Klant eist korting

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Klant eist korting

#1 , 14 jan 2017 18:35

Na het renoveren van een badkamer stuur ik na 3 weken mijn eindfactuur op naar de klant, er waren geen opmerkingen en ikzelf was ook tevreden over mijn werken. Op de dag dat de eindfactuur moet betaald worden belt de klant mij en zegt me dat hij niet akkoord gaat met de factuur!!!!
De reden is dat ik 25 renovatietegels van 1M x 1M voorzien had in de offerte en ook op de factuur maar ik heb er maar 21 geplaatst.
Ik leg de klant uit dat er wel wat snijwerk was, 2 hangtoiletten, enz.. en de kans op breken bij deze renovatietegels is nu eenmaal groter dan bij een gewone tegel, ik voorzie steeds genoeg extra tegels.

Ik wijs hem erop dat hij geen nacalaculatie moet zitten maken omdat er werken zoals opvoegen, leveren van de tegels, ontwerpkosten, e.d. ook in de prijzen zijn verwerkt. De aantallen stonden duidelijk vermeld in de offerte waarmee hij akkoord is gegaan.

Plots gooit hij het over een andere boeg en zegt hij dat er veel fouten zijn, tegels die slecht liggen, dit staat scheef, dat is niet goed, enz... "Ik betaal niet, je moet van je prijs afdoen!!! zegt hij.

Ik doe al heel wat jaren badkamers en ik weet wanneer ik iets fout doe, maar in deze badkamer heb ik geen tegenslag gehad en is alles piekfijn.
Ik voel hem dus al aankomen, ook het feit dat ik hem vroeg voor een afspraak om deze fouten op te lossen negeert hij totaal, hij wil enkel korting.

Heeft hier al iemand ervaring mee, ik niet, ik werk al jaren correct en heb nooit problemen met betalingen, maar hier zit een ruekje aan volgens mij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 14 jan 2017 18:40

1) Indien klant hiermee akkoord was na offerte, kan hij nu niet zagen over de tegels.
2) Voor de vermeende fouten, dit is een feitenkwestie en kunnen we dus niet over oordelen. Als u ervan overtuigd bent dat u degelijk werk aflevert, hou dan het been stijf en stel hem in gebreke.

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2017 19:46

Beste LeenW,

Alvast bedankt voor Uw reactie.

Of dit fouten zijn ga ik alvast eens navragen, ik weet dat er toegelaten marges zijn. Zo een renovatietegel word op de bestaande vloertegel gekleefd en als die oude tegelvloer niet 100% ligt weet ik dat dit soms een haartje kan schillen. Visueel is dat zelfs niet zichtbaar, enkel wanneer je echt met je handen erover gaat wrijven kan je dit misschien voelen. In mijn ogen is dat muggenziften om iets te kunnen zeggen, een stok zoeken om mee te slaan.

Wat ik wel moet toevoegen is dat tijdens de werken de klant steeds maar de badkamer inkwam en uitliep, ik heb hem op een gegeven ogenblik uitdrukkelijk moeten vragen om de badkamer te verlaten omdat hij aan zijn plafond ging werken toen alles net ingevoegd was ......
Ook is er tijdens de werken een hoekje van de tegels kapot getrapt, ik heb deze tegel vervangen zonder er moeilijk over te doen, maar ben er zeker van dat de klant of zijn vrouw deze kapot getrapt heeft. Ik zou er dus niet van verschieten dat hij nog in de badkamer is geweest terwijl de vloer net lag. Ik heb nu wel niks opgemerkt bij het voegen, maar ja, hoe los je zo een probleem op, de sleutel vragen en verboden toegang op de deur zetten. Iets wat ik wel in het vervolg in mijn verkoopsvoorwaarden ga plaatsen denk ik.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 jan 2017 20:21

