Hoofdaannemer betaald niet, wat kan ik doen?

stephanie1988
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoofdaannemer betaald niet, wat kan ik doen?

#1 , 29 mei 2017 14:46

Hallo iedereen,

Ik stel hier even de vraag voor wat meer info, want ik heb deze vraag al meermaals verstuurd naar onze advocaat maar heb nog steeds geen deftig antwoord.

Mijn man is zelfstandige. Hij werkt voor een hoofdaannemer die op zijn beurt werkt voor de bouwheer. Mijn man werkt dus in onderaanneming. Er is een contract opgesteld, het onderaannemingscontract. Er werd altijd afgesproken dat wij eerst een uurregistratie gingen doormailen en daarop de goedkeuring zouden krijgen, zodat wij de factuur kunnen opmaken. De eerste facturen werden goedgekeurd en we kregen een uiterste betaaldatum van hen. In het contract staat er 30 werkdagen. Zij gaven ons een datum van betaling maar toen na die datum niet werd betaald belde ik hen. Zij zeiden dat ze nog niet over tijd waren want dat er in het contract 30 WERK dagen stond. En dat namen ze dus letterlijk. Van maandag tem vrijdag en geen feestdagen ingerekend. Ok, in orde, konden we weinig tegen doen. Maar toen ook na die wettelijke 30 werkdagen geen betaling kwam hebben wij een advocaat ingesteld voor een procedure op te starten. Dan kreeg ik elke keer als ik bel te horen dat ze die week gingen betalen. Want, volgend excuus komt eraan, hun boekhouding werkt maar 2 dagen in de week ( En dat voor zo een bedrijf!) en dat het dus die werkdagen waren dat werden geteld. Ja dat vonden wij wat overdreven, want 2 dagen in de week dan zijn we maanden verder en dat is echt niet wettelijk. Werkdagen zijn dagen van maandag tem vrijdag. Anders kan iedereen maar zeggen dat ze 1 dag in de week werken. Onze advocaat gaf ons gelijk en ging e procedure verder. Maar onze advocaat zei wel dat hij de werken niet mag stilleggen omdat er boetes etc... werden in het contract opgesteld wegens vertraging. Wij zijn nu bijna juni en wachten op facturen van februari om te betalen. Wij hebben veel materiaal aangekocht daarvoor en deze zijn reeds allemaal al betaald. Omdat wij een faillissement willen vermijden konden wij niet anders dan andere werken aanvaarden. Aangezien die hoofdaannemer eiste dat mijn man alle dagen op de werf zou aanwezig zijn, konden wij dat niet meer bolwerken. Ondertussen moet dat bedrijf al 80.000 euro betalen waarvan veel materiaal is. Wij willen de werken stopzetten zeker omdat dit over meer dan 1 factuur gaat. Maar er staat niks in dat onderaannemingscontract over het feit wat er gebeurd als de hoofdaannemer niet betaald. Maar er moet toch iets wettelijk hierover zijn? De gerechtelijke procedure word morgen opgestart, aangezien ze tijd hadden tot verleden week woensdag om op zijn minst al 60.000 euro te betalen. Wij kunnen toch moeilijk werken tot wij failliet worden voor een firma die niet betaald. De laatste facturen met uurregistratie hebben wij ook geen goedkeuring meer van ontvangen maar ook geen reactie van protest.

Weet er hier iemand misschien hoe dit wettelijk zit? Kan mijn man de werken opschorten of zelfs het onderaannemingscontract laten ontbinden door wanbetaling? Dit gaat niet meer over paar dagen over tijd maar echt al weken. Rare en belachelijke is wel, dat wij emails krijgen van hen dat hij dringend werken moet uitvoeren op de werf, en dat hij alle dagen minstens 10 uur op de werf word verwacht. Maar een woord over de facturen word nooit gerept. Als ik een email stuur over de facturen word er nooit op geantwoord. Ik heb dringend advies nodig, misschien dat iemand dit hier al meegemaakt heeft. Er moet toch iets wettelijks bestaan? Ik heb dit ook al 3 maal gevraagd aan onze advocaat maar krijg er nooit een deftig antwoord op.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stephanie1988
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2017 14:48

