Hallo iedereen,
Ik stel hier even de vraag voor wat meer info, want ik heb deze vraag al meermaals verstuurd naar onze advocaat maar heb nog steeds geen deftig antwoord.
Mijn man is zelfstandige. Hij werkt voor een hoofdaannemer die op zijn beurt werkt voor de bouwheer. Mijn man werkt dus in onderaanneming. Er is een contract opgesteld, het onderaannemingscontract. Er werd altijd afgesproken dat wij eerst een uurregistratie gingen doormailen en daarop de goedkeuring zouden krijgen, zodat wij de factuur kunnen opmaken. De eerste facturen werden goedgekeurd en we kregen een uiterste betaaldatum van hen. In het contract staat er 30 werkdagen. Zij gaven ons een datum van betaling maar toen na die datum niet werd betaald belde ik hen. Zij zeiden dat ze nog niet over tijd waren want dat er in het contract 30 WERK dagen stond. En dat namen ze dus letterlijk. Van maandag tem vrijdag en geen feestdagen ingerekend. Ok, in orde, konden we weinig tegen doen. Maar toen ook na die wettelijke 30 werkdagen geen betaling kwam hebben wij een advocaat ingesteld voor een procedure op te starten. Dan kreeg ik elke keer als ik bel te horen dat ze die week gingen betalen. Want, volgend excuus komt eraan, hun boekhouding werkt maar 2 dagen in de week ( En dat voor zo een bedrijf!) en dat het dus die werkdagen waren dat werden geteld. Ja dat vonden wij wat overdreven, want 2 dagen in de week dan zijn we maanden verder en dat is echt niet wettelijk. Werkdagen zijn dagen van maandag tem vrijdag. Anders kan iedereen maar zeggen dat ze 1 dag in de week werken. Onze advocaat gaf ons gelijk en ging e procedure verder. Maar onze advocaat zei wel dat hij de werken niet mag stilleggen omdat er boetes etc... werden in het contract opgesteld wegens vertraging. Wij zijn nu bijna juni en wachten op facturen van februari om te betalen. Wij hebben veel materiaal aangekocht daarvoor en deze zijn reeds allemaal al betaald. Omdat wij een faillissement willen vermijden konden wij niet anders dan andere werken aanvaarden. Aangezien die hoofdaannemer eiste dat mijn man alle dagen op de werf zou aanwezig zijn, konden wij dat niet meer bolwerken. Ondertussen moet dat bedrijf al 80.000 euro betalen waarvan veel materiaal is. Wij willen de werken stopzetten zeker omdat dit over meer dan 1 factuur gaat. Maar er staat niks in dat onderaannemingscontract over het feit wat er gebeurd als de hoofdaannemer niet betaald. Maar er moet toch iets wettelijk hierover zijn? De gerechtelijke procedure word morgen opgestart, aangezien ze tijd hadden tot verleden week woensdag om op zijn minst al 60.000 euro te betalen. Wij kunnen toch moeilijk werken tot wij failliet worden voor een firma die niet betaald. De laatste facturen met uurregistratie hebben wij ook geen goedkeuring meer van ontvangen maar ook geen reactie van protest.
Weet er hier iemand misschien hoe dit wettelijk zit? Kan mijn man de werken opschorten of zelfs het onderaannemingscontract laten ontbinden door wanbetaling? Dit gaat niet meer over paar dagen over tijd maar echt al weken. Rare en belachelijke is wel, dat wij emails krijgen van hen dat hij dringend werken moet uitvoeren op de werf, en dat hij alle dagen minstens 10 uur op de werf word verwacht. Maar een woord over de facturen word nooit gerept. Als ik een email stuur over de facturen word er nooit op geantwoord. Ik heb dringend advies nodig, misschien dat iemand dit hier al meegemaakt heeft. Er moet toch iets wettelijks bestaan? Ik heb dit ook al 3 maal gevraagd aan onze advocaat maar krijg er nooit een deftig antwoord op.
Alvast bedankt