factuur aannemer

marsi
Topic Starter
Berichten: 7

factuur aannemer

#1 , 19 dec 2016 18:23

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht (wet Breyne).
De ruwbouw is af en omdat het een hoog gebouw is, wordt de oplevering pas verwacht voor okt. of nov. 2017.
Ik heb schijven van telkens 5% betaald t/m plaatsing dak.
Voor de afwerking moet ik nog schijven van 5% betalen voor buitenschrijnwerkerij, pleisterwerk, chape, keuken en bij voorlopige oplevering het saldo.

Ik heb echter een paar meerwerken gevraagd, zoals andere vloerbekleding, badkamertegels, keuken, enz.
Nu krijg ik een factuur van de aannemer dat ik voor deze meerwerken binnen 2 weken 30 % voorschot moet betalen.
Daar deze werken pas over een zestal maanden of misschien wel later zullen gebeuren, vind ik niet logisch dat ik dit nu al moet betalen.
Weet iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 20 dec 2016 14:03

Vraag

Wij hebben aantal meerwerken gevraagd. We kochten een sod-woning die al gedeeltelijk gebouwd was. Ruwbouw, ramen en een deel van de elektriciteit. Betalingen zijn in het contract voorzien in schijven. Volgens de huidige stand van de werken is voorzien dat wij 75 % betalen. Maar men vraagt nu ook 75 % van de meerwerken die gevraagd werden, terwijl een groot deel van deze werken nog helemaal niet uitgevoerd zijn. Is dit correct? Want dan betalen wij wel voor werken die nog niet gedaan zijn...

Antwoord

Deze aanpak kan volgens Stefan Hallez van Woningen Blavier inderdaad correct zijn. "Veel hangt natuurlijk af van de bedragen waarover we spreken en uit de vraagstelling kunnen we ook niet helemaal afleiden hoe dit concreet aangepakt wordt door de bouwfirma."

"Binnen de wet-Breyne is het een gangbare praktijk dat de facturatie gebeurt in schijven zoals voorzien in het contract. Deze zijn doorgaans een veralgemening en dus niet direct gelinkt aan de exacte waarde van elk onderdeel van de werken voor jouw specifieke woning. Anderzijds worden die wel zo berekend dat die min of meer overeenkomen en je dus de werken betaald op hetzelfde ritme als wat uitgevoerd wordt op de werf."

"Het kan dus best zijn dat je een contract afsluit en dat de totaalwaarde aangepast wordt in functie van de meerwerken die je vraagt. Die meerwerken worden dan in de facturatie verrekend en worden zo mee opgenomen in de voorziene betalingsschijven. Voor zover de meerwerken beperkt blijven ten opzichte van de totale waarde van de woning, lijkt ons dit ook de meest praktische oplossing."

"Om een praktisch voorbeeld te geven: de keuze van de klant tussen een klassieke verwarming op basis van een condensatieketel of een installatie met warmtepomp beïnvloedt de waarde van de technieken. Niettemin zullen in beide situaties vaak dezelfde betalingsschijven gehanteerd worden. Deze standaardisatie in facturatie laat de bouwbedrijven toe efficiënter te werken, wat uiteindelijk ook ten voordele is van de prijs die je als klant betaalt."

"Mocht het zijn dat de bedragen van de meer- of minwerken proportioneel vrij groot worden, dan lijkt het wel aangewezen de betalingsschijven aan te passen om nauwer aan te sluiten bij de realiteit. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor als klanten ervoor kiezen om bepaalde werken zelf uit te voeren."
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... l-betalen/
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

Terug naar “Aanneming”