Je zal dergelijke personen overal tegenkomen. Ben jarenlang bezig geweest met het beheer en renovatie van huizen en appartementen in opdracht van mijn werkgever, die verhuurder van die panden was. Voor grondige renovaties, die soms door de huurders zelfgevraagd werden, werd gewoonlijk vooraf een akkoord tussen verhuurder en huurder opgemaakt over welke werken zouden worden uitgevoerd en wat de nieuwe huur dan zou bedragen. Gewoonlijk werd 2 à 3 maanden na einde werken dan de nieuwe huur aangerekend. Betrokkene wilde niet betalen, omdat de werken nog niet helemaal waren beëindig volgens hem. Na verschuilende plaats bezoeken en discuties wilde hij nog steeds niet betalen, terwijl er volgens mij niets op de werken viel aan te merken. Gezien er ondertussen al bijna 6 maande huurachterstand was opgebouwd, werd de zaak aan een vrederechter overgemaakt, die een deskundige aanstelde voor onderzoek van de werken. (voorschot door verhuurder te betalen). Na een grondig en lang onderzoek van deze laatste, stond er maar 1(één) opmerking in zijn verslag: de middelste vijs van een onderste deurscharnier was niet 100 % vastgedraaid.
Natuurlijk veroordeelde de VR de huurder tot het betalen van zijn achterstand, de intresten en de kosten van de deskundige. Toen die betalingen ook uitbleven werd hij door de deurwaarder uitgedreven.
Toen bleek dat dezelfde DW hem reeds een 10 tal andere dagvaardingen had overgemaakt voor andere schulden, en dat al zijn meubel en waardevolle stukken al waren opgeschreven voor inbeslagname. Deze schulden werden nooit meer gerecupereerd door mijn werkgever.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 14 jan 2017 23:16

"""ook het feit dat ik hem vroeg voor een afspraak om deze fouten op te lossen negeert hij totaal,"""

Heelbelangrijk stel deze vraag via een aangetekend schrijven of op zijn minst via mail ...neem tevens alle gesprekken die u nog zal hebben met hem op.
Koper moet in eerste instantie toelaten de zaak te herstellen - en kan dat niet weigeren.
Dus als hij dat expliciet weigert - door vb de AS niet te beantwoorden of af te halen wordt het voor de rechtbank al heel moeilijk zijn gelijk te halen.
Wat is het bedrag ..vrederechter bevoegd tot €2500.
Normaal heeft uw beroepsvereniging (vak of algemeen) een juridische dienst die u ook kunnen bijstaan.
Als u alle feiten al chronologisch op een rijtje zet datum uur wat gedaan bewijsstuk 1 zie lijst bijlage ...
staat u al heel sterk
Indien u naar vrederechter moet ook vragen de gerechtskosten en maningskosten aan te rekenen en uw verlet.

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2017 12:49

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de laatste tijd inderdaad al moeten vast stellen dat mijn "goede wil" en "schappelijkheid" mij soms zuur opbreken. Reeds jaren heb ik nooit problemen gehad maar ben de laatste tijd al enkele malen geschrokken hoe sommige mensen dit misbruiken.

@ Franciscus ; Hij heeft mij op de vervaldag van de factuur telefonisch contact met mij opgenomen waarop ik hem via mail mijn antwoord heb gegeven en gevraagd heb om deze punten schriftelijk over te maken en gevraagd voor een afspraak te maken. Hij heeft daar nu op gereageerd
maar nog geen voorstel gegeven van datum om deze puntjes op te lossen.

Je merkt heel goed dat hij zit te hopen dat ik ga zeggen van " ik zal U xxxxxx € korting geven ", dat is het enige waar hij op uit is, want ik weet de puntjes die hij vermeld is belachelijk, net zoals in het verhaal van MAYA105 hierboven.

Er was voor dit project enkel nog maar een voorschotfactuur betaald van 20% van het totaal bedrag, maar de resterende 80% heb ik nog niet ontvangen, volgens mij zal hij deze ook niet betalen en dat mag hij volgens mij ook niet. Klopt het niet dat hij enkel het bedrag mag inhouden van de herstellingskosten van de puntjes die hij daar noemt. Een factuur van 10.000,00€ niet betalen omdat er 3 tegels niet 100% zouden liggen en voor een silicone voeg, dat kan volgens mij niet.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 15 jan 2017 12:58

Dat kan inderdaad niet en de rechter zal daar rekening mee houden moest het zover komen. Ik zou de procedure alvast opstarten, want met sommige mensen..

Terug naar “Aanneming”