GEVELRENOVATIE: AANNEMER VEEGT ZIJN VOETEN...

condor2300
Topic Starter
Berichten: 12

GEVELRENOVATIE: AANNEMER VEEGT ZIJN VOETEN...

#1 , 27 mar 2017 21:54

Ik heb onlangs een gevelrenovatie laten doen, en ben dus niet tevreden over het bereikte resultaat.

Ik heb 2 x een voorschot betaald van +/- € 8500,- en er rest nu nog een bedrag van +/- € 6000,-

Men is aan de werken begonnen in oktober 2016, maar er werd nauwelijks 'gewerkt', af en toe kwamen ze enkele uurtjes werken en dan waren ze weer weg. Ik heb tot hiertoe niks anders moeten doen dan bellen, smssen, gedetailleerde emails met foto's gestuurd, etc...
Telkens werd er vanalles beloofd... Het eindresultaat is niet echt wat ik er van verwacht had...

1) Er zijn een aantal werken niet uitgevoerd zoals opgegeven in de prijsofferte en de eindfaktuur.
Zo staat er in de prijsofferte en eindfaktuur dat de oude vensterbanken moesten uitgebroken worden en opgevuld met isolatie...
2) Ook de gebruikte materialen stemmen niet overeen zoals in de eindfactuur (pvc vensterbanken ipv blauwsteen, isolatie gebruikt van 80mm ipv 100mm,...)
3) Overal had ik vooraf nieuwe ramen laten plaatsen... deze zijn besmeurd met crepi en slecht, slordig, opgekit (plakboel dus)
4) De bezetting op de isolatie is slordig aangebracht, men heeft er niet overal een primer opgezeit, en de crepi is ook slordig aangebracht......

Kortom, het eindresultaat is amateurswerk.

Ik denk erover om het laatste deel van de eindfaktuur niet te betalen.
Eigenlijk zou ik nog een schadevergoeding willen eisen voor het feit dat ze mijn nieuwe ramen niet hebben afgeplakt en besmeurd en slordig opgekit...

Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 27 mar 2017 21:56

Factuur inderdaad niet betalen maar aangetekend protesteren, met als reden dat de uitgevoerde werken niet in overeenstemming zijn met het vooropgestelde eindresultaat.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2017 23:37

Betalen is akkoord gaan met de werken zoals overeengekomen. Dus dat is niet onmiddellijk de optie.
Voor een aanneming van werk kan je de uitvoering in natura (de uitvoering van de werken) maar door een ander persoon op (meer)kosten van de onwillige aannemer laten doen mits voorafgaande toestemming van de rechter. Hierop bestaan ondermeer een uitzondering m.b.t. aanneming van werk:
- vooraf in gebreke stellen
- een laatste redelijke termijn (bv. 1 maand?) toekennen om de werken alsnog zoals afgesproken uit te voeren
- de stand van zaken op tegensprekelijke of gerechtelijke wijze laten vaststellen.
Als hieraan voldaan is, dan wordt aangenomen dat je ook zonder rechterlijke beslissing een andere aannemer kan aanstellen zonder zelf de contractbreuk veroorzaakt te hebben.

Je kan de aannemer dus in je aangetekend schrijven uitnodigen om de vaststellingen te komen doen. Als je al foto's toevoegt dan kan hij alvast moeilijk de staat van de werken betwisten. Reageert hij niet, dan heb je een bijkomend argument betreffende zijn onwil om de problemen op te lossen. Komt hij wel, zet dan alles goed op papier en laat hem mee tekenen, of neem desnoods het gesprek op als extra bewijs.

Als de aannemer te kennen heeft gegeven de werken niet te zullen uitvoeren, of hij is kennelijk onbekwaam of te kwader trouw, dan zijn dit eveneens redenen om de opdracht te gunnen aan een andere aannemer en de meerkost te verhalen op de oorspronkelijke aannemer. Zorg in dat geval zeker dat je over alle bewijzen beschikt om dergelijke stelling in te nemen.

Via een rechter is een meer zekere - maar ook wel tragere en duurdere - weg.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Aanneming”