PS: Onze advocaat heeft al een rechtstreekse invordering gedaan naar de bouwheer, maar alle facturen tot nu toe, zijn al betaald naar de hoofdaannemer. De toekomstige facturen kunnen wel rechtstreeks naar ons komen maar nu kunnen wij dit dus niet toepassen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2017 15:09

U contract spreekt op de hoofdaannemer en niet op de bouwheer, die moet je niks betalen, het is de hoofdaannemer die je moet betalen, als er op een factuur 30 dagen staat dan zijn dit kalenderdagen, allez bij normale handelaren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

stephanie1988
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2017 15:43

Er bestaat een wetgeving dat u een rechtstreekse invordering kan doen naar de bouwheer. Ik heb deze wetgeving opgezocht en dit bestaat dus echt anders zou onze advocaat dit ook niet doen. Zoek maar op internet. Dit is enkel voor in de bouw als ik mij niet vergis. U kunt 1 stap overslaan dus in dit geval slaan wij de hoofdaannemer over en gaan wij bij de bouwheer. Probleem is wel, als de bouwheer alle openstaande facturen al betaald heeft naar de hoofdaannemer dan kunnen wij daar niks meer mee doen. In het onderaannemingscontract staat er degelijk 30 werkdagen. Daar kan volgens onze advocaat dus over gediscussieerd worden omdat werkdagen kan gezien worden van maandag tem vrijdag (ook al werkt mijn man op zaterdag daar). Maar dat hij dan zegt dat zijn boekhouding maar 2 dagen werkt is natuurlijk zever en niet wettelijk. Dit alles weet ik van onze advocaat en via mijn beste vriend google door wetten te gaan opzoeken. Maar ik wil hier enkel weten of iemand iets meer weet over de ontbinding van het onderaannemingscontract door wanbetaling. Kan dit zonder de boeteclausule die daarin werd opgenomen?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 mei 2017 15:45

Laat eens nakijken hoe het zit met de financiële toestand van de hoofdaannemer. Mogelijks stevent hij op een faling af.
Heb het ooit meegemaakt dat 3 van mijn aannemers, die voor eenzelfde hoofdaannemer werkten, ook failliet gingen, nadat een hoofdaannemer waarvoor ze gezamenlijk werkten, op de fles ging. Voor mij geen pretje om op korte termijn andere betrouwbare aannemers te vinden.

stephanie1988
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2017 16:11

Financiele toestand van de hoofdaannemer weten wij al. Hij heeft schulden bij RSZ en belastingen. Maar als we daarover vraagde zeiden ze dat ze een afbetalingsplan hadden en alles onder controle hadden. Dit blijkt, na onderzoek van onze advocaat, niet waar te zijn. Ze hebben inderdaad wel een afbetalingsplan lopen bij beide, maar ze hebben al verschillende malen te laat betaald waardoor RSZ ook moeilijk gaan doen is over het afbetalingsplan. Onlangs hoorde ik zelfs dat er nog personeel die daar zelf werkt nog loon zou moeten krijgen. Dat ze failliet zullen gaan daar moeten we dus zeker rekening mee houden. Maar moeten wij dan nog altijd voor hen werken? Kunnen wij niks vinden in de wetgeving waardoor wij dit onderaannemingscontract kunnen gaan opschorten of opzeggen waardoor wij niet meer verpicht daar alle dagen moeten gaan werken? Er moet toch iets zijn? Volgens onze advocaat (wel paar weken geleden ) moet hij daar blijven werken omdat in het contract iets staat van boetes als de werken achterlopen. Maar als ze blijven weigeren te betalen door niet willen of niet kunnen, zijn wij toch niet verplicht daar te blijven werken contract of niet??

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mei 2017 16:20

Waarom heeft je advocaat hen nog niet gedagvaard in kortgeding???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”