Aanrekenen voor offerte?

MissJen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanrekenen voor offerte?

#1 , 24 mei 2017 19:32

Wij hadden een schadegeval in onze tuin door een lekkende vijver van een hogergelegen buur. Dit dient gerepareerd te worden, en voor de verzekering hadden wij een offerte nodig, dus contacteerden een tuinaannemer in de buurt, met de bedoeling nadien de werken door hem te laten uitvoeren. Deze kwam langs, heeft geen metingen van de oppervlakte van de schade of niks gedaan, en was na 10 min al weer weg. Na 2 weken ontvingen wij de offerte, we waren wat teleurgesteld over hoe vaag deze was, hierover maakte de verzekering later zelfs ook een opmerking, maar Ok. Ondertussen wachtten we op de afhandeling van dit dossier, en kregen we van de aannemer ineens een factuur voor het opmaken van de offerte in de bus. Hierover was op voorhand niks vermeld, noch schriftelijk, noch mondeling. Ook op hun website staat hierover niks vermeld, enkel dat je hen kan contacteren voor een gratis offerte. Ik vind dit dus niet correct, op zijn minst had dit toch op voorhand moeten meegedeeld worden? Hoe zit het wettelijk? Ik stuurde de firma een email om te zeggen dat ik hiermee niet akkoord ging, maar ondertussen kreeg ik wekelijks nog 2 herinneringen en ten slotte vandaag een aangetekende brief: een ingebrekestelling van een incassobureau. Dus mijn vraag is: ben ik wettelijk verplicht deze factuur te betalen of niet? Alvast bedankt voor de raad, Jennifer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mei 2017 20:05

Tenzij dit in zijn algemene voorwaarden staat, moet je niets betalen. Stuur die incasso een vriendelijk briefje met een screenprint van hun site waarop staat dat de offertes gratis zijn, en vraag aan de incasso ook een kopie van uw bestelbon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2017 20:07

dit gaat de volgende jaren een verkeerde kant op !

Gisteren op soap thuis TV was dit ook het onderwerp !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2017 20:25

Tenzij iets specifieks anders is overeengekomen, geldt als algemeen gebruik:
- offertes van experten zijn betalend
- offertes van aannemers zijn zonder vergoeding (worden beschouwd als kosten voor het winnen van klanten)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2017 20:26

Tenzij dit in zijn algemene voorwaarden staat, moet je niets betalen. Stuur die incasso een vriendelijk briefje met een screenprint van hun site waarop staat dat de offertes gratis zijn, en vraag aan de incasso ook een kopie van uw bestelbon.
En dan nog moet je die algemene voorwaarden vooraf gekregen hebben.
Als het gewoon op de website staat, dan kan je nog betwisten. Je kunt toch niet verplicht worden om de website te raadplegen (er bestaat ook nog zoiets als telefoonlijsten en gouden gids). Informatieplicht van de aannemer lijkt mij hier te primeren boven de onderzoeksplicht van de potentiële klant.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

bleutinum
Berichten: 28

#6 , 25 mei 2017 08:14

ik heb hetzelfde meegemaakt met een offerte voor een verwarmingsketel en raad gevraagd aan een juriste, eerst een aangetekende brief gestuurd, dat ik niet akkoord ging.
Ik kreeg een brief met tegenargumenten, dan op raad van de juriste een tweede brief gestuurd met de boodschap dat ik deze factuur zeker niet zou betalen. het ging om een bedrag van 50 € +btw ,en ondertussen (2 jaar ) niets meer vernomen,

MissJen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2017 11:59

Super, had al zo'n vermoeden! Bedankt allemaal voor jullie reacties. :) Ik ga inderdaad eerst en vooral een brief sturen naar dat incassobureau en ook aangetekend naar de firma zelf, en hou jullie op de hoogte.

Terug naar “Aanneming”