Verschil tussen offerte en eindfactuur

Ann-999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verschil tussen offerte en eindfactuur

#1 , 29 mar 2017 12:08

Hey iedereen

Wij hebben een schilder laten komen.
Er zijn heel wat problemen maar ik wil eens horen ofdat 1 aspect al normaal is.
Op basis van een offerte hebben wij deze person laten komen. Nu blijkt dat hij bij het opmaken van zijn factuur een fout heeft ontdekt.
Hij heeft een detail factuur gemaakt met daarop de verschillende ruimtes met hun vierkante meter.
Bij de hal heeft hij blijkbaar de eenheidsprijs vergeten te vermelden. Bewust of onbewust (na alles denken wij heel bewust)
Maar mag hij nu dit nog aanrekenen op zijn factuur? Uiteindelijk hebben wij ondertekend voor een totaal prijs van 2300 en opeens komt hier eventjes 500 euro bij.

Kan dit zomaar?

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 29 mar 2017 13:34

Als jullie een offerte gekregen hebben voor bvb "schilderen van eetkamer, salon, keuken en hal, totaalprijs 2.300€" dan heb je grote kans gelijk te halen.

Heb je echter een offerte in de zin van:

Code: Selecteer alles

Eetkamer 20m2 a 50€ = 1000€ Salon 16m2 a 50€ = 800€ Hal m2 a = Keuken 10m2 a 50€ = 500€ Totaal = 2300€
Jah, dan is het vrij duidelijk dat de prijs van de hal hier niet in zit.

Het hangt m.a.w. m.i. sterk af van de manier waarop de offerte opgesteld is.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Ann-999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2017 15:51

Hey bedankt voor uw reactie.
Er staat inderdaad
muren living 93.18 x 17
hall plafond 9.04 x 17
hall muren 29.90 .....
maar dan staat er ook nog eens trappenhall plafond en muren,
de vierkante meter staat wel vermeld maar de rest niet. ik heb daar toen niet bij stil gestaan omdat ik de indruk had dat dit samen was met die trappenhal en eventueel een optelling.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2017 15:57

Zoals Milo92 reeds schreef als de offerte zo opgemaakt is zal je die 500€ moeten betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ann-999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2017 16:05

dus eindtotaal heeft dan geen belang?
Nu het volgende: hij heeft de keuken niet afgewerkt, dit staat wel op de offerte, maar toch eist hij al de betaling van de factuur kan dit?

Ann-999
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2017 16:16

Kan ik een detail van de gepresteerde uren en materiaal eisen van hem?
Wij vermoeden namelijk ook dat hij geen 3 lagen heeft gebruikt (terwijl dit op zijn offerte staat).
( Ja er zijn dus wel wat meer rare dingen dan enkel het verschil tussen de factuur en offerte, spijtig genoeg)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mar 2017 18:25

Volgens mij gaat het hier over aanneming tegen volstrekt vaste prijs (absoluut forfait - art. 1793 BW).
Dit is het geval als aan 3 voorwaarden voldaan is:
1. aanneming van een bouwwerk. De meerderheid van rechtspraak en rechtsleer oordeelt dat dit enkel gaat over de werkelijke oprichting van een gebouw. A. Van Oevelen* stelt echter dat deze interpretatie terecht als te eng en streng exegetisch van de hand wordt gewezen door een minderheid van de auteurs en dat het eveneens gaat over de afwerking/verandering/verbetering van een bestaand gebouw. Bv. schilderwerk, elektriciteitswerk.
2. volstrekt vaste prijs (dus niet onderhevig aan een afrekening in min of meer, als de bouwheer verandering of wijzigingen zou bevelen).
3. een met de bouwheer vastgelegd en overeengekomen plan: het plan moet voldoende gegevens bevatten om de aannemer in staat te stellen zich een idee te vormen van de omvang van het uit te voeren werk en de kwaliteit en hoeveelheid van de te gebruiken materialen.

De aanneming tegen volstrekt vaste prijs betekent dat de prijs vastligt (voor het afgesproken werk). De aannemer mag geen prijsverhoging vragen wegens stijging arbeidslonen, prijzen van materialen, meer werk of meer materialen moeten gebruiken. Evenmin kan hij een prijsverhoging vragen als hij zich vergist heeft bij het opmaken van het bestek.
Omgekeerd kan de bouwheer ook geen vermindering vragen wegens daling van de prijzen of als het werk eenvoudiger was dan voorzien.

Het is daarbij wel mogelijk dat er per contract afgeweken wordt van deze principes. Maar dan moet het wel op papier staan.

Je kan m.i. aldus volstaan met de storting van de overeengekomen prijs (onder voorbehoud van een contractueel afwijkende bepaling) en hierbij verwijzen naar de aanneming tegen volstrekt vaste prijs.
Het is dan aan de aannemer om hard te maken dat dit niet het geval is.
De eerste voorwaarde is dus stof voor discussie.

*A. VAN OEVELEN, Bijzondere overeenkomsten, Antwerpen, Universitas, 2016-2017, 200.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 17 apr 2017 22:43

Er is helemaal geen vaste prijs !!! Hij heeft alleen vermeld hoeveel M2 hij zou schilderen in de hall niet hoeveel 2M die hall was
U was dus beter af geweest indien er had gestaan schilderen hall, trapzaal, eetkamer etc etc etc. Nu is er een beperking door het vermelden van het aantal M2. bewust of onbewust dat zal u moeten bewijzen. Maar als een rechtbank zal zien staan op papier zoveel M2 en geen meter meer dan zal datgene wa top paier staat van tel zijn.
Enige voordeel van twijfel u zou kunnen hebben is dat de schilder u niet heeft gevraagd of hij de rest ook mocht schilderen. Dan maakt u kans dat de rechter zegt Ach meneer de schilder u hebt dat niet gevraagd en toch gedaan dus ...... juist een juridisch steekspelletje........ Neem dus maar best elk de helft voor uw rekening want speleltjes voor de rechtbank zullen beiden véééééél meer kosten

Bovendien maakt TS ook fout tussen een éenheidsprijs" en een forfetaire prijs. De eenheidsprijs is de prijs per eenheid dat is in dit geval hier de prijs per vierkante meter en ik vermoed dat die 17 het getal is waarvan sprake. De forfetaire prijs is de alles omvattende prijs waar niet kan worden van afgeweken.
Maar gezien hier een rekenformule per eenheidsprijs is gehanteerd en we nergens geen forfetaire prijs zien staan vrees ik beetje voor TS. Want zelfs een totaalprijs onderaan is geen totaalprijs als er voorafgaand vermelding is van aantalen (M2) en eenheidsprijzen. Zelfs als er een totaalprijs is gemaakt en die wijkt af van de berekening M2 x eenheidsprijs kan rechter oordelen dat het hier om een verschoonbare rekenfout gaat.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”