verplichte blanco oplevering van nieuwbouw

thompson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verplichte blanco oplevering van nieuwbouw

#1 , 27 apr 2017 17:17

Binnen enkele dagen hebben we de voorlopige oplevering van een nieuwbouwwoning die we in een project hebben gekocht. De aannemer heeft ons via een aangetekend schrijven hiervan op de hoogte gebracht. In dit aangetekend schrijven staat echter vermeld dat de voorlopige oplevering enkel blanco zal gebeuren en dat wanneer we niet bereid zijn om een blanco oplevering te aanvaarden (bijvoorbeeld om wille van een paar kleine foutjes) de voorlopige oplevering zal worden uitgesteld tot deze in orde zijn gemaakt en we opnieuw uitgenodigd worden.

Vermits we volgens de beloftes van de makelaar (maar niet volgens getekend compromis waar de afgesproken dagen altijd heeeel ruim worden gezet ) al bijna een half jaar hadden moeten wonen zitten wij ondertussen toch met een grote tijdsdruk. Onze grote vrees is dus bijvoorbeeld dat er bijvoorbeeld kleine dingen zijn zoals een barstje in een raamkozijn, dat op zich geen belemmering is tot bewoning, maar wel meerdere maanden kan duren voor het is hersteld.

De bouwheer heeft op zich nog tot tijd tot oktober voor oplevering zonder schadevergoeding (zegt hij toch zelf; het is echt moeilijk na te rekenen). Maar hij heeft zelf de voorlopige oplevering aangekondigd via een aangetekend schrijven... is hij dan niet verplicht binnen een bepaalde termijn op te leveren (blanco of niet) zolang er geen grote fouten zijn die de bewoning in de weg zouden staan?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 apr 2017 18:27

Klassieke truuk van de foor.
Termijnen narekenen.
Stok achter de deur: zolang geen oplevering ook geen saldo voor de verkoper.
Heb je voorschotten moeten betalen?
Indien de overeenkomst is opgesteld als een optie, kan je mogelijk dreigen met het opblazen van de overeenkomst (optie niet lichten). Maar projectbeheerders weten natuurlijk dat je dat eigenlijk niet wil.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 apr 2017 19:55

Eens de blanco oplevering gedaan, alle gebreken en onvolkomenheden op papier zetten, eventueel met de hulp van een extern architect of bouwkundige, en dat aan de aannemer aangetekend laten geworden. Je kan simpelweg vermelden dat deze gebreken vermoedelijk over het hoofd werden gezien bij de oplevering. Vergeet ook niet een termijn voor herstelling te vermelden, en betaal zeker niets meer alvorens alles OK is.

Reclame

thompson
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2017 20:24

Voorlopige oplevering zal natuurlijk pas plaatsvinden als we alle facturen betaald hebben. We betalen het laatste deel met bankcheque op het moment zelf zodat we toch nog een beetje druk kunnen uitoefenen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2017 00:17

Als je vooraf stortingen hebt moeten doen, dan geldt de Wet Breyne.
Wat betekent dat je wel kan terugvallen op de 10-jarige aansprakelijkheid voor ernstige gebreken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanneming”