Voorlopige oplevering

Katrien O.
Topic Starter

Voorlopige oplevering

#1 , 05 mar 2006 12:37

Beste,

Wij hebben juist een brief ontvangen van onze bouwfirma met de mededeling dat ze de voorlopige oplevering zouden willen laten gebeuren volgende week. Echter, onze trap staat er nog niet (de trap bestelden we bij een andere frima en deze heeft wel 4 weken vertraging opgelopen) maar daardoor is ook de plakker nog niet geweest om de laatste zaken af te werken zoals het plakken onder de trap, langs de ramen....
Eveneens hebben we een 4-tal weken geleden waterschade gehad ( 8500l) omwille van een buis in de badkamer (er stond nog geen WC)waarvan de stop was afgevlogen....de muren in de berging , keuken, plafond zien er niet uit (bruin), de spouw is nog nat en het huis is vochtig.
Eveneens gebeurde nog steeds geen keuring van de zekeringskast door de elektricien (waar we dit wel 4 weken geleden reeds gevraagd hadden). Een aardgas-verbinding moet nog geplaatst worden in de keuken omdat dit 'vergeten' was.
Om nu tot mijn vraag te komen: Mag ik deze voorlopige oplevering laten doorgaan of kan ik mezelf daarmee in de problemen brengen, stel dat bv de plak van de muren zou komen door de waterschade of dat er roest van de steunbalk door het plafond komt, of dat de plekken op de muren niet met gewone verf gedekt zouden kunnen worden waardoor we duurdere en meer schadelijke verf dienen aan te kopen....


PS: Onze meubels stonden al wel in de garage omdat we uit ons appartement moesten , maar we hebben er nooit gewoond, we logeerden voorlopig bij mijn ouders tot het huis "intrekkings-waardig" was maar zover is het dus nooit gekomen.

Kan iemand ons hieromtrent wat advies geven?
Alvast bedankt

Katrien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 06 mar 2006 13:03

Art.2.? 1...Zowel de voorlopige als de eindoplevering van de werken wordt slechts bewezen door een schriftelijke en tegensprekelijk tussen partijen opgemaakte akte(=proces-verbaal)...? 2. De bewoning of het in gebruik nemen van het gebouw of van de verbouwde of uitgebreide gedeelten ervan, geldt echter als vermoeden dat de koper of opdrachtgever stilzwijgend de voorlopige oplevering aanvaardt, behoudens tegenbewijs...(21 oktober 1971 - KB. houdende uitvoering van de wet van 9 juli 1971 tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen.).


Volgens het gemeen recht van de aannemingsovereenkomst betekent de oplevering van het vervaardigde werk van de aannemer en de opneming en goedkeuring ervan door de aanbesteder -afgezien van een uitzondering voor verborgen gebreken en behoudens bedrog- m.b.t. de verplichtingen van de aannemer dat de overeenkomst haar uitwerking heeft gehad,zodat de aannemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan en verder voor het vervaardigde werk geen aansprakelijkheid meer moet dragen.Cass. 18 november 1983,R.W. 1984-85,p 47.

Heeft de aannemer NIET aan zijn verplichtingen voldaan dan kan u de oplevering weigeren en blijft de aannemer verantwoordelijk voor het voldoen aan zijn verplichtingen.

Katrien O.
Topic Starter

#3 , 06 mar 2006 14:36

Hartelijk dank voor dit advies,

Als ik het goed begrijp kan ik dus best wachten met de oplevering tot de aannemer de belangrijkse werken alsnog heeft volbracht.

Nog een kleine vraag: Door de waterschade moet mijn keuken vervangen worden want die is helemaal "gezwollen", en dus kan ik nog geen keuring van de waterleidingen laten gebeuren door de vlaamse watermaatschappij (want dat kan pas als alle kranen en toestellen ge?nstalleerd werden).
Moet ik de voorlopige oplevering uitstellen tot deze keuring gebeurde?

Stel dat de watermaatschappij opmerkingen zou hebben en aanpassingen zou vereisen, zijn deze kosten dan voor de aannemer of geheel voor mezelf, stel dat een oplevering gebeurde? (of valt dit onder verdoken gebreken?)

Alvast dank.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 06 mar 2006 15:41

Hartelijk dank voor dit advies,

Als ik het goed begrijp kan ik dus best wachten met de oplevering tot de aannemer de belangrijkse werken alsnog heeft volbracht.

Nog een kleine vraag: Door de waterschade moet mijn keuken vervangen worden want die is helemaal "gezwollen", en dus kan ik nog geen keuring van de waterleidingen laten gebeuren door de vlaamse watermaatschappij (want dat kan pas als alle kranen en toestellen ge?nstalleerd werden).
Moet ik de voorlopige oplevering uitstellen tot deze keuring gebeurde?
Vraag NA uitvoering van de werken, de keuring aan, IDEM voor de oplevering!

Stel dat de watermaatschappij opmerkingen zou hebben en aanpassingen zou vereisen, zijn deze kosten dan voor de aannemer of geheel voor mezelf, stel dat een oplevering gebeurde? (of valt dit onder verdoken gebreken?)

Alvast dank.
Heeft de aannemer NIET aan zijn verplichtingen voldaan dan... blijft de aannemer verantwoordelijk voor het voldoen aan zijn verplichtingen.

Verplichting=(goed)keuring (Water/Elec/Gas enz...)

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 06 mar 2006 16:18

oplevering in de bouw NOOIT aanvaarden VOOR ALLEwerken VOLLEDIG en volgens afspraak goed zijn uitgevoerd, anders heb je kans dat je voor al de rest steeds weer problemen krijgt en de aannemer je steeds laat wachten tot hij zin en tijd heeft. Na de oplevering heeft hij immers zijn centen en de rest is voor hem niet belangrijk.

Katrien O.
Topic Starter

#6 , 06 mar 2006 17:41

Dank voor jullie feedback!

Katrien

gyle
Berichten: 7
Contacteer: Website

#7 , 28 mar 2006 23:15

deze "bouwfirma" heeft die alle werken uitgevoerd bv de elektriciteit en keuken of heeft die enkel bv de "ruwbouwwerken "uitgevoerd ?
ingeval deze bouwfirma ook elektriciteit en keuken heeft uitgevoerd ,dan is deze woning NIET opleverbaar (geen keuring en geen elektriciteit en dus niet bewoonbaar)
Wat de schade betreft ,de bouwfirma is verantwoordelijk tot de oplevering,dus zeer goed opletten en indien u vreest voor het "opzwellen" van de keuken ,dit zeker vermelden op het opleveringsverslag ,zodat later zeker geen discussie's meer zijn dat er waterschade is geweest door u toedoen

Terug naar “Aanneming”