheid hebben (bijvoorbeeld foutje op eendraadschema/situatie schets).

Nog andere inspecteurs gaan zelfs bij iets ergere overtredingen (b.v. ontbrekende equipotentiaal op water/gasleiding) wel een positief verslag afleveren op voorwaarde dat de elektricien een foto doorstuurt van het gecorrigeerde probleem. Dit vereist dan natuurlijk wel een vertrouwensband tussen controleur en elektricien, maar spaart wel de kost van een herkeuring uit!

Wat doen nu vele elektriciens (mijn vorige werkgever incluis) bij moeilijkere installaties, dus installaties met vele problemen, dat is eerst de overduidelijke problemen, en de problemen die effectief onmiddellijk op de veiligheid een effect hebben, oplossen.
Dan laten keuren, en dan kan het twee kanten uitgaan, ofwel krijg je een positief verslag en is iedereen gelukkig, ofwel een negatief, maar dan weet je exact wat de keurder nodig heeft, welke restpunten weggewerkt moeten worden om wel een positief verslag af te leveren.

Dit is meestal de beste oplossing, van de eerste keer een installatie in orde zetten dat je een AIB Vincotte keuring zonder problemen passeert, gaat dikwijls waanzinnig duur zijn, zo duur dat de elektricien niemand gaat vinden die zulke offerte gaat aanvaarden!

Waar hij waarschijnlijk wel in de fout gegaan is is dit niet goed naar de klant te communiceren, zodat ze wisten wat en welke procedure te verwachten, en dat die hele procedure de bedoeling had om met zo weinig mogelijk kosten een goedgekeurde installatie te verkrijgen.

En het ontbreken van een lamp in de badkamer kan volgens mij onmogelijk een reden zijn voor afkeuring, en dan vraag ik mij ook af hoe u een douche neemt, in het donker?

Enkel een andere elektricien zou kunnen zien of de eerste al dan niet een zware fout heeft gemaakt (bijvoorbeeld een 300mA in plaats van 30mA diff voor badkamer/vaatwasser, ..., in dat geval zou die eerste inderdaad beter wat bijscholing volgen)

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 06 nov 2017 14:19

hallo,
ik denk wel dat er fouten zijn gebeurd maar wat ik ook heb gemerkt is het volgende: faktuur wordt opgemaakt met twee verschillende dingen: aan de ene kant het materiaal (stopkontacten, kabels enz) met daarop 21% en anderzijds de werkuren aan 6%
ik denk dat dit fout is: alles moet toch op 6% ?? (maatregel overheid om het zwarte werk te verlagen: alles op 6%)
bedankt
cathy

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 06 nov 2017 14:22

Of wel het ene tarief voor alles, ofwel het andere voor alles.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 06 nov 2017 14:24

Het zijn renovatiewerken op een huis van meer dan 20 jaar dus 6% Lijkt mij dus logisch

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 06 nov 2017 14:24

Het zijn renovatiewerken op een huis van meer dan 20 jaar dus 6% Lijkt mij dus logisch
Juist.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 06 nov 2017 16:24

Weer zo'n aannemer, die denkt een paar euro's te verdienen op de kap van een naïeve klant.

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

#13 , 08 nov 2017 11:20

Bedankt maar ik moet wel iets uitleggen: ik moest verhuizen door mijn invaliditeit (ik had te hard gewerkt en kreeg burn out) ik zit dus in een "zwakke situatie" waar ik de dingen moeilijk kan vatten. hierdoor moet die conformiteit gebeuren en dus koos ik voor die vakman maar hij leek té goedkoop om waar te zijn. nu heb ik (door mijn vorming) aangeboden om een compromis te sluiten. de volgende problemen hebben zich voor gedaan gedurende de eerste werken:
zijn assistent breekt een antieke lamp (mijn verzekeraar heeft hierbij gevonden dat de vakman een "geste" moet doen)
na de inspectie, en vertrek vakman heb ik geen verwarming meer: ik laat dus de verwarmingsinstallateur komen: hij zoekt en vindt dat er geen electriciteit meer doorkomt: het is bij de centrale dat hij het probleem vind dus kosten
ik ben dus verplicht geweest om nu een compromis op te maken: ik kan die dingen niet zomaar laten voorbijgaan. maar het is het klassieke scenario. Die vakmensen laten zich nooit doen en weigeren vaak een compromis. :evil:
ik stel dus voor om dit compromis op te sturen? of gewoon een brief met aanmaning?
het voorgestelde compromis bevat:
een voorstel met een "grensbedrag" die niet mag overschreden worden en die hoger ligt dan het eerste bestek :?
dat hij alleen komt zonder assistent (want bij eerste werken indruk dat hij meer aan telefoon zat en assistent liet werken met voorstel om een hand toe te steken in geval van nood
kosten van inspecteur voor zijn rekening gezien hogervermelde kosten van kapot maken lamp en verwarming
geen tariefverhoging en getekende notitie van uren per dag om problemen te vermijden
betaling van saldo faktuur na bezoek inspecteur
ik vrees dat dit wel een zure pil wordt voor een macho man :D
wat alsl ie niet wil bemiddelen?
1. aangetekende brief?
2. daarna ingebrekestelling??
3. advocaat in geval geen result of direct vrederechter met deurwaarder? (in andere landen eu wordt deurwaarder aangesteld om gebreken in huis waar te nemen het gaat uiteindelijk wel om electriciteit
cathy

KJ86
Berichten: 2662

#14 , 08 nov 2017 15:19

Heb je een contract (overeenkomst) met de elektricien dat er een volledige installatie wordt afgeleverd die AREI-conform is voor het bedrag van de offerte.
Indien ja, moet de aannemer, de gebreken wegwerken.
Indien nee, zal je de offerte moeten vergelijken met de geleverde prestaties en dan oordelen of hetgeen dat overeengekomen is, effectief uitgevoerd is.

Het voorbeeld dat je aanhaalt van de lamp in de badkamer, als die niet voorzien is in de offerte, moet de elektricien die ook niet leveren.
Als er niet voorzien is in de offerte dat de zekeringkast volledig vernieuwd wordt, mag je dat ook niet verwachten.

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

#15 , 08 nov 2017 15:59

In het bestek staat twee keer: conformiteit
en "het conform maken op volgend adres gebaseerd op rapport van inspecteur met de elektrische technische zaken waar ik niets aan snap. het is toch duidelijk anders kan elke vakman maar van alles zetten op bestek en daarna zeggen: sorry maar stond niet in bestek
het gaat hier over "het conform zetten" met alle elementen in zijn bezit. hij ziet de situatie, krijgt de pv over de problemen het is toch niet aan mij om te zeggen wat er moet gebeuren???
en ik besef ook dat ik betaald heb voor een schema dat ik nooit kreeg :roll:

Terug naar “Aanneming”