vraag onderaanneming

stephanie1988
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

vraag onderaanneming

#1 , 08 jan 2017 17:19

Beste,

Ik heb een vraag ivm mijn man die een eenmanszaak heeft.

Hij werkt vaak in onderaanneming voor een bouwfirma D.B. De werken verlopen altijd goed. Mijn man maakt een offerte, deze word goedgekeurd en werken worden uitgevoerd. Tot D.B. een werk voor hem had in Brugge. Dit betreft de vernieuwing van elektriciteit van verschillende appartementen. D.B. werkt voor dit project, in onderaanneming voor bedrijf P.C.

D.B. heeft een contract met P.C. waarin verschillende voorwaarden vermeld zijn ivm oplevering van de werf. Mijn man heeft met D.B. geen contract voor deze werf. Er werd ook geen offerte opgemaakt of bestelbon voor deze werf dat getekend werd. De prijzen waren per stuk (dus per geleverde stopcontact, schakelaar,...) dus geen werkuren mochten worden aangerekend. Wij maakten onze facturen op van de reeds al afgewerkte appartementen aan D.B. Nu wil D.B. ons aansprakelijk stellen omdat de opleveringstermijn voorbij is en de boete die P.C. oplegt aan D.B. doorrekenen aan ons. Dit gaat om een bedrag van 70.000 euro. Hij wil ook al het geld dat betaald werd door hem van goedgekeurde facturen en de reeds afgewerkte appartementen terug eisen. Hij gaat zelfs nog verder, Hij wil ook al het geld terug eisen voor een andere werf (een huis persoonlijk van hem) dat hij al betaald heeft van werken omdat de werf daat stillag. De werf lag daar stil door het vele andere werk die voorrang had van D.B. Mijn vraag is wat kan D.B. ons doen? Kan hij de boete doorrekenen naar ons toe ondanks dat er aan ons geen lastenboek of geen onderaannemingscontract werd voorgelegd en ondertekend? Hij heeft vandaag zelfs gebeld dat mijn man niet meer welkom is op de werf en dus de werf in Brugge niet meer mag afwerken. Nochtans had hij de dag ervoor gemaild dat mijn man nog tijd had tot 13 januari om alles af te werken. Mijn man wilt een advocaat raadplegen maar ik dacht misschien kan ik hier al advies vinden? Ik heb al versschillende sites afgeschuimd maar overal staat zoveel informatie en op sommige al anders dan bij de andere.

Alvast bedankt voor het eventuele advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 15 jan 2017 11:27

Ik zou een aanmaning tot betaling van de vervallen facturen sturen. Laat dit gezien de dreigementen opstellen door een advocaat. Laat dit niet aanslepen. Als hij failliet gaat zie je immers geen geld meer.

Als klant ben j m blijkbaar kwijt. Communiceer enkel nog officieel. Gesprekken opnemen kan helpen om eea te bewijzen.

Reclame

Terug naar “Aanneming”