Prijs en afspraken

Floris2010
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Prijs en afspraken

#1 , 04 mar 2017 11:33

Goeie morgen,

Ik zit in mijn verbouwingen en heb voor een aantal zaken een aannemer gevraagd.
1 van zijn opdrachten was het gieten van een betonplaat met bewapening voor 40m2.
Ik herinner mij nog zeer goed dat hij bij zijn offerte gezegd heeft dat hij 20cm betonplaat zou gieten en de offerte lag dus goed kwa prijs.
In zijn offerte spreekt hij niet over de dikte maar gewoon over de oppervlakte. (Ik had die dag nog een offerte en die persoon zou maar 15cm beton storten, daardoor weet ik nog zeer zeker dat hij 20cm zou storten)
Als ik de zavel en grond heb uitgegraven voor 20cm beton te storten komt de aannemer eens kijken en beweert dan dat hij maar 10cm beton heeft voorzien in zijn offerte. Hij zegt dan dat hij 20 zal storten maar dat de meerprijs daarvan ten mijnen laste is. Ik vraag hem eens te berekenen hoeveel dat precies meer als zijn maar daar krijg ik geen antwoord op. Ik zeg tegen hem dat de prijs van beton tussen de 90 en de 110 euro kost per kuub en vraag of die pomp ook per kuub kost. Nee zegt hij dat kost niks extra want dat is kwa tijd hetzelfde. Hij meet niets op en ik vraag nog of dat stukje dat uitspringt niet meer is dan zijn berekende 40m2 want ik kom nl aan 42m2. Dat speelt allemaal geen rol zegt hij, ik bestel 8 kuub beton en als hij nu maar 18 dik ligt of 20 da gaat geen verschil maken. De dag van betonpompen is daar en als ze nog een 10m2 moeten doen is opeens de camion leeg. De aannemer begint onmiddellijk te zeggen dat ik achteraan 4cm te diep had uitgegraven en dat er daardoor te weinig beton is en dat de camion nu nog 2 kuub moet bijhalen en dat dit ook naar mij zal doorgerekend worden. Nu krijg Ik mijn eindfaktuur van de werken en in eerste instantie had ik op mijn offerte 1560 euro staan voor het gieten van betonplaat 40m2 met bewapening. In zijn afrekening spreekt hij nog steeds over het gieten van betonplaat 40m2 met bewapening maar hij vraagt dan 3130 euro. Ik bel hem en hij zegt, ik heb mijn prijs per kuub en heb u al een mooie korting gegeven want ik heb voor u 10 kuub ipv 4 kuub nodig gehad. Ikzelf reken die 6 kuub aan 110 per kuub 660 euro en eventueel nog een werkuur. Ik dacht dat dit grapje mijn dus 700 max 750 euro ging kosten. Hij heeft trouwens ook maar 1 keer bewapening gelegd en plastiek.
Nu mijn vraag kan ik best gewoon betalen of heb ik hier ergens rechten. Zowel op offerte als factuur staat betonplaat storten met bewapening voor 40m2 allen het bedrag is op 30 euro na verdubbeld.
En van wat we mondeling overeengekomen zijn heb ik geen bewijs van maar hij ook niet. Ik bedoel we waren bij maken offerte echt 20cm overeen gekomen maar ik kan dat niet bewijzen. En ik heb ook niets moeten tekenen voor die extra's die volgens hem dan niet in zijn offerte waren berekend. Mocht hij nu een eerlijke meerprijs vragen was er voor mij geen probleem maar het dubbele?
Wat kan ik best doen en welke rechten heb ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 mar 2017 12:36

Tenzij je kan bewijzen dat hij 20 cm beloofd heeft, sta je nergens.
Waarvoor moet die betonplaat dienen? Een gewapende plaat van 15 cm is meestal al voldoende om 1 bouwlaag te kunnen dragen of een veranda. Het is trouwens de wapening die de sterkte bepaald, niet de dikte van het beton

Floris2010
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2017 12:42

Of ik nu voldoende had met 10, 15 of toch 20cm is geen discussie daar de betonplaat reeds gegoten is. Het is alleen de meerprijs die ik super veel vind.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2017 12:57

Het probleem is dat u uitgegraven heeft !

40m² is inderdaad maar 8 kub en in werkelijkheid heeft je 10 kub verbruikt, dus je heeft op plaatsen te diep gegraven, Ik weet als je geen professionele laser heeft dat het zeer moeilijk is om dit juist te doen, en de aannemer zal wel zijn paraplui opsteken als het tot een confrontatie komt!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2017 19:53

Het probleem is dat u uitgegraven heeft !
Nee, het probleem is dat de aannemer zo dom is geweest om geen dikte of een volume in zijn offerte te vermelden. De TS heeft exact gekregen wat er op de offerte vermeld staat, en kan dus gewoon de factuur betwisten en enkel het initieel afgesproken bedrag betalen. Aannemer heeft geen poot om op te staan.

Floris2010
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2017 20:38

Daar dacht ik ook aan. Hoe moet ik zo'n factuur betwisten? Het is niet het enige dat ik met hem heb voor gehad daarom wil ik hem eigenlijk niet alles gunnen. Ik bedoel daarmee ik had via ingenieur laten uitrekenen welke paal er onder mijn poutrel moest komen en dat was een 8mm dikke en die fundering moest nog nagekeken worden tijdens werken. Aannemer zet een paal en kijkt fundering niet na. Ik graaf fundering uit en blijkt dat deze maar 8cm beton is en de rest gemetste stenen. Ik bespreek dit en aannemer zegt ik geef garantie op mijn paal op die fundering wil je het anders, haal paal dan weg giet andere fundering en laat hem terug vast lassen. Ik heb dan toch voor het zekere gekozen en paal weg gehaald bleek paal zelfs maar 6mm te zijn. Zijn uitleg was "das even sterk" en achteraf bleek zijn ijzerhandel geen 8mm tr hebben en was dat de reden. Heb toen zelf 10mm gaan halen omdat mijn ijzerhandelaar ook geen 8 op stock had en deze zelf moeten zetten en zelfs moeten betalen om deze te komen lassen. Heb dus al kosten genoeg gehad van deze man dus met die beton wil ik hem niet zomaar zijn gang laten gaan.

Terug naar “Aanneming”