renovatiewerken (slecht uitgevoerd)

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

renovatiewerken (slecht uitgevoerd)

#1 , 02 feb 2017 18:26

hallo,
in november 2015 heeft mijn zoon een aannemer laten komen voor renovatie van badkamer en elektriciteit. De aannemer maakte "een mondeling bestek" voor de twee werken en wou dit werk uitvoeren "in het zwart"
na veel getreuzel gaat hij akkoord, en werken worden uitgevoerd maar het "conform maken van elektriciteit" is spaak gelopen. Een paar voorschotten worden betaald (voor de twee werken) en op een zeker ogenblik verklaart de aannemer de elektriciteitswerken niet helemaal te kunnen uitvoeren (geklungel) en hij verdwijnt zonder terug te komen.
hierdoor worden andere elektriciens uitgenodigd om een bestek en de nodige werken uit te voeren: nu blijkt dat de beginnende werken in elektriciteit fout zijn uitgevoerd (niet conform) en sommige dingen die conform waren zijn kapot gemaakt door aannemer dus het resultaat is een duurder bestek
maar nu, dus een jaar later komt die aannemer terug en eist "saldo" werken. Er zijn genoeg bewijzen van fout werk, zonder te spreken over het "zwart" dat kan bewezen worden maar wat en hoe het best reageren? :idea:
bedankt voor jullie advies
cathy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 02 feb 2017 20:54

Als je geen bestelbon/opdrachtbon onderekend hebt kan hij niets vorderen want er was geen overeenkomst.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2017 23:01

Als je geen bestelbon/opdrachtbon onderekend hebt kan hij niets vorderen want er was geen overeenkomst.
Mmm, het feit dat er misschien geen schriftelijk bewijs is, betekent niet dat er geen overeenkomst was.
Een mondelinge overeenkomst is eveneens een overeenkomst, alleen is het bewijs van de overeenkomst vaak problematisch.

Heeft de aannemer schriftelijk laten weten dat hij de werken niet kon afwerken?
Heb je hem op een of andere (bewijsbare) manier in gebreke gesteld? (Moet niet noodzakelijk aangetekend gebeurd zijn).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

cathy87
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 03 feb 2017 10:38

Neen niets is schriftelijk gebeurd alles mondeling. Wel zijn er bewijzen van fouten door foto's die gemaakt zijn geweest gebaseerd op het proces verbaal van elektriciteit.
wat betreft het afwerken van de werken: dit kon gewoon niet gezien al de fouten dus alles moest weer van in het begin gebeuren. Dus de aannemer zou terug kunnen komen maar moet dan alles terug beginnen én op eigen kosten.
maar met zo'n geklungel, is dit niet meer aanvaardbaar van die terug te laten komen. wat kan er concreet gebeuren? ik denk dat men naar de vrederechter kan in geval de aannemer zou beginnen dreigen en dat is dan op eigen risico want aannemer wou "in het zwart" werken.

waterproof
Berichten: 225

#5 , 03 feb 2017 23:57

vredegerecht is tot bepaald bedrag, dacht 2500€. Als die aannemer geld wil, laat hem dan maar procedure starten, als hij het al doet, kan ook bij dreigen blijven.

Terug naar “Aanneming”